دکتر محمود بهمنی روز دوشنبه در نشست تخصصی پدافند غیرعامل  و آبزیان که  در سالن شهید اجتماعات استاد مطهری مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) شهرستان فردیس برگزار شد،افزود: در بخش شیلات و آبزیان در 2 دریای خزر و عمان و آب‌های داخلی  الگوهای مختلف از تهدیدهای بیولوژیک وجود دارد که برخی از این تهدیدها وارداتی هستند.

برای مثال می‌توان به وجود نوعی آبزی شانه دار در دریای خزر می توان اشاره کرد که به عنوان تهدید در محدوده عروس دریایی قرارگرفته ، اشاره کرد.

 این نوع آبزی از طریق آب توازن سیاه و کشتی‌ها وارد دریای خزر شد و با توجه به درجه حرارت بالای دریای خزر و شوری این آب‌ها ماهی یاد شده شکوفا شد؛ افزایش و رشد این موجود که از تخم ذخایر ماهی کیلکا استفاده می‌کند موجب شده تا تعداد ماهی‌های کیلکا در تمام حوزه‌های دریایی کاهش پیدا کند.

بهمنی افزود: در دهه های گذشته گونه ای  سرخس آبی از چین وارد کردند و وارد تالاب انزلی شد، پس از مطالعه این گونه سعی بر این شد تا آن را برای مصارف دامی استفاده کنیم و این تهدید نیز خنثی شد.

وی  گفت: در دهه ۹۰ برای اولین بار گونه‌ای از گیاهان مهاجم آبی به نام «سنبل آبی» در تالاب رشت تشخیص داده شد، متاسفانه این نوع گیاه در تالاب انزلی شیوع پیدا کرد و کارهای مطالعاتی در زمینه شناسایی بیولوژیک و راههای مبارزه با آن به کمک محققان موسسه تحقیقاتی امور شیلات کشور در حال انجام است.

بهمنی در خصوص کشندها و شکوفه های جلبلگی بیان داشت: این کشندها با کمک هواپیما در خلیج فارس و دریای عمان کنترل شد.

رییس موسسه تحقیقات امور شیلاتی کشور بیان داشت:  بیماری‌های ماهیان از دیگر تهدیدها در بخش آبزیان به شمارمی رود که یکی از راه‌های شیوع بیماری  یا کنترل آن‌ها تولید ماهیان است، ما سعی داریم با تولید ماهیانی که سلامت بالا دارندبه کنترل بیماری ها بپردازیم.

بهمنی با بیان اینکه یک برنامه تمرینی برای نجات  ماهیان قزلآلا در شهرستان تنکابن استان مازندران اجرایی شد، گفت: طی این تمرین تولید ماهی قزلآلا کشور در سال گذشته به ۱۷۲ هزار تن رسید، همچنین  در این مدت بیش از ۴۷ هزار تن تولید میگو و ۲۷۴ هزار تن ماهی کپور در کشور داشتیم.

در نشست تخصصی پدافند غیر عامل و آبزیان راه های مقابله با تهدیدات در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.