هیدروگرافی یا آب‌نگاری علمی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آن‌ها و پدیده‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و… بحث می‌کند.

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستاورد عملیات هیدروگرافی در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه‌های دریایی، اکتشاف معادن و منابع موجود در زیر آب، زمین‌شناسی بستر دریاها و مطالعه جنس رسوبات است.

سازمان بنادر به عنوان نماینده دولت در مجامع بین المللی دریایی از جمله سازمان جهانی دریانوردی محسوب می شود و برای دقیق‌تر کردن نقشه‌های بنادر و کانال‌های دریانوردی در راستای افزایش ایمنی ناوبری ، عملیات هیدروگرافی را انجام می دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: عملیات آب‌نگاری به صورت سالانه و دوره ای با نظارت کارشناسان مهندسی سواحل و امور دریایی این اداره کل انجام می شود.

الله مراد عفیفی پور عصر شنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: عملیات هیدروگرافی کانال بندر شهید رجایی و ناحیه محصور بین دو بازوی انتهایی موج شکن های این بندر از نخستین روزهای تابستان امسال آغاز و تا نیمه نخست این فصل، به مدت ۴۰ روز ادامه داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این عملیات، اطلاعات توسط دو فروند قایق ۲۱ فوتی مجهز به تجهیزات هیدروگرافی شامل اکوساندر(عمق یاب صوتی الکتریکی)، موقعیت یاب (GNSS)، دستگاه اندازه‌گیری سرعت صوت در آب و جزر و مدنگار برداشت شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از جمله مزایای اجرای این عملیات را شناسایی محل‌های حساس زیست‌محیطی دریایی، شناسایی شناورها و اشیاء مغروقه در زیر سطح دریا، تعیین نرخ رسوب‌گذاری، تخمین زمان انجام عملیات لایروبی و مشخص کردن محل تخلیه آن، دقیق سازی محدوده های لایروبی، شناسایی لوله‌گذاری و سایر عوارض با دقت بالا و شفافیت و دقت بیشتر در نقشه‌های هیدروگرافی عنوان کرد.

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران با داشتن ۴۰ پست اسکله و بیش از ۱۸ دستگاه جرثقیل گنتری کرین در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.