البرز را  سرزمین  اقوام ایرانی می نامند ، نامگذاری که با ترکیب جمعیتی آن به طور کامل تطابق و سنخیت دارد ، از گوشه و کنار کشور می توان در این ترکیب جمعیتی دید و این ترکیب جمعیتی ناشی از  مهاجرت هایی که به تناسب شغلی یا برای کسب شغل به جود آمده یا  اقوام بنا به علل دیگری به این رنگین کمان پیوسته اند.

به هرحال روند مهاجرت ها به البرز ایستایی ندارد و هر سال صدها نفر به این جمعیت افزوده می شود هر چند که در دل این جمعیت کوچ نخبگان علمی ، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و ورزشی نیز دیده می شود اما به هر حال می بایست متناسب با رشد آن  باید  زیر ساخت های بهداشتی درمانی ، آموزشی ، فرهنگی ، رفاهی و اقتصادی را فراهم کرد تا مردم بتوانند در رفاه و آرامش بیشتر زندگی کنند.

محرومیت در البرز و دیگر مناطق کشور مربوط به اکنون و دوران انقلاب اسلامی نیست  و گاهی عواملی مانند مهاجرت برای مناطق مهاجرپذیر هم مزید برعلت می شوند اما در این بین باید نگاه ها

به این موضوع معطوف شود که مناطق مهاجر پذیر هم مانند مناطق محروم کشور  مورد توجه ویژه مسئولان قرار بگیرند.

با این اوصاف در این گزارش فارغ از ایجاد آموزشی ، اقتصادی و رفاهی آنچه به عنوان یکی از نیازهای اساسی برای هر جامعه و جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد ، امکانات و زیر ساخت های بهداشتی و درمانی است که نقش حیاتی آنها بر هیچ کس پوشیده نیست .

اما اکنون که کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی به واسطه محدودیت ها و تحریم ها دست و پنجه نرم می کند، کارشناسان امور بهداشتی رمانی و اجتماعی ، جلب اعتماد و اطمینان بخش خصوصی و خیرین را به عنوان یاوران همیشگی جامعه و دولت را مهمترین راهکار می دانند.

اینکه دولت تدبیر وامید با وجود مشکلات وم حدودیت های مالی توانست در پنج سال اخیر تحولی اساسی در بخش بهداشت و درمان البرز به وجود آورد واقعیتی غیر قابل انکار است به طوریکه شمار تخت های بیمارستانی این استان از حدود یک هزار و ۴۰۰ تخت اکنون به بیش از سه هزار تخت رسیده ضمن آنکه بیش از ۹۰ پروژه بهداشتی درمانی تخصصی  و فوق تخصصی با همت دولت در البرز اجرا شده است.

اجرای این طرح ها به دنبال  سفر زمستانی سال ۹۳ دکتر سیدحسن  قاضی زاده هاشمی وزیر پیشین  بهداشت و درمان کلید خورد و در مدت زمان حدود سه تا چهار سال به نتیجه رسید که این تحول مورد تعریف و تمجید حتی رقبای دولت قرار گرفت اما میزان محرومیت ها و سیل مهاجرت پذیری البرز به گونه ای نیست که  بتوان به همین امکانات بسنده کرد یا قانع شد.

سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت البرز اضافه می شود

بنا به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز ، امروز این استان نیاز اساسی به همگرایی و هم افزایی رسانه ها ، بخش خصوصی و خیرین بخش سلامت  دارد چرا که سالانه ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت این استان افزوده می شود.

دکتر حسین کریم عصر پنجشنبه در مراسم روز خبرنگار که به همت بیمارستان فوق تخصصی مریم کرج برگزارشد، با تبریک این روز ،  صحبت های خود را به ظرفیت های رسانه ، خیرین و بخش 

خصوصی اختصاص داد و از این سه قشر برای حمایت از بخش سلامت استان کمک خواست .

وی با تاکید بر اهمیت سلامت مردم و کمک به دولت در این شرایط حساس گفت : امروز رسانه ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم  و مسئولان باید بیش از پیش نقش آفرینی کنند و نیازهای اجتماعی از نگاه تیزبین آنها دور نماند.

