دکتر عزیزاله حبیبی روز سه شنبه در مراسم  بیست و ششمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک و دوازدهمین کنفرانس مهندسی و فناوری فوتونیک ایران که در پردیس دانشگاهی خوارزمی کرج برگزار شد با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود:  این پیروزی و این چهل سالگی انقلاب ساده به دست نیامده و خون هایی زیادی پای آن ریخته شده است و از فرازها و فرودهای بسیار زیادی انقلاب اسلامی عبور کرده تا به این روز رسیده است.

وی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی مصداق عزت و سربلندی است و اگر قدر این نعمت را ندانیم و به پای آن نایستیم و به دنبال تغییر سنت بگردیم امکان این است که این سنت از ما گرفته شود.

حبیبی ادامه داد:‌در اول انقلاب اسلامی حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم امروزه بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل در ۱۲۰ واحد آموزشی دولتی که ۳۰ واحد آن وابسته به دستگاه های دولتی بوده و همچنین در ۳۰۰ واحد غیرانتفاعی، ۶۰۰ دانشگاه پیام نور، ۴۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی و ۸۰۰ دانشگاه علمی کاربرد مشغول تربیت دانشجویان در مقاطع مختلف هستند.

وی افزود:‌ در اوایل انقلاب، تحقیق و پژوهش در دانشگاه ما زیاد جایگاهی نداشت و به تدریج کسانی که در این حوزه فعالیت داشتند سعی کردند بخشی از این توانمندی ها را به منصه ظهور بگذارند که توسعه مقاطع ارشد و دکترا به عنوان یک راهبرد اصولی در نظام آموزش عالی قرار گرفت و شاهد برکات زیادی بودیم و توانست ظرفیت های نهفته قشر جوان را به منصه ظهور بگذارد.

رییس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه این ظرفیت ها بی نظیر است، اظهار داشت: از نظر توانمندی ها در بخش فناوری های نانو، زیستی، هوا فضا و در بخش عمران همچون ساختن سدهای بتونی و... توانسته ایم بدون اینکه از کشورهای خارجی به صورت کامل لیسانس فناوری را اخذ کنیم خودمان آن را اقدام و عملیاتی کرده ایم.

وی گفت: بحث موشک یکی از شاخصه های این توانمندی ها است که به ما اجازه ایستادن بر روی پا خودمان را می دهد تا استقلال خود را حفظ کرده و تبعیت از استکبار جهانی نداشته باشیم.

حبیبی ادامه داد:‌رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان توصیه کرده که از مسیر دانش به توانایی می رسیم و توجه شایسته و بایسته به اخلاق و معنویت و تمام تلاش های ما در زندگی مادی مان بایستی متکی بر فضایل اخلاقی باشد.

وی افزود: حرکت در مسیر سیاست های اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به خوداتکایی و حرکت در مسیر استقلال و آزادی و حفظ عزت ملی است.

وی اضافه کرد: دانشگاه خورازمی از سال ۱۳۹۰ این نام را بر خود گرفت و قبل از آن به دانشگاه تربیت معلم موسوم بود و این تغییر نام از آنجا آغاز شد که در اوایل دهه ۱۳۷۰ آموزش و پرورش اعلام کرد که دیگر احتیاج به دانشجویان دبیری ندارد و این دانشگاه به یک تغییر ماموریت جذبی و اعتباری روی آورد و پس از نزدیک ۱۵ سال تغییر نام داد.

رییس دانشگاه خوارزمی بیان یداشت:‌هم اکنون ۱۵ دانشکده در این دانشگاه در تمام رشته ها به جز کشاورزی و پزشکی داریم که پنج دانشکده در تهران و مابقی در پردیس کرج مستقر است.

دانشگاه خوارزمی حدود ۵۰۰ هیات علمی، ۱۳ هزار دانشجو، بیش از ۳۵۰ دانشجوی غیرایرانی از ۱۰ کشور خارجی داشته ضمن اینکه ۱۲ موسسه ماموریت گرا هم فعالیت های پژوهشگرای دانشگاه را در رابطه با جامعه و صنعت بر عهده دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.