رهبرمعظم انقلاب چند سالی است که موضوع اقتصاد، تولید و اشتغال ایرانی به عنوان مهمترین اصل برای شکوفایی کشور مطرح و بر توجه به سرمایه های اقتصادی و اجتماعی داخلی تاکید فراوان دارند.

اهمیت این موضوع از آنجا بیشتر آشکار می شود که اقدامات بدخواهان مردم ایران به گونه ای است که حتی دست دولت های دوست برای همراهی و همکاری لازم را بسته و گذرگاه های مراوده تجاری، اقتصادی ، پولی و حتی علمی به اشکال مختلف چنان سنگلاخی می شود که برای عبور دادن متاع یا یک نیاز فوری باید سختی های فراوانی متحمل شد.

از دیگر سو وجود هزاران فرصت و نعمت های بی شمار در کشور موجب شده تا به داشته های خود تکیه کرد و سخت ترین برهه ها را بدون توجه به مراوده خارجی برطرف کرد.

شاید بیان این مثل که «گرخدا خواهد عدو شودسبب خیر» وصف زمان حال ما ایرانیان است چرا که تا پیش از این آنقدر محو کالاها و دستپخت دیگران شده بودیم که حتی بهترین غذاهای ایرانی را به فراموشی سپردیم و از لباس ، فرهنگ و آیین گرفته تا کمترین نیاز اجتماعی به فرهنگ بیگانه گره زدیم،  اما اینک زمان به خود آمدن است ، زمانی است که  از کشاورز ، دامدار و صنعتگر  تا پزشک و متخصص داخلی را ارج نهیم و تولید ایرانی جان تازه ای ببخشیم.

اکنون جلوه های تلاش در پرتو امید در حال خودنمایی است ، گره هایی که با دست خودمان به پای تولید و صنعت بسته بودیم اکنون در حال بازگشایی است و می رود تا تولید و صنعت ایرانی با نفس باز و فراغ بال بر کرانه های شکوه و عظمت به پرواز درآید و عزم و اراده ایرانی را بر نیت شوم اهریمنان مستولی نماید.

سال 98 برهه ای خاص برای احیای واحدهای تولیدی خاموش استان البرز بود، 159 واحد تولیدی که برخی سال های فراوانی به خواب رفته و بعضی در اختیار بانک ها قرار گرفته بودند که با اهتمام مسوولان گره ها گشوده شد و یکی پس از دیگری در حال بازگشت به دامان تولید کشور هستندتا جایی که حدود 75 واحدآنها اکنون فعال شده و تولیدات آنها روانه روانه بازار می شود.

با این وجود هنوز کمبود مواد اولیه و اینکه تولیدکنندگاننمی توانند به دلیل تحریم، امکانات خود را به روز نمایند بخشی از مشکلات پیش روی جهادگران عرصه اقتصاد است، این در حالی است که ایران، کشوری است که هر استان آن دارای ظرفیت های بسیاری است که توجه هر چه بیشتر به این قابلیت ها و تبدیل کردن آنها از بالقوه به بالفعل می تواند در خنثی کردن این تحریم ها و توسعه تولید کشورمان نقش بسزایی داشته باشد.

سرزمین ایران کوچک و قابلیت های بی شمار

در میان تمام استان های کشور، البرز سرزمین ایران کوچک تشکیل شده از اقوام و فرهنگ های مختلف، با داشتن بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و و جود ۱۵۰ برند ملی که علاوه بر تولید داخل به دیگر نقاط دنیا نیز صادرات دارند، به عنوان قطب صنعت کشور مطرح است.

ظرفیت های دیگری از جمله شاهراه ارتباطی ۱۴ استان کشور، نزدیکی به پایتخت و وجود منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از دیگر ظرفیت هایی است که البرز را به عنوان استانی منحصر به فرد قرار داده است.

این ظرفیت ها در کنار وجود بیش از ۱۱ شهرک صنعتی دولتی و خصوصی موجب شده تا سرمایه گذاران زیادی به قصد تولید و اشتغال به البرز آمده و به راه اندازی واحد تولیدی و صنعتی خود بپردازند.

یکی از مهم ترین مزیت های این استان که موجب تمایل صنعتگران برای سرمایه گذاری در این استان شده، معافیت مالیاتی در شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان بزرگ ترین شهرک صنعتی کشور بود، معافیت های مالیاتی چند ساله موجب شده بود تا تولیدکنندگان بسیاری در این شهرک حضور یابند.

