فردین حکیمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به روزهای  پایانی سال و ایام نوروز، نسبت به عرضه، خرید وفروش گونه های جانوری در آستانه سال جدید توسط برخی مراکز پرنده فروشی و افراد سودجو هشدار داد و افزود: با متخلفان مربوطه طبق قانون برخورد می شود.
وی اظهار داشت: هر ساله در ایام پایانی سال و در آستانه تعطیلات نوروز، برخی افراد فرصت طلب و سود جو با هدف تجارت غیر قانونی حیات وحش با ورود به زیستگاه های طبیعی، ضمن زنده گیری گونه های جانوری نادر و ارزشمند نظیر سمندر لرستانی(گونه در معرض خطر انقراض)، لاک پشت، مارآبی و ... اقدام به عرضه و فروش آن ها می کنند.
حکیمی ضمن ابراز تاسف از علاقه مندی برخی از شهروندان به نگهداری حیات وحش در منازل مسکونی، گفت: بر اساس قانون شکار و صید هر گونه زنده گیری حیات وحش جرم بوده و نگهداری آن ها در محیط های بسته و خانگی نیز بقاء نسل گونه های جانوری را با تهدیدات و صدمات جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد.
وی به تمام متصدیان پرنده فروشی ها و مراکز نگهداری و خرید و فروش حیوانات وحشی یا افرادی که مبادرت به این کار می کنند هشدار داد از هر گونه‌ عرضه و خرید و فروش گونه های جانوری وحشی خودداری کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست یادآور شد: در صورت مشاهده چنین تخلفاتی توسط بازرسان و ماموران یگان حفاظت محیط زیست، با افراد خاطی بر اساس قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.
وی نمونه از این تخلف را در روزهای اخیر توزیع وفروش گوشت گنجشک در کرج عنوان کرد و گفت: در فضای مجازی با تبلیغات غیرقانونی فروش گوشت این گونه در بسته های ۵۰ عددی توسط شخصی با هویت نامعلوم روبرو شدیم که پس از کسب تکلیف از مراجع قضایی، ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان محل فعالیت این متخلف را شناسایی و در طی یک عملیات چندساعته موفق به دستگیری این فرد و توقیف خودروی وی که حامل گوشت گنجشک بود،‌شدند.
حکیمی گفت: تمام پرنده فروشی ها و مراکز نگهداری موقت حیات وحش در طول سال به صورت مستمر توسط کارشناسان حیات وحش و مامورین یگان حفاظت استان مورد پایش قرار می گیرند و همواره تذکرات لازم در خصوص ممنوعیت خرید فروش گونه های جانوری داده شده و این موضوع در سال جاری با شدت بیشتری در حال انجام است.
وی اضافه کرد که از هفته های پایانی سال جاری کار تیم های گشت سیار در تمام شهرستان ها فعال می شود تا در صورت هر گونه تخلفی با متخلفان برخورد کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اضافه کرد: متخلفان احتمالی پس از تشکیل پرونده تخلف به مراجع قضایی معرفی می شوند.
حکیمی از شهروندان وعلاقه مندان به حیات وحش خواست ضمن خودداری از خرید گونه های جانوری، در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را به اطلاع ادارات محیط زیست برسانند و یا با شماره تلفن های ۳۲۵۰۴۹۶۲، ۳۲۲۲۸۳۹۲، ۳۲۵۲۳۰۲۵، و ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.