اینکه مردم هر بار پای صندوق‌های اخذ رای می‌آیند تا وضعیت کشور بهتر از گذشته شود،  اعتقاد و باور عمومی به مردم سالاری دینی است، نمایندگانی که از بطن جامعه انتخاب شده و برای چهار سال قرار است مسیر آینده کشور را ترسیم کنند.

با این وجود مردم در ادوار گذشته تا کنون مطالباتی داشته و دارند که هنوز محقق نشده و امیدوارند با انتخاب افراد نخبه، دلسوز و پاکدست موانع اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، داخلی  و خارجی برداشته شود.

مردم انتظار دارند مشکلات شاخص کشور مانند بیکاری، فقر معیشتی، واردات بی رویه کالا،‌بی عدالتی و تبعیض به وسیله منتخبان خود از صفحه چالش‌های اجتماعی برداشته شود و عدالت اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی جایگزین آن  شود.

آنچه در این میان دغدغه مردم از جمله ساکنان استان البرز است، مشکلاتی مانند فساد اقتصادی و اداری است که انتظار چاره‌جویی قانونمندارانه برای درمان آن می‌رود، مطالبه ای که بارها مقام معظم رهبری و مردم در گفتمان‌های مختلف به آن اشاره کرده‌اند.

با این حال اگرچه برخی مشکلات اقتصادی مانند کاستی‌های معیشتی ، اقتصادی  به عنوان عوامل نگران کننده در جامعه مطرح است اما مردم تحت هر شرایطی حاضر نیستند صحنه را خالی کنند، صحنه‌هایی که در طول ۴۱ سال گذشته پرشورتر از  گذشته بوده هر چند گاهی عملکرد نامطلوب برخی عناصر داخلی  نارضایتی‌ها را تشدید و حتی به اعتراض‌های اجتماعی انجامیده است.

به هرحال مردم استان البرز همانند سایر مناطق کشور انتظارات و گلایه‌هایی دارند که توجه به آنها ضروری است.

راضی  نیستم صحنه را هم خالی نمی کنیم  

رضا رحمانی از ساکنان کرج می‌گوید : گرانی و بیکاری قابل کتمان نیست و مشکلات اقتصادی بیش از هر زمانی عرصه را بر مردم تنگ کرده است.

وی ادامه داد: فساد اداری در برخی جاها مشهود است و دستگاه‌های مسوول از پاسخگویی به مطالبات شانه خالی می‌کنند، پارتی بازی، رانت‌خواری و ویژه خواری  پای ثابت مشکلات اجتماعی است که البته مختص دولت خاصی نیست.

این شهروند کرجی بیان داشت: از سویی دشمنان بسیار خبیثی داریم که نمی شود در این شرایط صحنه را خالی کرد، نمی شود شرایط امروز و  ایران قبل از انقلاب را به لحاظ رفاه قابل قیاس دانست اما در جامعه‌ای که شعار آن اسلامیت و عدالت است برخی نابرابری‌ها و مشکلات اداری و اجتماعی قابل چشم پوشی نیست.

وی ادامه داد: زمانی که شورای نگهبان صلاحیت حدود ۹۰ نماینده مجلس را رد می کند به معنای آن است که برخی از نمایندگان  وظایف دینی، وجدانی  و به  تعهدات  اجتماعی خود عمل نکرده‌اند، نمایندگانی به آرای مردم راهی خانه ملت شده‌اند چرا عملکرد آنها خارج از شمول قانون و وجدان عمومی باشد.

صدیقه چنانی بانویی خانه‌دار در این خصوص با تاکید بر اینکه ما پای صندوق رای خواهیم آمد، گفت: اما باید نظارت ها در این بخش  در کشور افزایش یابد تا جائیکه حتی یک نماینده مجلس احساس آرامش خاطر برای دستبرد به ثروت های ملی یا رانت‌خواری و ویژه‌خواری نداشته باشد.

وی اظهار داشت: البته این مباحث شامل همه نمایندگان مجلس یا مسوولان نمی شود اما خیانتکاران تعدادشان اندک هم باشد، برای جامعه اسلامی ما پسندیده نیست.

