رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز  در آیین تجلیل از برترین های بخش کشاورزی که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، سربازان سازندگی در بخش کشاورزی را تولیدکنندگان عنوان کرد.

سید مجید موسوی به اقدامات مناسب بخش کشاورزی استان در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته (دهه فجر) شاهد بهره برداری از ۳۳ پروژه عمرانی، تولیدی و اشتغالزا بودیم.

وی افزود: با بهره برداری از این پروژه ها که با اعتباری بالغ بر ۵۱۴ میلیارد تومان که بخش عمده ای از آن از محل آورده های شخصی بود، برای حدود ۹۴۰ نفر اشتغالزایی انجام شد.

وی اظهار داشت: در این ایام شاهد بهره برداری از بزرگترین کارخانه خوراک دام استان توسط دامداران بودیم.

موسوی در ادامه به موضوع زکات اشاره کرد و آن را بسیار لازم و ضروری در بخش کشاورزی دانست و گفت: زکات برکت به روزی و تولید می دهد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به انتخاب و معرفی پنج کشاورز و بهره بردار ملی اشاره کرد و گفت:انتخاب تولیدکنندگان و بهره برداران نمونه با رویکرد الگوسازی و انتقال پیام شکرگزاری و قدردانی از خدمات آنان انجام می شود.

وی اظهار داشت: کشاورزانی که با به کارگیری دانش و یافته های نوین تحقیقات توانسته اند ضمن افزایش عملکرد و بهره وری آب در سازگاری با محیط زیست، محصولاتی سالم تولید کنند، پیشرو و پیشران توسعه کشاورزی پایدار کشور هستند. 
وی گفت: استان البرز به عنوان قطب کشاورزی دانش بنیان در کشور توانست با مساحت اندک زمین های زراعی و باغی خود پنج نمونه ملی را در فهرست نمونه های کشوری داشته باشد.

نان داغ سفره مردم به برکت زحمات کشاورزان است

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی البرز نیز در این آیین گفت: در کشور خیلی از نیازها ممکن است قطع شود یا در بازار نباشد ولی نیازهایی که به بخش کشاورزی مرتبط است همیشه بوده است.

حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین افزود: علیرغم این تحریم های کمرشکن همیشه نان داغ در سفره مردم هست که به برکت زحمات کشاورزان است.

وی اظهار داشت: در جشنواره ها پارامتری که برای معرفی برترین ها انتخاب می شود یک پارامتر کمی است و کمیت برای یک حمعیت ۸۳ میلیون نفری بسیار مهم است. در سیاست های جدید ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید بر افزایش جمعیت ایران دارند که به تناسب این برنامه باید برای افزایش کمیت محصولات کشاورزی تلاشمان بیشتر شود.

ارجمند ادامه داد:‌در کنار کمیت، ایمنی غذا نیز بسیار اهمیت دارد به طوریکه اگر غذا تولید شود ولی استاندارد لازم را نداشته باشد به جامعه آسیب می رساند.

وی ادامه داد: اجاره دادن اراضی کشاورزی به افراد غیربومی و مهاجر منجر به آسیب های زیادی به اراضی کشاورزی و ایمنی غذا می شود که نمی تواند مورد تقدیر واقع شود.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی البرز ایمنی غذایی را همچون امنیت غذا بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در این موضوع سازمان های مربوطه از استاندارد تا حفظ نباتات مسوولیت دارند ولی کشور ما نسبت به خیلی از کشورهای دیگر در مصرف کود شیمیایی و سموم رتبه پایین تری دارد.

وی اضافه کرد:‌اگر در تولید فقط به کمیت پرداخته شود باید هزینه جندبرابری برای سلامت پرداخته شود و بر اساس طب اسلامی و سنتی، غذای شما دوای شما و دوای شما غذای شماست ضمن اینکه وزارت بهداشت از جهاد کشاورزی شروع و درمان آخرین مرحله این پروسه است.

پرداخت ۹۵ میلون تومان زکات واجب در البرز

ارجمند در ادامه به موضوع بحث های معنوی و مذهبی در کشاورزی اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن اشاره می کند که این محصولات کشاورزی را شما یا ما رشد می دهیم و در ادامه خدا می فرماید ما زارع واقعی هستیم و وقتی خداوند خود را زارع معرفی می کند جایگاه واقعی زارع مشخص می شود.

وی با بیان اینکه تمام انبیاء ‌غیر از حضرت ادریس کشاورز بوده اند، افزود: انتظار می رود که جامعه کشاورزی جزو متدین ترین بخش های جامعه شوند زیرا کسی که با زنبور عسل سرو کار دارد وقتی معجزه حیات را می بیند خود یک درس خداشناسی است و باید روزبه روز بر معنویتش افزوده شود.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی البرز تصریح کرد: زکات واجب در البرز در سال جاری ۵۹ میلیون تومان پرداخت شده که در مقابل ۱۲ میلیارد تومان زکات مستحبی جمع آوری شده در استان بسیار ناچیز است.

وی گفت: خداوند بر واجبات تاکید دارد و برای استانی که رکوردار تولید در بخش های مختلف کشاورزی است ۵۹ میلیون تومان زکات واجب، غیرقابل قبول است.

ارجمند هزینه این ارقام را برای امنیت غذایی بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: بایستی نسبت به موضوعات معنوی از جمله زکات، وقف، انفاق و ... که با بخش کشاورزی عجین است توجه بیشتری

شود.

بهره برداران نمونه ملی استان البرز و زمینه فعالیت آنان در سال ۹۸ به شرح ذیل است:
سید محمد خلیلی( شرکت بستان) بهره بردار نمونه استفاده از سیستم آبیاری موضعی (نوار تیپ) از شهرستان  نظرآباد
عبدالمحمود رحیم خراسانی بهره بردار نمونه در مدیریت پایدار خاک و کشاورزی حفاظتی از شهرستان نظراباد
غفور محمدی ده چشمه تولید کننده نمونه نهال محصولات باغی از شهرستان کرج
کمال پیشگاهی مجری نمونه سایت های جامع الگویی گندم از شهرستان نظرآباد
منوچهر جناقی تولید کننده نمونه قارچ خوراکی (قارچ سحر) از شهرستان نظرآباد

استان البرز ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و حدود ۳۰ هزار بهره بردار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.