او گفت که مسئولان باید رسانه ها را امین خود بدانند و دیوار بی اعتمادی از این میان برداشته شود و امروز  ما به عنوان  متولی بخش سلامت  در استان البرز دست اهالی  رسانه ، خیرین و سرمایه 

گذاران بخش خصوصی  را به گرمی می فشاریم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه محرومیت های این استان ریشه در گذشته داشته و رشد مهاجرت ها هم مزید بر علت شده ، افزود: هم افزایی و همپوشانی تنها راه برون رفت از مشکلات و رسیدن به تعادل در امکانات و زیر ساخت ها است.

وی ، شفاف سازی فعالیت های اداری و شیشه ای شدن نظارت ها و خدمات را لازمه اطمینان بخشی به جامعه و مردم و جذب مشارکت های اجتماعی دانست و گفت : اگر  فعالیت مسئولان بیش از پیش شفاف شود همراهی ها بیشتر خواهد شد.

دکتر کریم با بیان اینکه بخشی از نیازهای بهداشتی و درمانی استان البرز با همت خیرین سلامت و بخش خصوصی تامین شده ، گفت : ما قدردان این ۲ قشر فرهیخته هستیم و انتظار حمایت بیشتر را از آنها داریم .

ضرورت همپوشانی صنعت و دانشگاه 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز  با اشاره به فعالیت ده ها واحد تولیدی و صنعتی دراین استان گفت: امروز زمان آن فرا رسیده تا دانشگاه و صنعت در کنار هم پروژه های تحقیقاتی ، تولیدی و خدماتی را جلو ببرند.

وی ادامه داد : صنایع داروسازی استان می تواند از ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بهره بگیرند ضمن آنکه سایر واحدهای تولیدی به همین رویه از توانمندی علمی دیگر دانشگاه ها و مراکر علمی تحقیقاتی استان استفاده کنند.

کریم گفت : امروز دانشگاه های نسل سوم و چهارم با دست پر در کشور فعالیت می کنند و باید از ظرفیت های آنها استفاده بهینه کرد.

دکتر صلاح الدین دلشاد رئیس موسسه خیریه محکم  کشور با اشاره به فعالیت های این موسسه در زمینه درمان کودکان و نوزادان با نقص مادرزادی خاص گفت : تاکنون در سطح کشور تعداد زیادی از این کودکان با همکاری این موسسه و بیمارستان فوق تخصصی مریم کرج بهبودی خود را باز یافته اند.

وی افزود: بخشی از فعالیت های موسسه خیریه محکم در امور درمانی توسط بیمارستان فوق تخصصی مریم کرج  حمایت و پشتیبانی  می شود.

این فوق تخصص کودکان اظهار داشت : تلاش ما بر این است تا کودکان دارای نقص جسمی مادر زادی خاص را با شیوه های مناسب تحت درمان یا عمل جراحی قرار دهیم.

وی با ذکر نمونه هایی از وضعیت جسمی این کودکان ، گفت : بخشی از عمل های جراحی نادر را با موفقیت در سال های اخیر انجام دادیم و این  رویه در آینده ادامه دارد.

 دلشاد اظهار داشت : امروز بخش خصوصی دارای ظرفیت های فراوانی در عرصه سلامت است که باید توسط اصحاب رسانه اطلاع رسانی شده و مورد حمایت مسئولان قرار گیرد.

فعالیت موسسه خیریه محکم و بیمارستان فوق تخصصی مریم کرج نمونه هایی از همکاری خیرین سلامت و بخش خصوصی است که تاکنون برای البرز و کشور دستاورده هایی داشته ضمن آنکه 

در جذب ترویست درمانی تاثیر گذار بوده است .

به گفته دکتر دلشاد در سال های اخیر تعدادی از کودکان بیمارخاص مادرزادی خارجی در کرج تحت درمان قرار گرفته و مداوا شده اند.

استان البرز دارای حدود ۱۷ بیمارستان دولتی و خصوصی است .

۷۴۱۰ / ۶۱۵۵ 

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.