این شهروند گفت: مردم برای پیروزی انقلاب اسلامی خون‌ها داده‌اند و نهال انقلاب را با خون عزیزان خود آبیاری کرده‌اند، در صحنه‌های جنگ حضور داشته‌اند ، در راهپیمایی‌ها و انتخابات پرشور ظاهر شده‌اند و برای حفظ ارزش ها و تمامیت ارضی کشور هیچ چیز کم نگذاشته‌اند.

وی تاکید کرد که انتظارداریم منتخبان مردم این بار روح جدیدی در کالبد قانون اساسی بدمند و ضمن تشدید نظارت‌ها  از باندهای مافیایی دوری بجویند چرا که باندهای ثروت و قدرت در کمین هستند.

بیکاری را درمان کنند

کسری قربانی جوان ۳۲ ساله البرزی با بیان اینکه بیکاری مهمترین معضل و سد راه زندگی جوانان است، گفت: جوانان مطالبات فراوانی دارند  که نمایندگان آینده مجلس باید با تصویب قوانین روان و مشکل گشا  این موانع را بردارند.

وی ادامه داد: بیکاری ریشه معضلات زیادی در کشور است ، مانع تشکیل زندگی جوانان است، دامنه آسیب‌های اجتماعی گسترش می‌دهد، معضلات را یکی پس از دیگری به داخل کانون خانواده واجتماع می‌کشاند و در نهایت احساس پوچی ، یاس و ناامیدی به وجود می‌آورد.

قربانی گفت: تصویب قوانین و نظارت مجلس راهگشای بسیاری از معضلات است و نمایندگان باید دغدغه مردم به ویژه جوانان را داشته باشند.

این شهروند کرجی با اشاره به اینکه می بایست وعده های وکلای مردم عامه‌پسند، مردم‌پسند و باور پذیر باشد، افزود: مردم اکنون دنبال این هستند که وکلایی را انتخاب کنند بتوانند نیازهای متن جامعه را دریافت  و به درستی در بعد کلان واکاوی، چکش‌کاری و قوانین لازم را در مجلس تثبیت کنند تا به اعتلای اجتماعی،‌ اقتصادی و سیاسی در شان نظام دست پیدا کنیم.

قربانی تاکید کرد که  امروز آنچه که پیداست مشکلات اقتصادی جامعه است که  مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند  و ‌توقع این است که وکلای مجلس قوانینی را وضع کنند تا تسهیل دهنده شرایط اقتصادی کشور باشد.

وی در خصوص مشارکت در انتخابات مجلس بیان داشت: ما در این انتخابات شرکت می‌کنیم اما منتخبان مردم را قسم می‌دهیم که به وظایف دینی و قانونی خود عمل کنند و نگذارند بیش از این جوانان در صف بیکاری حسرت به دل بمانند.

بیمه زنان خانه‌دار به فراموشی سپرده شده است

زهرا گلستانی  بانوان البرزی می گوید که بیمه زنان خانه دار از مطالباتی است که انتظار تحقق آن را داریم ، اشتغال، رفع بیکاری و مهار تورم افسار گسیخته  از مطالبات است.

وی بیان داشت: امیدواریم منتخبان مردم مانند شهید سردار حاج قاسم سلیمانی خالصانه به مردم خدمت کنند چرا که خدمت صادقانه گام نخست بیداری وجدان است .

گلستانی گفت: یک نماینده مجلس باید آگاه به شرایط زمان و حساسیت وضعیت کشور باشد، از تجمل‌گرایی بپرهیزد و زندگی خود را با قاطبه مردم میزان کند، صداقت، تدبیر، تقوای سیاسی و امانتداری از ویژگی‌های یک نماینده شایسته در مجلس است.

صادق مرادی که خود را بازاری معرفی کرد،‌ می‌گوید: توقع ما مردم از وکلای مجلس به عنوان نماینده و عصاره ملت این است که درعرصه‌های بین المللی قوانینی را تصویب کنند و تصمیماتی بگیرند که اقتدار نظام اسلامی را  به نمایش بگذارند.

وی گفت: در بعد نظارتی نیز توقع این است که مجلس ازاین منظربه شیوه های مدیریت داخلی توجه کند و از بروز اختلاس،‌رانت خواری و غیر جلوگیری به عمل آید.

مرادی با تاکید بر اینکه منتخبان مردم در مجلس می بایست به دنبال بررسی مطالبات مردم و ولی نعمتان خود باشند، افزود:  از هر گونه رانت‌خواری و ایجاد سهم و رانت برای خود و اطرافیان پرهیز کنند.

