حجت الله براتی در نشست مطبوعاتی که امروز شنبه نهم آذر به مناسبت هفته جهانی ایدز برگزار شد؛ اظهار کرد: "اچ آی وی" یک بیماری عفونی قابل کنترل است که در صورت تشخیص زودهنگام و شروع درمان، نه تنها فرد عمر طبیعی خواهد داشت، بلکه قابلیت انتقال بیماری به دیگران نیز نزدیک به صفر می‌شود. به همین دلیل رسالت مهم ما دادن آگاهی به مردم جهت پیشگیری، برطرف کردن باورهای غلط، فراهم آوردن امکان تشخیص زودهنگام بیماری و ارائه درمان به موقع است.

 وی با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به اچی آی وی در کشور ادامه داد: از ابتدا تا کنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر به این بیماری مبتلا شده اند که دلیل ابتلای  ۶۰.۱ درصد  آنها اعتیاد تزریقی و ۲۲.۲ درصد آنها هم به واسطه رفتار جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده اند.

این مسئول تاکید کرد: ۵۰ درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بوده‌اند.

وی با اشاره اینکه بدون شک آمار مبتلایان به این بیماری از آمار ارایه شده بیشتر است؛ گفت: پیش بینی صورت گرفته از آمار ابتلا به ایدز حدود ۶۰ هزار مبتلای زنده است، اما درحال حاضر ۲۱ هزار و ۶۳۵ مورد آنها تشخیص داده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری در البرز نمی توان ارائه داد اظهار کرد: به دلیل مهاجرپذیر بودن و وجود چهار زندان بزرگ در البرز نمی توان آمار قطعی از تعداد مبتلایان به این بیماری ارایه داد ولی طی سال‌های اخیر اقدامات مناسبی برای پیشگیری و درمان اچ آی وی صورت گرفته است.

وی با اشاره به پیاده سازی استراتژی ۹۰-۹۰-۹۰ گفت: با این استراتژی بنا داریم ۹۰درصد افراد مبتلا به اچ ای وی را شناسایی و ۹۰درصد آنها را تحت پوشش درمانی قرار دهیم تا بتوانیم میزان ویروس در ۹۰درصد افراد تحت درمان را به اندازه ای کاهش دهیم که ویروس در آنها قابل شناسایی نباشد.

براتی با بیان اینکه داروهای اچ آی وی به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد؛ توضیح داد: علی رغم تحریم ها و گرانی داروها؛ هیچ مشکلی برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به اچ آی وی نداریم و این داروها به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه انجام آزمایش اچ ای وی اجباری نیست و طبق سیاست های وزارت بهداشت برنامه ای برای اجباری و عمومی کردن این آزمایش وجود ندارد؛ گفت: علی رغم اجباری نبودن این آزمایش؛ از سال ۹۴ تا سال ۹۷  تعداد کسانی که آزمایش را در البرز داده اند از 2500 نفر به ۷۴ هزار نفر رسیده است.

وی  با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته شاهد افزایش ابتلا به اچ آی وی از راه رابطه جنسی پرخطر هستیم ادامه داد: در شش ماه اول امسال ۴۶ درصد مبتلایان به این بیماری به واسطه روابط جنسی و ۲۲درصد آنها هم از طریق اعتیاد تزریقی به اچ آی وی مبتلا شده اند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1299760
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.