اما با در نظر گرفتن موضوع هوایی، عنوان شد که این شهرک خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری قرار نمی گیرد که سبب شد تا تعدادی از صنایع در شهرک بزرگ صنعتی اشتهارد به دلیل اینکه مشمول ماده ۱۳۲ قانون مالیات ها نمی شوند و از این شهرک خارج و به استان های دیگر بروند.

عزم البرزی ها برای حل مشکل شعاع ۱۲۰ کیلومتری

به دنبال خروج تعدادی از واحدها از شهرک صنعتی اشتهارد، آن هم در سال هایی که تولیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت بودند، مسوولان استانی عزم خود را جزم کردند تا این مشکل را از پیش پای صنعتگران بردارند، چرا که البرزی ها به خوبی به این واقعیت رسیده بودند که تنها راه مقابله با تحریم ها و توسعه اشتغال و تولید حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

عزم ها ها جواب داد و در روزهای ابتدایی سال جهش تولید، از سوی دولت تدبیر و امید عیدی بزرگی که نوید بخش حیات دوباره به شهرک صنعتی اشتهارد و اشتغال هر چه بیشتر است به صنعتگران داده شد، معافیت های مالیاتی ۱۳ ساله برای واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک، با مصوبه هیات دولت، شهرک های صنعتی شهرستان اشتهارد خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار گرفت و مشمول معافیت مالیاتی شدند.

با این مصوبه بسیاری از صنعتگران مستقر در این شهرک صنعتی، آن را به عنوان یک عیدی برای خود قلمداد کرده، عیدی که موجب توسعه تولید و اشتغال در استان و به دنبال آن کشور می شود.

تعدادی از این صنعتگران در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن تشکر از مسوولان، بویژه استاندار البرز مطرح می کنند که هزینه مالیات را برای توسعه اشتغال و تولید تخصیص می دهند.

مصوبه لغو شعاع ۱۲۰ کیلومتری کمک بزرگی به صنعتگران است

ناهید هاشمی یکی از صنعتگران البرزی در بدو کلام خرسندی و قدردانی خود از پیگیری استاندار البرز را ابراز می دارد او که سال ها در شهرک صنعتی اشتهارد مشغول به فعالیت است،  ضمن ابراز خوشحالی از معافیت مالیاتی عنوان می کند که این مصوبه کمک بزرگی به صنعتگران است و یک مشکل را از سد راهمان برداشت.

او معتقد است که اکنون دیگر به جای فکر کردن به مالیات های سنگین و پرداخت آن، علاوه بر اینکه فروش ها رسمی می شوند، می توانیم این بخش را هزینه توسعه، اشتغال بیشتر و به روز رسانی تجهیزات و امکاناتمان کنیم.

وی اضافه کرد: حذف مالیات در واقع تشویقی برای دیگر صنایع از جمله واحدهایی که در خازج از شهرک و در شعاع ۶۰ کیلومتری تهران قرار دارند تا به شهرک صنعتی اشتهارد بیایند و با استفاده از این مزیت به اشتغال زایی هر چه بیشتر بپردازند.

حذف مالیات واحدهای صنعتی در استان عیدی برای ما تلقی می شود که با کاستن از هزینه های مالیات می توانیم بر روی موارد دیگری از جمله اشتغال زایی سرمایه گذاری کنیم.

 اشتغال زایی خواهیم داشت

ماهر حریری دیگر صنعتگر البرزی است که ضمن ابراز خوشحالی از معافیت های مالیاتی و قدردانی از مسوولان استان عنوان می کند که این اطمینان خاطر را می دهم که بیشتر از مبلغ پرداختی مالیاتی اشتغال زایی خواهیم داشت و بر روی گسترش تولید و اشتغال تمرکز می کنیم.

وی اضافه کرد: موانع زیادی بر سر راه تولید کنندگان قرار دارد که مالیات یکی از بزرگ ترین مشکلات بود، با حذف مالیات ها و هر مساله ای که موجب تشویق صنعتگر شود، می توانیم قوی تر ادامه داده و به اشتغال کارگران بیشتر و تولید انبوه تر بپردازیم.

سالی ۲۵۰ میلیون تومان مالیات را برای توسعه کار و انجام فعالیت های بزرگ تر هزینه می کنیم و سرعت و جهش کارهایمان نیز افزایش می یابد.

