هنوز برخی از دانش‌آموزان استان البرز به دلایل نامعلومی ازآموزش مجازی استفاده نمی کنند و شاهد حضورآنها در ساعات آموزش درکوچه ها و خیابان ها هستیم.

مدارس البرز به دلیل شیوع ویروس کرونا از اول اسفند تعطیل شدند و اکنون نیز با اعلام وزارت بهداشت تعطیلی مدارس تا رسیدن به حالت عادی وضعیت جامعه ادامه دارد.

وزارت آموزش و پرورس و آموزش و پرورش البرزبا توجه به شرایط مدارس و احتمال تداوم تعطیلی ها، آموزش غیر حضوری از طریق رسانه ملی و فضای مجازی را دستور کار خود قراردادند تا دانش آموزان آسیب نبینند.

برای تداوم تدریس و جبران دروس عقب مانده، معلمان آموزش و پرورش البرزدر بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کلاس‌های درس خود را برگزار می کنند.

دانش آموزان استان البرزبه صورت عمومی می توانند از طریق شبکه ملی آموزش بر روی شبکه آموزش تلویزیون یا همان کانال هفت سیما برنامه درسی تمامی مقاطع را دنبال کنند ولی از آنجایی که ممکن است برخی از بخش های تدریس شده در شبکه آموزش با سرفصل درصدی دانش آموزان البرز همخوانی نداشته باشد، به مدیران مدارس و معلمان ابلاغ شده است که از طریق فضای مجازی با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند.

طبق برنامه ریزی این روش برای تمامی مقاطع تحصیلی ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم باید اجرا شود و انتخاب حضور در گروه های مجازی در اختیار معلمان و والدین دانش آموزان قرار گرفت.

 معلمان البرزی به دو صورت تصویری و زنده یا فایل صوتی ضبط شده کلاس های درس خود را برای دانش آموزان این برگزارمی کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: با توجه به اینکه ستاد آموزش از راه دور به دانش آموزان با توجه به شیوع بیماری کرونا دراین استان فعال شده و فرآیند آموزش از طریق فضای مجازی جریان دارد نیاز به همراهی بیشتر والدین در این استان داریم.

مهریارکرمی هدف از اجرای برنامه آموزشی از طریق فضای مجازی را حفظ و ارتقاء سلامت دانش آموزان ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه اعضای این ستاد را مدیران آموزش و پرورش و معاونین آموزشی نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: مدیران مدارس استان نقش نظارتی برفرآیند آموزش از راه دور دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه استان را برعهده دارند.

وی تصریح کرد: درقالب این برنامه برای دانش آموزان از طریق راه دور تولید محتوا شده و درسامانه همگام هر مدرسه توسط اعضای شورای معلمان بارگذاری می شود.

کرمی با بیان اینکه آموزش از راه دوردر فضای مجازی مجازنیزامکان پذیر است، یادآورشد: تولید محتوای آموزشی دردرس های مختلف هرپایه در سامانه تعریف شده " همگام یا فضای مجازی" بارگذاری می شود تا دانش آموزان درهر ساعتی که به آن مراجعه کنند، امکان استفاده و بهره برداری آموزشی را داشته باشند.

وی بیان داشت: اجرای مطلوب برنامه آموزش از راه دور مدارس متوسطه البرز نیاز به همراهی دانش آموزان ، اولیا ، مدیران و دبیران دروس مختلف دارد. نگاه آموزش و پرورش البرز در حوزه آموزشی مدرسه محوری است به همین دلیل در برنامه آموزش از راه دوربه این نکته مهم توجه خاص شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرزادامه داد: آموزش از راه دور در این استان متناسب با امکانات مدارس ارائه می شود تا دانش آموزان از فرآیند آموزش در درس ها عقب نمانند.

کرمی اضافه کرد: با مدیرکل صدا و سیما البرز نیز برای ارائه تولید محتوای آموزشی از طریق شبکه سیمای استان رایزنی شده است که در صورت موافقت در زمان های مشخص به دانش آموزان اطلاع رسانی می شود.

وی تاکید کرد: آموزش از طریق شبکه آموزش که یک برنامه وزارتی است به همه دانش آموزان توسط مدیران اطلاع رسانی شده است.

