تکیه بر توان داخلی و استفاده از این ظرفیت ها، در سال هایی که همانند هشت سال دفاع مقدس یک دنیا در برابرمان قرار گرفته تا ما را به زانو در بیاورد، تنها راه مقاومت است، تنها راهی که لزوم اهمیت دادن به این بخش را به خصوص در سال های اخیر چند برابر کرده است.

کشور ما با داشتن استعدادها و ذخایر غنی این ظرفیت را دارد که با استفاده هر چه بیشتر از توان داخلی خود به بالندگی برسد.

 در این جنگ نابرابر، هر استان با توجه به داشته هایش و بهره برداری از توانایی های خود و تبدیل آنها از بالقوه به بالفعل می تواند سهم خود را در نبرد با تحریم ایفا کند.

البرز قطب صنعتی کشور

در میان تمام استان های این کشور پهناور، البرز به عنوان استانی در قامت ایران کوچک درآمیخته با اقوام و فرهنگ مختلف از ظرفیت های بی شماری بهره مند است.

وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی، نزدیکی به پایتخت، مسیر ارتباطی ۱۴ استان کشور، کشاورزی فعال و اتصال البرز به مسیر ریلی هر کدام به نوبه خود سهم زیادی در توسعه این استان و کشور به همراه دارد.

در کنار این ظرفیت ها، البرز از مزیت دیگری به نام منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام برخوردار است، ظرفیتی که به خصوص طی سال های اخیر شکوفا تر شده و توانسته نقش خود را به خوبی در توسعه هر چه بیشتر استان و کشور ایفا کند.

وجود این مزیت ها موجب شده تا البرز را به عنوان قطب صنعت در کشور بشناسند، استانی که به خصوص در چند سال گذشته پیشرفت های زیادی داشته و توانسته به خوبی واژه خواستن توانستن است را متجلی نماید.

شعاع ۱۲۰ کیلومتری مانع توسعه در البرز

وجود صنایع متعدد از جمله ۱۵۰ برند ملی در این استان یکی از بزرگترین  ویژگی های البرز است که الحق و الانصاف به خصوص در تحریم ها با وجود موانع بسیار و مشکلات توانستند نقش خود را به خوبی ایفا نمایند.

جدا از مسایلی از جمله کمبود مواد اولیه و یا نبود تجهیزات که بخش عمده ای از آن به دلیل تحریم ها بوده است، یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که سد راه صنایع در این استان به خصوص صنایع مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان بزرگ ترین شهرک صنعتی کشور با وجود بیش از ۲ هزار واحد صنعتی و تولیدی شده بود، شعاع ۱۲۰ کیلومتری بود.

بسیاری از واحدها به این دلخوش بودند که با استقرار در این شهرک از مالیات معاف و می توانند بیشتر به تولید و اشتغال زایی بپردازند اما لغو این مصوبه سبب شد تا تعدادی از واحدها تعطیل، یا نیمه تعطیل و بسیاری نیز به دنبال خارج شدن از آن بودند.

در واقع می توان گفت که زنگ خطری برای صنایع در البرز به صدا درآمده بود که می توانست صنعت استان را هر چه بیشتر درگیر و مشکلات بیشتری را ایجاد کند.

این موضوع مطالبه جدی و اصلی صاحبان صنایع در استان البرز از گذشته ها بود بطوریکه در روزهای پایانی سال گذشته، ۳۰۰ صنعتگر و تولید کنتده در شهرک صنعتی اشتهارد با امضای طوماری به رییس جمهوری خواستار موافقت با خارج شدن این شهرک از شعاع ۱۲۰ کیلومتری شدند.

درخواست بسیاری از صنعتگران این شهرک در این طومار اعمال معافیت مالیاتی و قانون لغو شعاع ۱۲۰ کیلومتر بود.

