به گزارش ایرنا، یکی از اقدامات مناسب حفاظت محیط زیست استان البرز افزون بر نظارت و حمایت کامل از بخش حیات وحش، محیط‌ ‌زیست انسانی و طبیعی استان به خصوص در مناطق حفاظت شده البرز جنوبی و شکار ممنوع طالقان کار در بخش آموزش و مشارکت های مردمی می باشد.

 اداره کل حفاظت محیط زیست البرز، آموزش های زیست محیطی را درمدارس، ادارات و تشکل های دوست دار محیط‌ زیست و به خصوص باغ موزه حیات وحش استان مستقر در پارک چمران کرج برگزار می کند به طوریکه سالانه صدهادانش آموز ضمن بازدید از موزه حیات وحش و تنوع زیستی استان از آموزش های ارایه شده توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بهره می برند.

با توجه به نقش آموزش در حفظ محیط زیست و تاثیرگذاری این آموزش ها از سنین کودکی، اکنون ۷۰۰ نفر از مربیان کودکان پیش دبستانی استان آموزش های لازم را فرا می گیرند.

به گفته فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در حاشیه برگزاری دوره آموزشی مربیان پیش دبستانی در دبستان دخترانه نرجس آموزش و پرورش ناحیه یک کرج، این طرح آموزشی طی تفاهم نامه ای که با اداره کل آموزش و پرورش استان البرز منعقد شده اجرا می شود.

بر اساس این تفاهم نامه کتاب کار و راهنمای آموزش محیطزیست از ابتدای سال تحصیلی آینده توسط مربیان پیش دبستانی برای کودکان آموزش داده خواهد شد.

حکیمی می گوید که آموزش محیط زیست جزو اولویت های این اداره کل بوده و  تاکنون برنامه های خوبی مانند طرح اردوهای یک روزه دانش آموزی در موزه و همچنین طرح ارتقای فرهنگ محیط زیست در مدارس با همکاری آموزش و پرورش انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تهیه بسته پشتیبان این کتاب توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز اشاره کرد و گفت این بسته شامل فایل صوتی، شعر و همچنین انیمیشن و پوستر و فلش کارت است.

به گفته حکیمی گروه های هدف برای آموزش های زیست محیطی در مدارس هستند و از آنجا که آموزش های مربوطه در سالیان گذشته به صورت پراکنده انجام می شود با انتشار کتاب کار و راهنمای آموزش محیطزیست، از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اجرای این آموزش ها در مقطع پیش دبستانی الزامی شد.

استان البرز به عنوان یک استان پیشرو در فعالیت های آموزش زیست محیطی در قدم اول اقدام به آموزش ۷۰۰ مربی پیش دبستانی کرده و در قدم بعدی بایستی حدود ۲۸۰ مربی دیگر در سطح شهرستان های استان نیز زیر پوشش این آموزش ها قرار بگیرند.

مدیرکل حفاظت محیطزیست استان البرز معتقد است که هر تخریبی که در محیط زیست انجام می شود به دلیل عدم آگاهی افراد است و وقتی کودک نداند درختی که قطع می شود چه اثرات مخربی دارد و رودخانه هایی که آلوده می شود چه اثراتی دارد یا پسماندی که در طبیعت رها می شود چه اثرات منفی بر محیطزیست می تواند داشته باشد به طور حتم عکس العملی نسبت به این موضوع نشان نخواهد داد.

وی افزود: وقتی کودک آگاهی پیدا کرده و آموزش ببینند که هر کدام از این عوامل می تواند محیط زیستش را تخریب و سلامت را تهدید می کند آن زمان است که می توانیم شاهد این باشیم فرهنگ محیط زیست همه گیر شده است.

حکیمی اظهار داشت: در گاماصلی افزون براینکه خودمان دوستدار محیط زیست باشیم باید در این زمینه نیز فرهنگ سازی کنیم .

راه اندازی دفتر آموزش همگانی در ساختمان موزه تنوع زیستی کرج در سال گذشته یکی از گام های اساسی برای تبدیل فرهنگ حفاظت و حمایت از محیط زیست به فرهنگ عمومی بوده است تا دانش آموزان بازدیدکننده از این موزه تحت آموزش های کارشناسان محیط زیست قرار بگیرند و بعد این دانش آموزان این آموزش ها را به دیگر گروه های هدف منتقل کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به همراه مدیران اداره کل آموزش و پرورش  استان البرز از کلاس های برگزار شده در دوره آموزشی مربیان پیش دبستانی در دبستان دخترانه نرجس بازدید کردند.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.