مرتضی بانک روز چهارشنبه در نشستی در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام البرز افزود: یک هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در مناطق آزاد و ویژه فعال و توانستند ۵۱۰ هزار شغل ایجاد کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مناطق ویژه و آزاد در کشور و اینکه در راستای اهداف گام برداشتند یا خیر اظهار داشت: در یک برداشت کلی در این بخش از اقتصاد اقدام‌های موثری انجام دادیم، اما در بیان موضوع ممکن است نقص‌هایی وجود داشته که خوب انتقال نشده است.

بانک ادامه داد: در مناطقی از جمله منطقه آزاد ارس تولیدات گلخانه‌ای داریم که تا سال آینده بیش از ۳۰۰ هکتار فضای ی گلخانه‌ای در حوزه تولیدات کشاورزی ایجاد می شود، در مجموع  یک هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی در مناطق آزاد و ویژه ما فعال  که ۵۱۰ هزار شغل ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه کمتر از نیم درصد فضای کشور را پوشش می دهند اظهار داشت: مناطق آزاد و ویژه یک حرکت اقتصادی بوده و امروز نتایج آن بدین طریق بوده این در حالی است که مناطق ویژه دنیا ابتدا زیر ساخت هایشان ایجاد و بعد عملیات ها در آن آغاز می شود.

مشاور رییس جمهوری گفت: اما مناطق آزاد و ویژه ما از درآمدهای خودشان زیرساخت‌هایشان را آماده می کنند، که این یک نوع الگوی جدید است، ما را با برخی از همسایگان مقیاسه می کنند که قیاس غیر دقیقی است، چرا که دولت پولداری یک منطقه را با تمامی زیر ساخت هایش پایه گذاری کرده و بعد از سرمایه گذار دعوت کرده و این تفاوت می کند با ما که خودمان زیرساخت ها را از درآمدهای خودمان ایجاد کرده ایم.

بانک افزود: علاوه بر این شرایط اقتصادی ما به گونه‌ای است که سرمایه گذار خارجی و حتی سرمایه گذار داخلی، هزاران محاسبه باید انجام بدهد تا بتواند وارد شود، تحریم‌ها و نوسانات بین‌المللی در جذب سرمایه گذار و ایجاد فعالیت های اقتصادی موثر است و این درست نیست که چشمان را ببندیم و بعد مقایسه شویم به عنوان مثال با کشورهای همسایه، این در حالی است که همسایگان ارتباطاتشان با دنیای خارج روشن است، اگر چه خیلی‌ها وابسته هستند ،عملکردشان نیز برای آنها است و سرمایه گذارانشان را تشویق به آمدن به ایران نمی کنند با این شرایط باید مقایسه شویم.

وی ادامه داد: با این مقایسه، درخواست هایی که به خصوص  طی ۲ الی سه سال گذشته برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق آزاد و ویژه بوجود آمده ارزشمند است، اگر چه به نظر می رسد که بعضی ها همزمان با برخی محدودیت‌هایی که دیگران برای ما ایجاد می کنند ، حرکت های خوبی که در کشور ایجاد شده را مورد هدف قرار داده اند، در اینکه این هجمه ها با حساب و یا بی حساب است باید ارزیابی کرد، که چرا درست در زمانی که مناطق آزاد و ویژه حرکتی در حوزه سرمایه گذاری داخلی برای آنها ایجاد شده بدین طریق مورد هجمه قرار گیرند، این مساله یک مقدار سوال برانگیز است.

بانک با اشاره به دلایل علاقمندی سرمایه گذاران به مناطق ویژه و آزاد کشور اظهار داشت: با توجه به تسهیلاتی که در این مناطق وجود دارد سرمایه گذار بخش خصوصی احساس امنیت بهتری می کند و اینکه با وجود همه مشکلات حداقل مزایای مناطق ویژه و آزاد بیشتر است.

وی با اشاره به حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق آزاد کشور بیان داشت: سال ۹۶، چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ حدود هفت هزار میلیارد تومان و امسال نیز حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی را داشتیم که روند قابل توجهی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: البته سرمایه‌گذاری بخش خارجی کمتر شده که با توجه به محدودیت‌ها طبیعی است، چرا که امکان نقل و انتقال مالی آنها در زمان حاضر سخت است، سرمایه گذار خیلی باید شهامت داشته باشد که با وجود اینکه تحریم، شفاف نبودن قوانین، موانع تولید و نبود روندهای معمولی دنیا از جمله پالرمو و F.A.T.F سرمایه گذاری کند.

بانک گفت: با این شرایط سخت، توانستیم این حجم سرمایه گذاری را جذب و باید به این سرمایه گذاران افتخار کرد، وقتی در برابر این هجمه‌ها که توسط برخی ارگان‌های رسمی کشور ایجاد می شود، با سرمایه های پاک آمدند و دچار برخوردهای غیر کارشناسی و گاهی مغرضانه می شود که باید به این مساله توجه داشت.

فرودگاه پیام باید به بهره برداری کامل برسد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های فرودگاه پیام اشاره و عنوان کرد: بهره‌برداری کامل از این فرودگاه و فعال کردن هر چه بیشترآن باید یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها باشد که باید از توان بخش خصوصی بیشتر استفاده کرد.

بانک گفت: هماهنگی درمدیریت، تلاش‌های صورت گرفته در منطقه پیام و همکاری وزارت ارتباطات، فناوری و اطلاعات این نوید را می دهد تا امکانات پیام را برای سال‌های آینده باید بیشتر برای کشور هر چه بیشتر بتوان تضمین کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.