سالار قاسمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: افزایش نگرانی ها از وضعیت محیط زیست و هشدارهای مکرر کارشناسان این حوزه، نیاز به دانش افزایی و آگاهی بخشی محیط زیستی در سطح نظام آموزش و پرورش را دو چندان کرده است.
وی با اشاره به اینکه این روزها شاهد تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا دراستان های کشور ازجمله البرزهستیم، یادآورشد: ضرورت دارد با ایجاد نگرش محیط زیستی گام های موثر برای افزایش سواد زیست محیطی و ترویج فرهنگ آن در جامعه برداشته شود.
قاسمی بیان داشت: محیط زیست در ۲ کانون مدرسه و خانواده باید به عنوان یک ارزش اجتماعی مطرح شود تا همگان حفاظت از آن را یک وظیفه فردی و اجتماعی بدانند.
وی با بیان اینکه کتاب‌های درسی نقش برجسته ای در آموزش‌ احترام به طبیعت و استفاده صحیح از منابع طبیعی دارند، اضافه کرد: برهمین اساس درج موضوعات محیط زیست در کتاب‌های درسی شروع خوبی از سوی آموزش و پرورش کشورمان برای جلب توجه نوجوانان به مسایل زیست محیطی است.
مدیرکل آموزش و پرورش البرزتصریح کرد: با ورود کتاب " انسان و محیط زیست " به پایه یازدهم تحصیلی و تاسیس مدارس سبز وهمچنین برگزاری کارگاه های آموزشی و برگزاری مراسم با موضوع روزهوای پاک و زمین پاک از برنامه های زیست محیطی است که در مدارس به اجرا در می آیند اما کافی نیست.
وی یادآورشد: درمدارس البرزموضوعات تنوع زیستی، آلاینده ها، آب، پسماند، هوا و گردشگری در قالب برنامه های آموزشی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.
قاسمی ادامه داد: قرار است ما محیط زیست را به عنوان یک ارزش اجتماعی برای کودکان و نوجوانان مطرح کنیم به همین خاطر تلاش داریم تا مقطع پیش دبستانی و ابتدایی اول به هیچ عنوان هیچ تصویر تیره و تاری از طبیعت و چیزهایی که محیط زیست را به مخاطره انداخته ارائه نکنیم 
وی اضافه کرد: باید فقط فضایی را فراهم کنیم که دانش آموزان بتوانند به صورت بی واسطه، با طبیعت در ارتباط باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز آموزش مسائل زیست محیطی در مدارس را به منظور تروج فرهنگ حفاظت از محیط زیست ضروری دانست و گفت: ارایه آموزش در دوران مدرسه در خصوص حفاظت از محیط زیست بسیار تعیین کننده است و در واقع دانش آموزان می توانند در بهبود وضعیت محیط زیست نقش مهمی ایفا کنند.
قاسمی در ادامه  به نقش مهم دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه در ارتقاء سطح فرهنگ حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و افزود:  افزایش آگاهی زیست محیطی در بین دانش آموزان، اهمیت بسزایی دارد که نباید از آن غافل شد.
استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.