والدین آموزش را جدی بگیرند

مدیرکل آموزش و پرورش البرزگفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و مشخص نبودن زمان بازگشایی مدارس ضروت دارد تا خانواده ها آموزش های ارایه شده ویژه دانش آموزان در فضای مجازی را جدی بگیرند.

سالار قاسمی افزود: توجه والدین در کنارمدیران و معلمان مدارس درتداوم حوزه آموزش به دانش آموزان در بخش فضای مجازی وظیفه ای مهم است که نباید از آن غافل شد زیرا جریان آموزش تعطیلی ندارد و همانند کلاس درس باید به درس دانش آموزان اهمیت داد.

وی بیان داشت: فرآیندتولید محتوا در دروس مختلف درسطح مدرسه ، نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش البرز باید با جدیت خاصی پیگیری شود.عملکرد مدارس و ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق ۸ گانه استان نیز درتولید محتوای آموزشی مجازی ارزیابی می شود.

 باید درکنارتولید محتوا، توزیع و پوشش حداکثری آن و دریافت بازخورد از دانش آموزان به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت آموزش های مجازی اهمیت داد.

قاسمی ادامه داد: ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق هشتگانه و مدیران مدارس استفاده از ظرفیت سامانه همگام که متعلق به وزارت آموزش و پرورش است و قابلیت مناسبی برای ارائه آموزش ها و تبادل محتوا را نیز دارد در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش دانش آموزان تعطیل نشده بلکه ظرفیت‌های متعددی در این خصوص لحاظ شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزعنوان کرد: شرایط کنونی، هم افزایی بیش از پیش فرهنگیان و دانش آموزان را می طلبد که در همین راستا اقدامات و فعالیت های مکملی در حوزه آموزش دانش آموزان در این استان درحال پیگیری است.

وی تشکیل شورای آموزشی و کمیته های آموزشی مکمل در سطح استان، تلاش برای استفاده از ظرفیت های مجازی و کانال های داخلی برای ایجاد ارتباط دانش آموزان با اولیا و مدرسه در جهت استمرار فعالیت های آموزشی را از جمله این اقدامات برشمرد.

قاسمی تاکید کرد: تقویت و استمرارهرچه بیشتر ارتباط معلمان و عوامل اجرایی مدارس با دانش آموزان و اولیا از طریق شبکه های اطلاع رسانی داخلی و تشکیل گروه های آموزشی دانش آموزان توسط دبیران و ارائه آموزش های لازم، افزایش تعاملات و ارتباطات مدیران مدارس جهت تجربه گردانی و تبادل تجربیات مفید در بین مدارس اثر بخشی بهتری به دنبال دارد.

ضرورت همکاری والدین

مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: معلمان این استان با روش خلاقانه از فضای مجازی فرآیند یاد دهی و یادگیری به دانش آموزان را رصد می کنند.

 قاسمی اظهارداشت: معلمان البرز با وجود تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا، در کنار آموزش سراسری از طریق شبکه آموزش ، آموزش الکترونیک در جهت غنی سازی، آموزش در فضای مجازی با شعار " آموزش تعطیل نخواهد شد" سرلوحه کار خود قرارداده اند.

وی با اشاره به اینکه معلمان البرزاحساس مسوولیت خاصی نسبت به دانش آموزان خود دارند،خاطرنشان کرد: در اقدامی بسیار زیبا با استفاده از فضای مجازی آموزش های گوناگون و بسیار جالب با استفاده از تکنیک های مختلف برای جبران کلاس های درس در تعطیلات اضطراری فعالیتهای فو ق العاده ای انجام می دهند.

وی یادآورشد: کار آموزش به صورت های مختلف در آموزش و پرورش البرز ادامه دارد به گونه ای که گرفتن بازخورد دانش آموزان در فضای مجازی حکایت از این مهم دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه والدین نیزدرگیر این فرآیند آموزشی در مدارس البرز شده اند، اضافه کرد: این اقدامات خلاقانه معلمان در فضای مجازی می تواند از آسیب دیدگی دانش آموزان در فرآیند یادگیری پیشگیری کند.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۶ هزار فرهنگی دارد.

تاکنون حدود ۲ هزار نفر از مردم استان البرز براثر علائم اولیه و قطعی کرونا در بیمارستان ها بستری شده که یک هزارو۳۰۰ نفر بهبود یافتند و ۱۱۹ نفر جان باختند. اکنون حدود ۴۵۰ نفر در بیمارستان ها بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.