هزینه مالیات را صرف توسعه تولید می کنیم

حمید رضا اثنی عشر تولید کننده دیگری است که در شهرک صنعتی اشتهارد مستقر است و لغو این مصوبه را یک عیدی بزرگ و خدمتی ارزنده به بخش تولید و صنعت استان می داند.

با بیان اینکه در شرایط سختی قرار داریم می گوید که کرونا وضعیت را سخت تر کرده، اما معافیت های مالیاتی موجب شد تا اگر تا پیش از این به فکر تعدیل نیرو بودیم، امروز به دنبال توسعه کار و اشتغال بیشتر باشیم.

اضافه می کند که ما پول را از تولید خارج نمی کنیم،به هر طریقی که شده پول را تهیه تا در سیستم هزینه و بتوانیم تولید بیشتری داشته باشیم، معافیت های مالیاتی کمک می کند تا افزایش نیرو و تولید داشته باشیم و یا در صنعت هر چه بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

تولید را قوی تر ادامه می دهیم

هوشنگ پارسا مدیر مدیر یک واحد تولیدی دیگر است که در شهرک صنعتی استقرار و تعدادی نیرو را با هدف توسعه تولید و اشتغال به کار گرفته معتفد است که هر کمکی که به واحدهای تولیدی با هدف کاهش هزینه ها شود کمک بزرگی به صنعتگران و سرمایه گذاران است.

تولید تنها راه نجات این مملکت است و باید به آن هر چه بیشتر بها بدهیم، در این بین هر قانونی که تصویب و گرفتاری تولید کننده ها را کاهش بدهد به نفع تولید کننده است.

وی مصوبه خروج اشتهارد از شعاع ۱۲۰ کیلومتری را کمک بزرگی به تولید کننده عنوان ومی افزاید:  قانون فوق العاده ای و به نفع تولید و اشتغال است، چرا که هرچه چالش های ما کمتر شود می توانیم هزینه ها را برای کارهای تحقیقاتی، تجهیزات، دانش، توسعه تولید و اشتغال صرف کنیم.

مواردی که مطرح شد بخشی از سخنان افرادی است که این روزها دغدغه تولید و اشتغال را دارند، هدف شان این است که قلم هایشان برای امضا اخراج کارگری به حرکت در نیاید، اما در این بین برای توسعه اشتغال و افزایش ظرفیت تولیدشان نیازمند حمایت هستند.

خروج شهرک صنعتی اشتهارد از شعاع ۱۲۰ کیلومتری را به عنوان یکی از بهترین عیدی ها در ابتدای سال جهش تولید می دانند و قدردان حمایت استاندار البرز و مسوولان اقتصادی این استان هستند.

با اجرای این مصوبه به نقل از استاندار البرز زمینه اشتغال ۳۰ هزار نفر و حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی بسیاری در این استان فراهم  که در واقع زمینه ساز رونق هر چه بیشتر در البرز و کشور است.

بستر فعالیت ۷۰۰ سرمایه گذار در البرز فراهم شد

عزیزاله شهبازی استاندار البرز در گفت وگویی با ایرنا عنوان داشت که با رفع ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری بسترها برای فعالیت ۷۰۰ سرمایه گذار داخلی و خارجی در این استان فراهم شد.

وی افزود: بیش از ۷۰۰ سرمایه گذاری داخلی و خارجی به دلیل اینکه اشتهارد خارج از محدوده ۱۲۰ کیلومتر تهران است، به اشتهارد وارد شده و سرمایه گذاری کرده بودند و از سال ۹۴ که این شعاع به صورت هوایی محاسبه شده بود، نتوانستند فعالیت قابل توجهی داشته باشند.
وی ادامه داد: به همین دلیل مکاتبات فراوانی با رییس جمهوری و اعضای دولت شد به طور مثال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وزیر معین پیشین البرز، وزیر صمت به عنوان وزیر معین فعلی ، معاون رییس جمهوری و همچنین شخص رییس جمهوری  دعوت و این موضوع  مورد درخواست قرار گرفت.