عزم ها برای معافیت های مالیاتی جزم شد

اما در دیدارهایی که مسوولان استانی و ملی به این صنایع داشتند، بزرگ ترین و مهم ترین خواسته خود را لغو این مصوبه عنوان می کردند، با خیال اینکه از مالیات معاف هستند به این شهرک آمده و اکنون در کار انجام شده قرار گرفته اند.

موضوع مالیات را به جرات می توان گفت که تبدیل به یکی از بزرگ ترین دغدغه های صنعتگران در شهرک صنعتی این استان شده بود، مشکلی که سبب خروج تعدادی از واحدها شده بود.

این دغدغه صنعتگران که بارها و بارها مطرح شده بود، به خصوص در سال هایی که نیاز به حمایت هر چه بیشتر از صنایع و تولید داخلی بود به عنوان نقشه راه مسوولان البرزی که هدف خود را حمایت از تولید داخلی می دانستند قرار گرفت.

با همه تلاش های مسوولان گذشته این استان اما این بار و در سال ۹۸ استاندار البرز کمر همت بست و  عزم ها جزم شد تا این مانع بزرگ از سد راه صنایع استان برداشته شود، نشست های بسیاری به همین منظور در سطح استانی و ملی برگزار و درخواست و نیاز البرز به لغو و اصلاح این مصوبه مطرح شد.

تلاش ها جواب داد و در روزهای نخستین سال جهش تولید، به همت دولت تدبیر و امید و با تلاش مسوولان استان البرز، لغو ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای البرز در تصویب نامه هیات وزیران طی نامه مشترکی از سوی وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی با امضای معاون اول رییس جمهور، مصوب شد.

عیدی دولت و صنعتگرانی که در پوست خود نمی گنجند

صنعتگران البرزی لغو ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری را یک عیدی برای خود قلمداد کرده و با خوشحالی زیاد این قول را می دهند که چندین برابر مالیات را برای تولید و افزایش اشتغال هزینه خواهند کرد.

ناهید هاشمی یکی از صنعتگران البرزی در بدو کلام خرسندی و قدردانی خود از پیگیری استاندار البرز را ابراز می دارد او که سال ها در شهرک صنعتی اشتهارد مشغول به فعالیت است،  ضمن ابراز خوشحالی از معافیت مالیاتی عنوان می کند که این مصوبه کمک بزرگی به صنعتگران است و یک مشکل را از سد راهمان برداشت.

معتقد است که اکنون دیگر به جای فکر کردن به مالیات های سنگین و پرداخت آن، علاوه بر اینکه فروش ها رسمی می شوند، می توانیم این بخش را هزینه توسعه، اشتغال بیشتر و به روز رسانی تجهیزات و امکاناتمان کنیم.

وی اضافه کرد: حذف مالیات در واقع تشویقی برای دیگر صنایع از جمله واحدهایی که در خازج از شهرک و در شعاع ۶۰ کیلومتری تهران قرار دارند تا به شهرک صنعتی اشتهارد بیایند و با استفاده از این مزیت به اشتغال زایی هر چه بیشتر بپردازند.

حذف مالیات واحدهای صنعتی در استان عیدی برای ما تلقی می شود که با کاستن از هزینه های مالیات می توانیم بر روی موارد دیگری از جمله اشتغال زایی سرمایه گذاری کنیم.

 اشتغال زایی خواهیم داشت

ماهر حریری دیگر صنعتگر البرزی است که ضمن ابراز خوشحالی از معافیت های مالیاتی و قدردانی از مسوولان استان عنوان می کند که این اطمینان خاطر را می دهم که بیشتر از مبلغ پرداختی مالیاتی اشتغال زایی خواهیم داشت و بر روی گسترش تولید و اشتغال تمرکز می کنیم.

وی اضافه کرد: موانع زیادی بر سر راه تولید کنندگان قرار دارد که مالیات یکی از بزرگ ترین مشکلات بود، با حذف مالیات ها و هر مساله ای که موجب تشویق صنعتگر شود، می توانیم قوی تر ادامه داده و به اشتغال کارگران بیشتر و تولید انبوه تر بپردازیم.

