این افزایش قیمت در بازار عرضه از  قیمت گوجه فرنگی شروع و به قیمت موز رسیده که سبب نارضایتی اقشار مختلف جامعه شده است.

هرچند مسوولان بخش کشاورزی همواره اعلام می کنند که هیچ کمبود محصول داخلی وجود ندارد اما بر قیمت سرسام آور این محصولات نظارتی ندارند.

علی اکبر نژاد یکی از شهروندان کرجی که شغل آزاد دارد می گوید: با توجه به شرایط فعلی کشور و نبود کسب و کار و هزینه گزاف این محصولات سرسام آور خرید را برای ما مشکل کرده است.

وی افزود: هرروز طی ماه جاری قیمت میوه وتره بار رو به افزایش است و هیچ نظارتی انجام نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی به صاحب میوه فروشی اعتراض می کنم او هم ازاین موضوع ناراضی است و می گوید ما هم با مشکل مواجه شده ایم.

زینب طیبی دیگر شهروند کرجی نیز دراین باره گفت: روز گذشته پیاز به قیمت هرکیلویی ۱۵هزار تومان خریداری کردم درحالی که مصرف پیاز و سیب زمینی جز مایحتاج اولیه سبد غذایی است.

وی افزود: همچنین محصولات دیگر مثل موز نیز کیلویی ۲۷ هزارتومان به فروش می رسد که قدرت خرید مردم را به حداقل رسانده است.

اکبر بهاری یکی دیگر از شهروندان استان البرز نیز ضمن گلایه از مسوولان به عدم نظارت بر قیمت بازار در شب عید گفت: اکنون که در نزدیکی پایان سال هستیم و به دلیل پیشگیری از ویروس کرونا مردم در خانه های خود ثابت شده اند قطعا مسوولان باید تدابیر ویژه ای برای ثبات قیمت بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه این محصولات ضروری داشته باشند.

وی افزود: درحال حاضر که با شیوع ویروس کرونا هیچ  مجلس خاصی برگزار نمی شود  و دلیلی برای افزایش تقاضا نیست اما برخی افراد ازاین فرصت  سوءاستفاده و اقدام به افزایش قیمت کالا ها می کنند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت گوجه فرنگی ، پیاز، سیب زمینی که احتیاج ضروری خانواده ها است متاسفانه به دلایل نامعلوم با افزایش نامتعارفی به فروش می رسد.

رضا محمدی یک میوه فروش در شهر کرج نیز دراین باره می گوید: افزایش قیمت میوه و تره بار به ضرر ما هست چرا که وقتی افزایش قیمت باشد میزان تقاضای مردم به دلیل عدم قدرت خرید کاهش می یابد.

وی افزود: افزایش بی رویه و سرسام آور میوه و تره بار موجب شده که کمتر سفارش خرید بدهیم چرا که تقاضا کمتر شده و رو دست ما می ماند.

سیف الله عسگر خانی رییس اتحادیه میوه و تره بار کرج نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طی چند روز گذشته با افزایش قیمت از مبدا خرید پیاز مواجه بودیم که حتی رقم قیمت پیاز در بار فروشی نیز بین ۱۰ الی ۱۲ هزا ر تومان به فروش  رسید.

وی افزود: قطعا وقتی این رقم به واحد تک فروشی می رسد قیمت بالاتر رفته و قدرت خرید مشتریان را کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز قیمت پیاز در بازار میوه و تره بار به قیمت هشت الی ۹ هزار تومان به فروش رسیده است.

عسگر خانی درخصوص قیمت سیب زمینی در میدان بارفروشی گفت: قیمت سیب زمینی برحسب استان های مختلف بین ۲هزار و ۵۰۰ الی ۶ هزارتومان بوده و هیچ افزایش قیمتی نداشته که هرگونه افزایش قیمت بی رویه در میوه فروشی ها غیرقانونی است.

بر اساس بررسی میدانی خبرنگار ایرنا سیب زمینی اکنون در مراکز عرضه شهر کرج  به قیمت 90 هزار ریال به مصرف کننده بفروش می رسد.

وی در خصوص افزایش قیمت موز نیزیادآور شدکه قیمت موز به جهت واردات دست ما نیست .

 اما نکته ای که همچنان بی پاسخ و مجهول مانده این است که مراکز عرضه خرده فروش عنوان می کنند هر محصول از مبدا تولید تا زمان رسیدن به دست آنها ، توسط چند دست واسطه و دلال آنهم بصورت تلفنی جابجا می شود که هر نفر سود خود را در این چرخه محاسبه کرده و در نتیجه این تولید کننده و مصرف کننده هستند که با یک قیمت غیراصولی مواجه و متضرر می شوند.
اینکه در برخی شهرها گاها شاهدیم که کشاورزان به دلیل پایین بودن نرخ خرید، محصول خود را روی زمین می ریزند و یا آن را برداشت نمی کنند خود گواه نبود نظارت اثرگذار بر خرید محصول تولیدکنندگان و وجود کاسبکاران سودجو در چرخه توزیع و عرضه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.