فاروق سخنور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمالی و آغاز فصل سرما و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته‌های چند هزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی وارد تالاب «کانی‌برازان» مهاباد شده است.

وی اضافه کرد: این پرندگان شامل سه هزار قطعه خوتکا، ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه فیلوش، ۲ هزار و ۴۰۰ اردک سرسبز، یک‌هزار و ۸۰۰ قطعه غاز خاکستری، یک‌هزار قطعه تنجه و دسته‌های چندصدتایی از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله آووست، خروس‌کولی، حواصیل، پلیکان، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک‌های ارده‌ای، سرحنایی و بلوطی است.

وی با اشاره به شرایط مطلوب و امنیت موجود در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، پیش‌بینی کرد فرود پرندگان در این تالاب تا قبل از شروع یخبندان ادامه داشته باشد و شمار پرندگان مهاجر و بومی در آن به بیش از ۵۰ هزار قطعه برسد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند و با کاهش دما در این منطقه کوچ خود را به مناطق گرم‌تر ادامه می‌دهند.

وی اظهار داشت: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها نیز زمستان خود را در «کانی‌برازان» و دیگر تالاب‌های منطقه سپری می‌کنند.

سخنور افزود: این تالاب به علت وضعیت و امنیت مناسب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال‌غرب کشور تبدیل شده و همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های این شهرستان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های با ارزش جانوری مراتب را به اداره محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد؛ از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در این تالاب دیده می‌شود.

تاکنون ۴۵ گونه گیاهی از ۳۵ جنس و ۱۷ خانواده در کانی‌برازان شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده «اسفناج/ Chenopodiaceae» و «گندمیان/ Graminae» است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

علاوه‌بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان»، تالاب‌های دایمی حسن‌خان و قوپی‌باباعلی و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در مهاباد وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.