سالی ۲۵۰ میلیون تومان مالیات را برای توسعه کار و انجام فعالیت های بزرگ تر هزینه می کنیم و سرعت و جهش کارهایمان نیز افزایش می یابد.

صنعتگران البرزی دعاگوی مسوولان شدند

داوود حاجی عضو هیات مدیره شهرک صنعتی اشتهارد  نیز در گفت وگویی عنوان می کند که طی این ۲  روز تاکنون تلفن های ما به صورت مرتب به صدا در می آید، صنعتگران از معافیت های مالیاتی بسیار خوشحال و دعاگوی مسوولان استانی شدند.

عیدی بود که به این تولیدکنندگان در روز تولد حضرت ابوالفضل العباس (ع) و اعیاد شعبانیه داده شده، بسیاری از کارخاتجات به دلیل همین مساله شعاع ۱۲۰ کیلومتری به دنبال ترک شهرک بودند، که اکنون با گرفتن روحیه مضاعف به کار خود ادامه می دهند و پس از پایان این روزهای کرونایی جهش تولیدشان مشخص خواهد شد.

امتیاز دولت تدبیر و امید به صنعتگران و جهش دوباره آنها

حبیب الله هنرمندپور دیگر عضو شهرک صنعتی اشتهارد نیز معتقد است با دادن این امتیاز از سوی دولت تدبیر و امید به تولید کنندگان و صنعتگران، بسیاری از کارخانجات که تعطیل و یا قصد خارج شدن از شهرک داشتند، بار دیگر به عرصه فعالیت باز می گردند و شاهد رشد اشتغال و افزایش تولید هر چه بیشتر در آینده نزدیک خواهیم بود.

در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده، واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد از مالیات معاف و این مساله انگیزه آنها را چند برابر می کند تا بار دیگر به چرخه تولید بازگردند.

وی ادامه داد: با حذف مالیات شاهد شکل گیری سرمایه گذاری های بیشتر؛ صنعت های جدید و افزایش اشتغال ها خواهیم بود.

آغاز طوفانی سال جهش تولید در البرز

عزیزاله شهبازی نماینده عالی دولت در البرز طی یک سال گذشته به صورت جدی پای کار بود تا بتواند این مشکل را از پیشروی تولید کنندگان این استان بردارد.

وی ضمن اعلام خبر معافیت های مالیاتی در البرز می گوید که این امر نویدی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید است که در البرز آغازی طوفانی داشت.

شهبازی افزود:  با رفع ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای اشتهارد، شاهد تحولات بزرگی در تولید و صنعت البرز خواهیم بود که رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از جمله آنها محسوب می شود. 

از ابتدای مسوولیت در البرز، رفع ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای اشتهارد را از اهم امور خود قرار دادم و این امر مهم در صدر درخواست های استان در سفر معاون اول رییس جمهور قرار گرفت.

همچنین در سفرهای رییس جمهور به استان  البرز،  پیرو آن وزیر صمت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان معین استان البرز و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور این درخواست مطرح و پیگیری شد.

استاندار البرز اضافه کرد: اکنون این نوید را به مردم البرز به ویژه تولیدکنندگان و صنعتگران فعال و پویای استان  داده می شود که پس از پیگیری های جدی، لغو ممنوعیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای اشتهارد، محقق شد.

وی گفت: اکنون صنعتگران و تولیدکنندگان می توانند با توسعه واحدهای خود از امتیازات ویژه مالیاتی و تسهیلاتی نیز برخوردار شوند.

شهبازی افزود: این اقدام گامی بلند در مسیر جهش تولید به عنوان شعار سال است و این روند برای حمایت از تولید و اشتغال همچنان ادامه دارد.

