دبیر علمی نخستین سمینار واکسن و چالش های پیش رو روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: سمینار تخصصی واکسن و چالش های پیش رو برای نخستین بار در کشور توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با دعوت از  متولیان کمیته واکسیناسیون کشوری، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واکسن به منظور بررسی مشکلات کنونی این حوزه و پایش واکسن های مورد نیاز کشورمان در دهه آینده روز سه شنبه ششم اسفندماه در این موسسه برگزار می شود.
دکتر سید رضا بنی هاشمی با اشاره به اینکه موسسه رازی به عنوان متولی تولید واکسن و سرم های درمانی مارگزیدگی و عقرب زدگی در کشور، تا کنون چندین سمینار تخصصی با موضوعات بیماری های عفونی دام ، طیور و بیماری های مشترک بین انسان و دام برگزار کرده است، افزود:  نخستین سمینار واکسن و چالش های پیش رو با دعوت از متخصصان و اساتید فن توسط موسسه رازی در ششم اسفند ماه برگزار می شود.
وی اظهار داشت: سمینارهایی که تا کنون برگزار شده نشان دهنده تمایل موسسه به همکارهای های درون بخشی و برون بخشی بوده اما سمینار اخیر به منظور بررسی جامع تر در مورد فرصت ها و چالش های پیش رو و همچنین نشان دادن چشم انداز صنعت  واکسن در ایران و جهان برگزار خواهد شد.
دکتر بنی هاشمی، محور اصلی این سمینار را بررسی آینده انواع واکسن های دام، طیور و به ویژه واکسن های انسانی برشمرد و اضافه کرد: در این برنامه علاوه بر متولیان تحقیق و تولید واکسن"موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی  رازی و انستیتو پاستور" از بخش خصوصی در حوزه تولید و نمایندگانی از وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی به عنوان ناظران توزیع و مصرف واکسن دعوت به عمل آمده تا در دو پنل علمی و اجرایی در سطح عالی، موضوعات سمینار بررسی شود.
دبیر علمی نخستین سمینار واکسن و چالش های پیش رو، درباره اهداف و لزوم برگزاری این سمینار تخصصی علمی – اجرایی گفت: در این سمینار به دنبال پاسخ به سوالاتی هستیم که در آینده با آن مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: موضوعات مهمی همچون برنامه های جهانی واکسیناسیون و ایمنی زائی، توجه به پیشرفت های چشم گیر و شتابان در دنیا علیه بیماری های عفونی و غیر عفونی، نیاز فعلی کشورمان به واکسن علیه بیماری های شایع اخیر، ورود بازیگران جدید در عرصه تحقیق و تولید واکسن و سرم های درمانی، خواسته سازمان های ناظر جهانی مانند سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) از تولیدکنندگان واکسن و متولیان بهداشت جامعه، چگونگی پایش واکسن درجامعه و چگونگی ریشه کنی بیماری ها در گذشته مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

دبیرعلمی نخستین سمینار واکسن و چالش های پیش رو، شناسایی بیماری هایی که در آینده باید ریشه کن شوند، چالش های پیش روی صنعت واکسن سازی، بررسی ظرفیت تولیدکنندگان داخلی، نقش موسسه رازی در تولید و تحقیقات واکسن در دهه جدید و ایجاد زمینه برای همکاری های این موسسه با انستیتو پاستور به عنوان بخش دولتی و تعامل آنها با بخش خصوصی داخلی و خارجی را از دیگر موضوعات مهمی دانست که در این سمینار به آن پرداخته خواهد شد.
وی با بیان اینکه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور دعوت شده تا با اعلام دیدگاه ها و نظرات خود، مسیر تحقیق وتولید این کالای استراتژیک در کشور مشخص شود، تاکید کرد: به واقع این سمینار یک تریبون آزاد برای طرح درخواست های متولیان تولید و مصرف واکسن در کشور و پیش بینی و پاسخ گویی به نیازهای آینده است.

همچنین نشان دادن این موضوع که در عرصه تحقیق و تولید واکسن چگونه پنج کمپانی مشهور دنیا توانسته اند باحمایت دولت های خود و سرمایه گزاری های کلان ۸۰ درصد بازار جهانی را پوشش دهند و چگونه می توان در این رقابت ناعادلانه جهانی همچنان چون دهه های گذشته نگهبان سلامت کشور بود وحرفی برای گفتن در عرصه بین الملل داشت.
این محقق  موسسه رازی با اشاره به انجام اقدامات لازم برای هر چه پربارتر برگزار شدن این سمینار، یادآور شد: علاوه بر متخصصان و متولیان داخلی، نامه نگاری هایی با فعالان صنعت واکسن در دنیا به منظور اعلام به روزترین برنامه ریزی های جهانی در این سمینار، انجام شده است.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نود و پنجمین سال فعالیت خود را چند روز پیش جشن گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.