استاندار البرز گفت: رفع شعاع ۱۲۰ کیلومتری در البرز انقلابی بزرگ در تولید و اشتغال این استان ایجاد می کند و قدردان توجه ویژه شخص رییس جمهوری، وزرای مربوطه برای تحقق این امر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در سفر رییس جمهوری به البرز در مراسم بهره برداری از قطار برقی کرج - هشتگرد و در مسیر از ایشان درخواست کردیم که برای بهره برداری از پروژه هایی که قالب آنها در دولت تدبیر و امید گره گشایی و آغاز شده باز هم در این استان  حضور یابند و همچنین طی دستوری، لغو ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتر برای اشتهارد را نهایی کنند.
وی عنوان کرد: ۱۰ روز پس از این مراسم که به اتفاق ۲ استاندار دیگر در حضور رییس جمهوری  بودیم دوباره این درخواست مطرح شد و وزرای عضو ، معاون اول رییس جمهور ، وزاری اقتصادی با دستور رییس جمهوری مامور به پیگیری و به سرانجام رساندن این موضوع مهم شدند.

استاندار البرز با بیان اینکه  رییس دفتر رییس جمهوری نیز در این زمینه پیگیری های جدی داشته گفت: در سفری که وزیر کشور به البرز داشت این موضوع مطرح و ایشان  نیز این درخواست را به دولت اعلام کردند.
وی با اشاره به اینکه شهرستان اشتهارد به عنوان شهرستان محروم در دولت مورد توجه قرار گرفته چراکه در ۳۱ استان کشور ۳۱ شهرستان به صورت پایلوت برای رفع محرومیت مصوب شدند، افزود: شهرستان اشتهارد از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران خارج شد و مشمول معافیت های مالیاتی می شود.
 فرصت ایجاد بیش از ۳۰ هزار اشتغال در اشتهارد  فراهم شد
شهبازی ادامه داد: ۷۰۰ واحد مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد اگر با این تفاصیل به فعالیت خود ادامه دهند بیش از ۳۰ هزار اشتغال در این شهرک ایجاد خواهد شد.
وی گفت: به طور قطع سرمایه گذاران و تولیدکنندگانی که به دنبال فضایی مناسب برای سرمایه گذاری هستند اکنون اشتهارد را انتخاب خواهند کرد چراکه ۳ شهرک صنعتی بزرگ در اشتهارد داریم که دو تا از آنها ظرفیت توسعه دارند از این رو مسوولان مربوطه در استان موظف خواهند بود که توسعه این شهرک ها را در دستور کار قرار دهند.

اتصال اشتهارد به تهران 

استاندار البرز افزود: تکمیل آزاد راه  چرمشهر- آبیک نیز می تواند در حوزه جنوبی بار ترافیک تهران، قم و البرز را کاهش دهد و این راه از حوالی اشتهارد می گذرد و جزء راهبردهای آینده البرز است که اشتهارد را به صورت آزادراهی به کلونی جمعیت تهران متصل کنیم از این رو این برنامه را به دولت ارایه می دهیم که در حمل و نقل بار سرعت بیشتری داشته باشد.
وی اضافه کرد: شبکه برق اشتهارد که از مهمترین نیازهای حوزه تولید است، مورد پیگیری و اقدام قرار گرفته و در بحث آب که در سال جاری امید است بتوانیم سهمیه ای برای تولید کنندگان بگیریم.
شهبازی با اشاره به اینکه سال گذشته توانستیم اشتهارد را جزء مناطق محروم اعلام کنیم تا از امکانات ویژه ای برای توسعه برخوردار شود، گفت: بر این اساس سرمایه گذاری در این منطقه از معافیت مالیاتی برخوردار است و همچنین با رفع ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتر، مالیات های عملکردی سرمایه گذاران به صفر می رسد..
استاندار البرز تاکید کرد : اکنون شهرستان اشتهارد بهشتی برای سرمایه گذاری است و از تمام سرمایه گذاران و کارآفرینان  دعوت می شود برای سرمایه گذاری به البرز مراجعه کنند.

همراهی های ویژه با سرمایه گذاران در اشتهارد صورت می گیرد

استاندار البرز درادامه با تاکید بر رفع موانع سرمایه گذاری دراین استان گفت: روند اعطای مجوزها و تخصیص زمین را کوتاه تر می کنیم و تمام دستگاه ها و افرادی که در دادن مجوزها مسوولیت دارند، به صورت ویژه ای همراهی خواهند کرد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاران و تولیدکنندگان اشتهارد به اقدامات و پیگیری های نماینده عالی دولت در استان امید بسته بودند، گفت:  بسیاری معتقد بودند که رفع شعاع ۱۲۰کیلومتری دراشتهارد  شدنی نیست و مخالفان زیادی داشت ولی رییس جمهوری با سنجیدن تمام موضوعات، دستور دادند که این کار به طور حتم اجرایی شود.
شهبازی با اشاره به اینکه در دی ماه سال گذشته برای اولین بار نامه ای با پنج امضا تقدیم رییس جمهور شد و هم افزایی خوبی در استان به صورت ملی ایجاد شد، افزود: با دعای خیر مردم و پشتیبانی های دولت این امر محقق شد و امید است طی یک مراسم رسمی بعد از پایان بیماری کرونا بتوانیم این جشن را در اشتهارد داشته باشیم.