معافیت مالیاتی موجب شکوفایی تولید در البرز می شود

محمد امین فرشی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز  در گفت وگویی با ایرنا می گوید که شعاع ۱۲۰ کیلومتری و معافیت های مالیاتی یکی از مهم ترین دغدغه های صنعتگران و تولید کنندگان بود که در نهمین روز از فروردین ۹۹ با حمایت دولت محقق شد.

این استان با داشتن ۱۱ شهرک صنعتی دولتی وخصوصی و بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی به عنوان یک استان صنعتی در کشور محسوب می شود و رفع برخی موانع می تواند شکوفایی  تولید را  در آن  تسریع بخشد.

یکی از مهم ترین موانع در این استان موضوع شعاع ۱۲۰ کیلومتری بود که اکنون این مشکل برطرف شده و شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز با بیش از ۲ هزار واحد صنعتی و تولیدی می تواند از مزایای این تصمیم دولت بهره مند شود.

وی اضافه کرد: براساس ماده ۱۳۲ قانون واحدهای صنعتی تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری از تهران مشمول معافیت مالیاتی می شوند که در سال های گذشته تاکنون این ماده قانونی برای صنایع اشتهارد اعمال نمی شد و طبق نقشه هوایی شهرک صنعتی اشتهارد فاصله کمتری تا تهران برای آن ترسیم شده بود.

فرشی گفت: قانون منع استقرار صنایع در شعاع۱۲۰ کیلومتری تهران و ترسیم محاسبه شعاع به صورت هوایی سبب شد تا واحدهای شهرک صنعتی اشتهارد که به دلیل قرار گرفتن در خارج از این شعاع،از پرداخت مالیات ماده ۱۳۲ معاف بودند، ولی طی چند سال گذشته به دلیل محاسبه شعاع هوایی این معافیت برداشته شده است.

همین امر باعث شده بسیاری از صاحبان فعال این شهرک تصمیم به خروج بگیرند که این زنگ خطری برای مسئولان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در واقع تعدادی از صنایع مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد به این دلیل که مشمول ماده ۱۳۲ قانون مالیات ها نمی شدند، به دنبال خروج از این شهرک و مستقر شدن در استان های دیگر را داشتند.

عزم مسوولان جواب داد

فرشی گفت : عزم جدی و وعده استاندار با همت مدیران استانی جواب داد تا با رفع این مشکل که می توانست سبب خروج واحدهای بیشتری از این شهرک صنعتی شود، اشتهارد حیات دوباره ای پیدا می کند.

وی اضافه کرد: مهم ترین مزیت خارج شدن از شعاع ۱۲۰ کیلومتری، معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی و صنعتی است، چرا که از زمان اجرای این طرح تعداد زیادی از این واحدها از شهرک های صنعتی البرز خارج و به شهرک های صنعتی در دیگر استان ها رفته اند.

فرشی گفت:  با رفع مشکل شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهرک های صنعتی اشتهارد، موانع معافیت مالیاتی و گمرک شهرک برطرف و به این طریق می توانیم بیش ازپنج هزار نفر به اشتغالزایی این شهرک ها بیفزاییم .

وی ادامه داد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده، اولین اقدام برای تحقق این شعار مهم اقتصادی، حذف شعاع ۱۲۰ کیلومتری به عنوان یکی از مهم دغدغه های صنعتگران در شهرک صنعتی اشتهارد است که بار دیگر موجب رونق هر چه بیشتر در این منطقه می شود.

همچنین اجرای این مهم می تواند نشاط و انگیزه مضاعفی برای تحقق هر چه بیشتر هر آنچه مد نظر مقام معظم رهبری در سال جهش تولید است ایجاد کند.

فرشی گفت: با این مصوبه شهرک های صنعتی اشتهارد شامل شهرک صنعتی کوثر، شهرک صنعتی امید البرز و شهرک صنعتی اشتهارد مشمول معافیت های مالیاتی موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.