به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسین کریم در نخستین جلسه کمیته اطلاع رسانی ویروس کرونا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون مورد مثبت از این بیماری در استان البرز مشاهده نشده است، اظهار کرد: نه اینکه موارد مشکوکی نداشته ایم بلکه در میان موارد مشکوک که با علائمی شبه آنفلوآنزا مراجعه کرده اند تاکنون مورد مثبتی از بیماری کرونا تأیید نشده است.

بیمارستان کوثر تخلیه می‌شود

وی با تاکید بر اینکه به تمامی بیمارستان‌های البرز الزام شده که باید کمیته کرونا داشته باشند و بیماران مبتلا در ایزوله همان بیمارستان نگهداری شوند، گفت: در صورت نیاز به کنترل‌های بعدی اگربا افزایش آمار مبتلایان مواجه شویم بیمارستان کوثر برای این مهم تخلیه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه امکان وجود ویروس کرونا در البرز وجود دارد، اشاره کرد: دلیلش این است که البرزی استانی عبوری برای تردد مسافران به استان‌های دیگر از جمله استان‌های شمالی است که متأسفانه در آنجا مورد مثبت کرونا گزارش شده است.

دکتر کریم تاکید کرد: از ابتدای شروع کرونا پیش بینی حمله و سرایت آن به دیگر کشورها از جمله ایران پیش بینی شد.

لزوم تعطیلی مدارس

وی با ا شاره به اینکه صحیح ترین اطلاع رسانی‌ها در خصوص ویروس کرونا و ارائه آمار فوتی‌ها و مبتلایان به آن از طریق صداوسیما انجام می‌شود، گفت: در کنار آن کانال‌های مجازی ویژه اطلاع رسانی خود وزارتخانه نیز فعالیت خواهند داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با تاکید بر اینکه رفتار، حرکات و برخورد با کرونا همانند آنفلوآنزا است، افزود: راه انتقال و پیشگیری آن نیز همانند آنفلوآنزا است، اندام گرفتار در کرونا عمدتاً از مسیر تنفسی است و از همان مسیر نیز موجب مرگ فرد مبتلا می‌شود.

دکتر کریم با اشاره به اهمیت مقوله‌های مهم آموزش، پیشگیری و ایزولاسیون در خصوص مواجهه با ویروس کرونا، گفت: مردم به داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و یا مراکز درمانی هجوم نبرند، باید کمک کنیم تا موارد مثبت این بیماری در کشور زیاد نشود، در این رابطه ۹۰ درصد از مبتلایان خود بخود درمان می‌شوند و از ۱۰ درصد باقیمانده تنها یک درصد منجر به فوت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پدافند زیستی توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز تشکیل شده است، عنوان کرد: در شورای تأمین استان البرز نیز امروز صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه از ازدحام جمعیت و انتقال نفر به نفر ویروس کرونا جلوگیری شود، درخواست کردیم تا جایی که امکان دارد مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها تعطیل شود و فرزندان ما در خانه بمانند اما در صورت تعطیلی این مراکز آموزشی خانواده‌ها باید در خانه بمانند و مسافرت هم نروند.

مردم خرید شب عید را لغو کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: افراد بالغ بالای ۴۰ سال که دارای بیماری خاص هستند و همچنین سالمندان بیشتر در معرض ابتلای و خطر درگیر شدن ویروس کرونا هستند باید با داشتن مراقبت‌های بهداشتی لازم به فکر حفظ جان آنها باشیم.

وی با تاکید بر ابراز نگرانی از ازدحام جمعیت مردم به ویژه اکنون که خریدهای شب عید را در پیش داریم، افزود: باید به مردم بگوییم که امسال خرید شب عید را لغو کنند و ایام عید نیز در خانه بمانند، هموطنان باید از طریق فضای مجازی دید و بازدید کنند، رفت و آمدها به مراکز خرید و پاساژها را لغو کنند، نباید اجازه دهیم عید ما عید کرونایی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه برگزاری همایش‌ها، کنگره‌ها و کنسرت‌ها باید لغو شود، عنوان کرد: در شورای تأمین استان البرز خواستار تعطیلی قلیان سراها، سفره خانه‌ها و قهوه خانه‌ها در سطح استان البرز شدیم.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که علائم سرماخوردگی مانند تب، لرز، آبریزش بینی، درد عضلانی و یا اسهال را داند در خانه بمانند و رعایت اصول بهداشتی، استراحت کردن و مایعات مصرف کنند، گفت: مراکز درمانی معجزه‌ای برای آنها ندارد و در مراجعان در این خصوص تنها زمانی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که مشکلات شدید تنفسی داشته باشند.

هر گونه نقل و انتقال و جابجایی بیماران کرونایی از مراکز درمانی ممنوع است رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان کرد: فرد بیماری که در خانه می‌ماند در یک اتاق جداگانه توسط یک فرد دیگری که البته خود مشکل بیماری خاصی ندارد و ماسک به صورت دارد مراقبت شود، سطوح جامد خانه نیز ضدعفونی شود، فضای خانه نیز هر ساعت یکبار به مدت ۱۰ دقیقه تصفیه شود.

دکتر کریم با تاکید بر اینکه در تمامی ادارات باید کمیته کرونا تشکیل شود، افزود: در خانه‌های سالمندان، شیرخوارگاه‌ها، پادگان‌ها، زندان‌ها و گرمخانه‌ها نیز تشکیل این کمیته‌ها ضروری است، باید این مکان‌ها ممنوع الملاقات شوند.

وی عنوان کرد: هر گونه نقل و انتقال و جابجایی بیماران کرونایی از مراکز درمانی ممنوع است زیرا ممکن است افراد بیشتری مبتلا شوند و این دستور العمل را به بیمارستان‌های استان البرز ابلاغ کرده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه یک بیمار کرونایی تا ۱۴ روز بعد از ابتلاء به این بیماری نیز می‌تواند ویروس را به دیگری سرایت دهد، افزود: اگر تماسی با چنین فردی داشتید به یقین در بازه زمانی ۳ تا ۷ روز بعد از تماس با وی با این قضیه که به کرونا مبتلا شده اید یا خیر روبرو خواهید شد.

دکتر کریم در خصوص تأمین ماسک مورد نیاز برای داروخانه‌های البرز با تاکید بر اینکه استفاده از آن تنها برای نزدیکان بیماران و یا افرادی که در مراکز درمانی کار می‌کنند ضرورت دارد، گفت: چند شرکت قول داده اند که در تولید در این زمینه در استان ویژه کار کنند تا نیاز داروخانه رفع شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.