محمود شاهسون تولید کننده البرزی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: توقع ما تولید کنندگان از منتخبانمان این است که به محض ورود به مجلس با وضع قوانین سخت‌گیرانه از ورود کالاهایی که تولید کنندان داخلی تولید می کنند به داخل کشور جلوگیری به عمل آید و مدیریت در این زمینه به نحو مطلوبی صورت بگیرد تا رونق تولید داخلی رخ دهد.

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری می بایست از تولیدات و کالای داخلی حمایت شود.

نمایندگان صدای مردم را بشنوند

محمد آذری یک معلم البرزی گفت: منتخبان مردم همانطور که برای کسب رای از قشرهای مختلف مردم مدد می جویند خود نیز باید در زمان نمایندگی مطالبه گر قشرهای مختلف باشند. واکاوی نیازهای اجتماعی ، چاره جویی برای رفع چالش ها ، توجه به ظرفیت های کشور و ارائه طریق برای برون رفت از مشکلات مهمترین رسالت منتخبان ملت است.

وی بیان داشت : کسانی که به عنوان منتخب راهی بهارستان می شوند از نگاه عموم نخبه های اجتماعی و فکری بوده و براین اساس باید سطح مطالعات و کارآمدی خود را بالا ببرند.

آذری گفت: توسل به تبلیغات گمراه کننده برای کسب کرسی های مجلس بدون پشتوانه علمی، اجرایی و آگاهی از نیازهای اجتماعی  در واقع خیانت به جامعه است.

وی اظهار داشت: البته مردم باید افراد نخبه ، درستکار و صادق را به عنوان نماینده انتخاب کنند و نظارت اجتماعی بر نمایندگان مجلس در چارچوب های قانونی می تواند تعریف شود.

این شهروند البرزی با بیان اینکه مشکلات مختلف تاحدود زیادی بر افکار عمومی سایه انداخته ، گفت : امیدواریم که مردم بدون توجه به این مشکلات برای آینده کشور پای صندوق های رای بیایند.

مجلس سنگ زیرین قانونمداری  است

مجید سیلمانی استاد دانشگاه معتقد است که مجلس سنگ زیربنای قانون و قانونمداری  است و ابتدا نمایندگان مجلس باید به قانون تمکین کنند ، سپس سایرین به رعایت قانوان فرا بخوانند.

وی ادامه داد: در جایی که قانونگذار تحت هر شرایطی خود به قانون تمکین نکند ، نمی تواند الگویی صادق و راستین برای پیاده سازی نظم و انضباط اجتماعی باشد.

این استاد دانشگاه گفت: در مسیر فعالیت نمایندگان مجلس تله های فساد فراوانی وجود دارد و باندهای مافیایی  دام های خود را قرار می دهند اما این هوشیاری ، زیرکی ، صداقت و پاکدستی نمایندگان مجلس است که می تواند دام فساد را از جامعه برچیند.

وی ادامه داد: در جایی که نمایندگان مجلس فارغ از جناح بازی ، باندبازی و عافیت طلبی به وظایف قانونی خود عمل کنند و  چتر شفافیت  را در جامعه  گسترش دهند دیگر طیف‌های اجتماعی  روی سیستم نظامند اجتماعی حرکت خواهند کرد.

سلیمانی تاکید کرد که نماینده مجلس باید وظیفه قانونی خود را در بعد قانونگذاری ، نظارت بر حسن انجام قانون و شناسایی نقاط ضعف و قوت قانون  انجام دهد، چشم پوشی از خطاهای مدیران دستگاه‌های اجرایی خود خطای بزرگ است، بی توجهی به نیازهای اجتماعی گناهی نابخشودنی است.

در این حال شهروندان البرزی به رغم بیان گلایه‌ها و انتقادها از حضور در انتخابات به عنوان وظیفه ملی و قانونی خود یاد کردند و از منتخابان خواستند با اخلاص و صداقت برای رسیدن کشور به سطوح عالی از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.   

استان البرز با سه میلیون نفر جمعیت و  ۶ شهرستان دارای حدود ۱۲۹ نامزد انتخاباتی در ۲ حوزه انتخابیه و سه کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه امسال برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.