سردار سرتیپ دوم پاسدار سید یوسف مولایی شامگاه چهارشنبه در دیدار با خانواده شهیدان فهمیده که به مناسبت سالگرد شهادت شهید محمدحسین فهمیده و روز بسیج دانش آموزی انجام شد، افزود: دفاع مقدس یک مجموعه بزرگی از مفاهیم و موضوعات فرهنگی است.

وی اظهار داشت: یکی از آن فرهنگ‌های اساسی که در دفاع مقدس تجلی پیدا کرد نقش پذیری تمام اقشار جامعه همچون دانشجویان، معلمان و استادان بود که یکی از آن اقشار که به درستی ایفای نقش کرد، دانش آموزان بودند.

مولایی ادامه داد: ایفای نقش در موقعیت جنگ خیلی سخت است تا درک موضوع و موقعیت بکنیم و بتوانیم در موقعیت، تصمیم بگیری و تصمیمی بگیری که دنیا را به هم بریزد.

وی با بیان اینکه شهید فهمیده از این نوع جنس تصمیم گرفت، گفت: تصمیم گرفت برای مقاومت از کشورش و ناموسش، دارایی گرانقدر خود را تقدیم کند و این تقدیم کردن او را از  یک نوجوان ۱۳ساله به رهبر جامعه تبدیلش می کند.

فرمانده سپاه استان البرز افزود: این ارتقایی است که ممکن است یک عارف حتی تا ۱۰۰ تلاش در یک حوزه نتواند به آن برسد.

وی گفت: اگر می گوییم دفاع مقدس گنجینه‌ای از فرهنگ‌های مختلف در حول محور دینی، اسلامی و انقلابی است، شهید فهمیده می‌شود یکی از آن موقعیت‌های بسیار مناسب و قله‌های عظیمی که همین امروز هم جایگاه دارد.

مولایی ادامه داد: شهید فهمیده به نوعی با عمل خودش به ما نشان داد که نداشتن امکانات و تجهیزات و سن کم هیچکدام دلیلی برای دفاع نکردن از ارزش ها نیست.

وی اضافه کرد: این شهید نشان داد که هر کس در هر موقعیتی، در هر زمان و مکانی و با هر وسیله ای در مقابل هر دشمنی بتواند بایستد، وظیفه اش است و باید انجام دهد و اگر برای این دفاع، شیرین‌ترین و بهترین داشته‌های خودش که جان شیرنش است را تقدیم کند مشکلی ندارد.

مولایی گفت: و نشان داد برای تقدیم کردن جان نیز سخت‌ترین راه را انتخاب کند و نارنجک به کمر ببندد و در مقابل دشمن خونخوار به زیر تانک برود.

وی افزود: اگر به صورت کلی نگاه کنیم شاخه‌هایی از فرهنگ دفاع مقدس است که هر کدامشان در هر عصر و زمانی جواب بخش عمده‌ای از سوالات را می دهد.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس تصریح کرد: امروز برای دفاع در مقابل دشمن سن و ابزار مهم نیست که در واقع به نوعی انتقال فرهنگ دفاع مقدس است و امیدواریم بتوانیم با یادگرفتن از شهید فهمیده و راه و منشش این مسیر و این فرهنگ را در همه زمان ها و ساعات برای دفاع از کشورمان و دینمان به کار بگیریم.

محمد حسین فهمیده (زادهٔ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۶ - شهادت ۸ آبان ۱۳۵۹) از رزمندگان دفاع مقدس است که در ۱۳‌سالگی در عملیات استشهادی شربت شهادت نوشید.
امام خمینی (ره) از این شهید نوجوان به عنوان «رهبر » یاد فرمودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.