کوروش سعیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سرشماری با همکاری تعاونی زنبورداران مهاباد انجام می‌شود و ۱۹ نفر از کارشناس جهادکشاورزی در آن مشارکت دارند.

وی اضافه کرد: در زمان سرشماری، جابجایی کُلنی‌های زنبور عسل ممنوع است و نباید اقدامی در این خصوص صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اطلاعات جمع‌آوری شده در این سرشماری برای تجزیه و تحلیل در سامانه مدیریت جامع داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود، افزود: در این طرح اطلاعات مربوط به تعداد کندوها از جمله مدرن و بومی، میزان تولید عسل و دیگر فرآورده‌های زنبورداران جمع‌آوری و در سامانه جامع کشاورزی ثبت خواهد شد.

رئیس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: در سرشماری سال گذشته  ۳۹ هزار و ۷۲۲ کندوی زنبور عسل مدرن و سنتی در این شهرستان شمارش شد و زنبورداران مهابادی در مجموع ۲۰۰ تُن عسل را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

وی پیش‌بینی کرد: امسال با توجه به مساعدبودن شرایط آب‌وهوایی و مهارت زنبورداران مهابادی در زمینه پرورش و کوچ به موقع کُلُنی‌ها به مناطق ییلاقی، میزان برداشت عسل از زنبورستان‌های این شهرستان افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۰۳ نفر در صنعت زنبورداری این شهرستان فعالیت دارند که ۹۵ درصد با شیوه مدرن و پنج درصد نیز با شیوه سنتی در این صنف فعالیت می‌کنند.

سعیدی افزود: صدور دفترچه زنبورداری، صدور مجوزهای کوچ به استان‌های دیگر، معرفی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور بهره‌وری بیشتر از خدمات جهادکشاورزی از جمله اقدامات این اداره در حمایت از تولیدکنندگان عسل در این شهرستان به شمار می‌رود.

وی گفت: امسال همچنین ۴۵ تٌن شکر یارانه‌ای با هدف حمایت و رونق این صنعت در بین زنبورداران این شهرستان توزیع شد که از این مقدار ۲۷ تُن از طریق جهادکشاورزی و ۱۸ تن دیگر نیز از طریق صندوق توسعه زنبورداران در اختیار این صنف قرار گرفت.

مهاباد با داشتن بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک و ۷۰ هزار هکتار آن مراتع درجه ۲ تشکیل می‌دهد یکی از مراکز مهم تولید عسل مرغوب و با کیفیت در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.
تعاونی زنبورداران مهاباد در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و هم‌اکنون دارای بیش از ۳۰۰ عضو فعال است.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.