سید مجید موسوی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: درپی تشکیل شورای ماده ۱۷ دراستان البرز، بر ایجاد شرکت‌های کشت وصنعت و سهامی زراعی به منظور ارتقاء بهره‌وری از نهاده‌های تولیدشده در بخش کشاورزی تأکید شد.

وی اظهار داشت: دراین ارتباط ۲ شرکت کشت و صنعت در شهرستان‌های ساوجبلاغ ونظرآباد با مساحت ۴۵۰ هکتار اراضی تحت پوشش تشکیل شد.

موسوی افزود: در شرکت‌های کشت و صنعت زنجیره ارزش افزوده با ترکیب عملیات کشاورزی‌، صنعتی وخدماتی تمام  مراحل تولید، نگهداری، فرآوری، بازاریابی، توزیع و فروش محصولات بازارمحور در چارچوب سازمان و مدیریتی واحد تحقق می پذیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز عنوان کرد: بزرگ بودن واحدتولیدی، جلوگیری از خرد شدن وتغییر کاربری اراضی کشاورزی، ساختار سازماندهی شده و مدیریت رسمی و تخصصی، سطح اطلاعات و تکنولوژی بالای تولید، پیوند تولیدکشاورزی با صنایع پسین و پیشین در قالب زنجیره از ویژگی‌های عمده این واحدها به شمار می‌روند.

موسوی اظهار داشت: انجام عملیات زیربنایی، ارتقاء راندمان آبیاری و بکارگیری ماشین‌آلات کشاورزی در کنار نظام تصمیم‌گیری کارآمد و کاربرد روش‌های نوین برای تولید، شناسنامه‌دارکردن و امکان پایش محصولات از مزرعه تا مصرف به گونه‌ای که امکان تولید محصولات و فرآورده‌های کشاورزی با استفاده از سیستم‌های مدیریت کیفیت تحقق یابد، از نقاط قوت این واحدها محسوب می‌شود.

شرکت‌های کشت و صنعت جایگاه ویژه ای در توسعه کشاورزی پایدار دارند

مدیر تعاون روستایی استان البرز گفت که یکی از مهم‌ترین اصول در توسعه کشاورزی ‍پایدار و ارزش افزوده در بخش کشاورزی ایجاد شرکت‌های کشت و صنعت است.

سید محسن موسوی نیز روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به راه‌اندازی دومین شرکت کشت و صنعت استان به نام «پارس افق» در ساوجبلاغ، افزود: ایجاد واحدهای فراوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی در زنجیره تولید اقتصادی محصولات کشاورزی از جمله راه های رسیدن به کشاورزی پایدار است که شرکت‌های کشت و صنعت از جمله این واحدها می‌باشد.

وی اظهار داشت: در این نوع از نظام بهره برداری ضمن یکپارچه شدن اراضی می‌توان به اهدافی از جمله تکمیل زنجیره تولید و ارزش، کاهش ضایعات‌، برنامه ریزی برای الگوی کشت، به‌کارگیری فناوری‌های نوین در عرصه کشاورزی، بهبود کیفیت محصولات از طریق مدیریت صنعتی مزرعه و برنامه ریزی برای تولید محصول سالم و ارگانیک دست یافت .

مقرر شد طرح توجیهی فنی و اقتصادی احداث بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و با مشارکت سایر تشکل‌ها توسط شرکت کشت و صنعت پارس افق تهیه و جهت اخذ مجوزهای لازم به اداره تعاون روستایی شهرستان ساوجبلاغ ارائه شود.

شرکت کشت و صنعت پارس افق در مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار زمین زراعی و زیر ساخت هایی همچون خط ریل راه آهن اختصاصی و سیلوی ذخیره غلات ۱۵۰هزار تنی و تولید بیش از۲۵۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی یکی از ظرفیت‌های بسیار کارآمد در بخش کشاورزی و شبکه تعاون روستایی استان البرز به شمار می رود .

توسعه این گونه شرکت‌ها دربرنامه سازمان تعاون روستایی استان قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.