مهدی خانلرخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دستاورد علمی  یکی از جدیدترین نرم افزارهای تولید شده توسط  محققان شرکت دانش بنیان پیدایش فناوران نوآفرین برایند است  که برای اندازه گیری زاویه ی تماس یک قطره ی مایع با یک زیر لایه ی جامد طراحی شده است.

وی  گفت: محققان این شرکت با طراحی نرم افزار« IrCA۹۴» و  ارتقای فناوری مربوط به دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش سطح، امکان آنالیز شکل قطره برای اندازه گیری زوایای تماس و به دنبال آن محاسبه انرژی سطح در حوزه مهندسی مواد را در کشور فراهم کردند.

خانلرخانی در توضیح تخصصی این دستاورد علمی  بیان داشت:  زاویه‌ تشکیل‌شده بین خط مماس رسم شده از نقطه‌ تماس سه فازی و خط تماس مایع و سطح، "زاویه تماس" گفته می‌شود و زوایای تماس از برازش یک عبارت ریاضی بر شکل قطره و آنگاه تخمین شیب خط مماس بر قطره در ناحیه ی مشترک مایع -  جامد - بخار محاسبه می شود.

وی با بیان اینکه این برنامه  یکی از جامع ترین نرم افزارهای اندازه گیری زوایای تماس است، گفت:  پنج روش اندازه گیری زوایای تماس در این برنامه گنجانده شده است که عبارتند از تقریب های کروی، ۲ دایره، بیضوی، چند جمله ای و LBADSAروش محاسبه ی زوایا، برازش عبارات ریاضی مذکور بر شکل قطره و تخمین شیب خط مماس بر قطره در ناحیه ی مشترک مایع - جامد - بخار است، زاویه ی تماس چپ و راست به همراه میانگین آنها محاسبه می شود، این نتایج به همراه سایر اطلاعات ابعادی قطره و همچنین روش آنالیز بر روی تصاویر خروجی درج می شود.

خانلرخانی با اشاره به توانمندی‌های این نرم افزار، اظهار داشت:  این نرم افزار می تواند ضمن نمایش نتایج به صورت گرافیکی حین اجرای آزمون و بعد از آن، داده های گرافیکی را  به منظور آرشیو  چاپ کند.

همچنین  امکان ذخیره سازی خودکار نتایج در قالب فایل های MS Word® و MS Excel® در برنامه گنجانده شده است.

وی در تشریح بیشتر این نرم افزار گفت: این نرم افزار قابلیت رقابت با مشابه  خارجی را دارد و از این نرم افزار می‌توان برای اندازه‌گیری زوایای تماس در صنایع نفت، گاز، الکترونیک، توربوماشین‌ها، نساجی، رنگ و رزین و پوشش‌های خود تامین‌شونده و همچنین صنایع داروسازی بهره برد.

خانلرخانی گفت:  نرم افزار جدید  از سوی شورای عالی انفورماتیک تایید شده و  به مرحله تجاری سازی رسیده است.

محققان پژوهشگاه  مواد و انرژی ایران  تاکنون اختراعات زیادی در سطح جهانی، منطقه و کشور به ثبت رسانده که بخشی از این دستاوردها تجاری سازی شده است.
آبگرمکن خورشیدی و آب شیرین کن نمونه هایی از اختراعات محققان این پژوهشگاه است.
پژوهشگاه مواد و انرژی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری در مشکین دشت فردیس استان البرز مستقر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.