فاروق سخنور روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر بارش‌های زمستانی و احیا شدن چشمه‌ها و زهکش‌ها هم‌اکنون وضعیت آبی تالاب‌های فصلی و دایمی این شهرستان بسیار مطلوب بوده و این تالاب‌ها آماده میزبانی پرندگان مهاجر است.

وی اضافه کرد: پاییز امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها برخی از تالاب‌های این شهرستان با کاهش آب مواجه شده بودند و در فصل مهاجرت پاییزه پرندگان وضعیت مطلوبی برای تغذیه و ماندگاری پرندگان نداشتند.

وی افزود: تالاب‌های این شهرستان به دلیل تنوع غذایی و وضعیت و امنیت مناسب، به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده و همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری هستند که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب‌ها می‌شوند.

وی با اشاره به ماندگاری پرندگان در تالاب‌های این شهرستان گفت: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از مناطق جنوبی به مناطق شمالی مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند.

«سخنور» اظهار داشت: در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر خواهند بود.

بر اساس آخرین بررسی ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در تالاب‌های مهاباد شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشکی‌زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب‌های این شهرستان را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

از گونه های مهم پرندگان در تالاب‌های مهاباد می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.