به گزارش ایرنا  بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت روز یکشنبه در حاشیه بازدید از کارخانه های گروه صنعتی  مپنا در فردیس البرز در جمع خبرنگاران گفت: در زمان حاضر صادرات بنزین با کیفیت ایدهال انجام می شود، نمی دانم چرا برخی می خواهند آرامش را از زندگی مردم بگیرند و شایعه بی اساس درست می کنند. 

وی همچنین به کیفیت بنزین در شهرهای مختلف کشور اشاره کرد و ادامه داد: بنزین در تهران و شهرهای دیگر متناسب با شرایط آلودگی هوا تولید و توزیع می شود.

وزیر نفت به بازدید خود از مجموعه شرکت های گروه صنعتی مپنا در شهرستان فردیس استان البرز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه پیشرفت های بزرگی در مپنا اتفاق افتاده و در این شرایط همه کارگاههای آن فعال است و با ظرفیت خوبی کار می کنند، موضوع مهمتر در مجموعه مپنا علاوه بر مقدار تولید این است که یکی از نماد های شاخص فناوری ملی جمهوری اسلامی ایران  به شمار می رود.

زنگنه اظهار داشت: ما اگر بخواهیم یکی از دستاورهای ملی خود را بیان کنیم  به طور قطع نمی توانیم از معرفی مجموعه مپنا صرفنظر کنیم چرا که  مپنا از اواخر دهه ۶۰ فعالیت خود را با مفهوم دانش بنیان آغاز کرده و تا  امروز به فعالیت خود ادامه می دهد. 

وی ادامه داد : مجموعه مپنا توانسته برای فراهم سازی نیازهای ایرانی مفید باشد و این مجموعه  امروز نیز به حوزه فعالیت های نفتی نیز وارد شده است که از این حضور استقبال می کنیم. 

وزیر نفت یادآور شد:  امروز فعالیت مپنا در بخش های با فناوری بالای نفتی ضروری است چرا که این بخش ها اکنون  در انحصار یکی دو  شرکت بین المللی است که ما در این زمینه ضعف داریم.

زنگنه اظهار داشت:  در زمینه  فعالیت ماشین های دوار ، مپنا وارد عمل شد و ما هم یک سری از تقاضاهای خود را اعلام کردیم تا در بهره برداری و تعمیر این ماشین ها بدون مشکل اقدام لازم به عمل آید.

وی  با بیان اینکه آینده مپنا را به روشن است،گفت :  امیدوارم که قله های جدیدی در بخش توسعه فناوری ملی به دست آید و  این موفقیت باعث افتخارات بیشتری برای جمهوری اسلامی و مهندسان کارگران و متخصصان ما باشد. 

زنگنه تصریح کرد: اگر نفت بفروشیم می توانیم عملکرد خود را توسعه دهیم و تقویت کنیم، البته یک سازمان برونگرا هستیم و لازم است دورن زا هم باشیم،  یعنی بیشترین کار را به داخلی ها بسپاریم و  از این فرصت  برای توسعه صنایع داخلی و واحدهای فناور و دانش بنیان داخلی هم استفاده کنیم. 

وزیر نفت تاکید کرد که این کار  عملی است و به نظر من حداقل دو / سوم کاری که در نفت می‌توان انجام داد باید به واحدهای داخلی ارجاع داده شود. در بخش کمپروسور ها و توربین های نفتی قرار است با مپنا همکاری شود.

وی تصریح کرد: در نظر داریم مپنا و  شرکت نفت و گاز پارس نیز مذاکره کنند و در بخش کمپروسورها و توربین ها با هم همکاری شود، تا شاهد این باشیم که تمام ۲۷ فاز این فناوری به بهربرداری برسد، حتی اگر توتال فاز ۱۱ را اجرا کند بقیه را باید اجرایی کنیم. 

زنگنه در بخش دیگری یادآور شد: شرکت ملی حفاری سال ها است در لیست واگذاری قرار گرفته است.

وی بیان داشت : پروژه فاز ۱۱  نفت وگاز پارس تعیین تکلیف شده و پتروپارس به تنهایی قرارداد را با صددر صد سهام ادامه می دهد  که تا آخر امسال اولین جکت و چهارپایه را نصب می کنیم تا عمل حفاری انجام شود، این اقدام در ابتدا با ۵۰۰ میلیون فتومکعب شروع و سپس آن را ادامه خواهیم

داد.

وزیر نفت در پاسخ در به سوالی در خصوص قانون نوشته شده در بودجه ۹۸ مبنی بر تبصره ای برای تهاتر نفت با بدهی بخش خصوصی، موضع وزارت نفت چیست؟ این تبصره چقدر قابلیت اجرایی دارد؟" گفت: مطلبی که در برنامه بودجه نوشته شده  قابلیت اجرایی ندارد به دلیل اینکه قانون نوشته پس از اینکه تحت درآمدهای نفت که در قانون مشخص شده برای دولت تامین شود ، پنج هزار میلیارد تومان به این امر تخصیص یابد در حالیکه درآمدهای ذکر شده هنوز تامین نشده است.

 هر اقدامی در این زمینه با هماهنگی برنامه و بودجه باید اجرایی شود و به ما مشتری معرفی شود تا پول را به خزانه واریز کنیم.
زنگنه در خصوص وضعیت  پروژه نفتی فاز چهار پارس جنوبی گفت: فاز چهارم تاحدودی به مرحله اجرایی رسیده  و لزومی ندارد که کاری که با یکصد میلیون دلار انجام می شود، یک میلیارد دلار صرف هزینه داشته باشد.

این فاز با رفع تنگناها اجرا شده و با ۴۲۰ هزار بشکه نفت تا چند ماه آینده تولید آن به ۴۸۰ هزار بشکه می رسد.

وی در زمینه اصلاح قیمت بنزین افزود: هنوز تصمیم نهایی در این خصوص ابلاغ نشده است. 

گروه صنعتی مپنا تولید کننده انواع توربین های نیروگاهی ، تجهیزات نیروگاهی  و ماشین آلات حفاری و نفتی است که در فردیس البرز استقرار دارد.

۷۴۱۳/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.