معافیت مالیاتی موجب شکوفایی تولید در البرز می شود

محمد امین فرشی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز  در گفت وگویی با ایرنا می گوید که شعاع ۱۲۰ کیلومتری و معافیت های مالیاتی یکی از مهم ترین دغدغه های صنعتگران و تولید کنندگان بود که در نهمین روز از فروردین ۹۹ با حمایت دولت محقق شد.

این استان با داشتن ۱۱ شهرک صنعتی دولتی وخصوصی و بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی به عنوان یک استان صنعتی در کشور محسوب می شود و رفع برخی موانع می تواند شکوفایی  تولید را  در آن  تسریع بخشد.

یکی از مهم ترین موانع در این استان موضوع شعاع ۱۲۰ کیلومتری بود که اکنون این مشکل برطرف شده و شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز با بیش از ۲ هزار واحد صنعتی و تولیدی می تواند از مزایای این تصمیم دولت بهره مند شود.

وی اضافه کرد: براساس ماده ۱۳۲ قانون واحدهای صنعتی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری از تهران مشمول معافیت مالیاتی می شوند که در سال های گذشته تاکنون این ماده قانونی برای صنایع اشتهارد اعمال نمی شد و طبق نقشه هوایی شهرک صنعتی اشتهارد فاصله کمتری تا تهران برای آن ترسیم شده بود.

فرشی گفت: قانون منع استقرار صنایع در شعاع۱۲۰ کیلومتری تهران و ترسیم محاسبه شعاع به صورت هوایی سبب شد تا واحدهای شهرک صنعتی اشتهارد که به دلیل قرار گرفتن در خارج از این شعاع،از پرداخت مالیات ماده ۱۳۲ معاف بودند، ولی طی چند سال گذشته به دلیل محاسبه شعاع هوایی این معافیت برداشته شده است.

همین امر باعث شده بسیاری از صاحبان فعال این شهرک تصمیم به خروج بگیرند که این زنگ خطری برای مسئولان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در واقع تعدادی از صنایع مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد به این دلیل که مشمول ماده ۱۳۲ قانون مالیات ها نمی شدند، به دنبال خروج از این شهرک و مستقر شدن در استان های دیگر را داشتند.

عزم مسوولان جواب داد

فرشی گفت : عزم جدی و وعده استاندار با همت مدیران استانی جواب داد تا با رفع این مشکل که می توانست سبب خروج واحدهای بیشتری از این شهرک صنعتی شود، اشتهارد حیات دوباره ای پیدا می کند.

وی اضافه کرد: مهم ترین مزیت خارج شدن از شعاع ۱۲۰ کیلومتری، معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی و صنعتی است، چرا که از زمان اجرای این طرح تعداد زیادی از این واحدها از شهرک های صنعتی البرز خارج و به شهرک های صنعتی در دیگر استان ها رفته اند.

فرشی گفت:  با رفع مشکل شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهرک های صنعتی اشتهارد، موانع معافیت مالیاتی و گمرک شهرک برطرف و به این طریق می توانیم بیش ازپنج هزار نفر به اشتغالزایی این شهرک ها بیفزاییم .

وی ادامه داد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده، اولین اقدام برای تحقق این شعار مهم اقتصادی، حذف شعاع ۱۲۰ کیلومتری به عنوان یکی از مهم دغدغه های صنعتگران در شهرک صنعتی اشتهارد است که بار دیگر موجب رونق هر چه بیشتر در این منطقه می شود.

همچنین اجرای این مهم می تواند نشاط و انگیزه مضاعفی برای تحقق هر چه بیشتر هر آنچه مد نظر مقام معظم رهبری در سال جهش تولید است ایجاد کند.

فرشی گفت: با این مصوبه شهرک های صنعتی اشتهارد شامل شهرک صنعتی کوثر، شهرک صنعتی امید البرز و شهرک صنعتی اشتهارد مشمول معافیت های مالیاتی موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.