مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه فرونشست زمین در استان البرز به دلیل برداشت از منابع آب زیرزمینی رخ می‌دهد گفت: فرونشست در نقاط شهری مانند مهرشهر، کمالشهر و محمدشهر به چهار تا شش سانتیمتر رسیده است.

سعید نقدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، با بیان اینکه عمده برداشت‌ها و مصارف استان البرز بر دوش منابع زیرزمینی قرار دارد گفت: بیش از 70 درصد نیازهای ما از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و در کشاورزی هم استان هیچ سهمی از منابع سطحی و دو سد کرج و طالقان ندارد و فقط بخش کمی از کشاورزی استان با رودخانه کردان آبیاری می‌شود.

نقدی ادامه داد: با توجه به اینکه وسعت دشت‌های ما ناچیز است در استان البرز حدود هزار کیلومترمربع آبخوان وجود دارد و در مقابل این آبخوان‌ها با حجم زیادی از برداشت برای شرب، صنعت و کشاورزی مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: روند رو به رشد جمعیت و مهاجرت به البرز هم بر حجم برداشت‌ها از سفره‌های زیرزمینی افزوده و در نتیجه هر چه برداشت از آبخوان‌ها بیشتر شود فضای خالی در زیر زمین هم بیشتر خواهد شد که همین منجر به فرونشست می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه نشست زمین باعث از بین رفتن آبخوان خواهد شد گفت: به این اتفاق مرگ آبخوان گفته می‌شود و در صورت وقوع آن دیگر با هیچ طرحی نمی‌توان آبخوان را احیا کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل برای جلوگیری از این وضعیت ما برنامه‌هایی چون اجرای طرح تعادل‌بخشی به منابع زیرزمینی با اقداماتی چون انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل برداشت از چاه‌های مجاز، تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی و ... را دنبال کرده‌ و اجرا می‌کنیم.

این مسئول از انجام مطالعاتی برای بررسی وضعیت آب‌های زیرزمینی استان و فرونشست زمین در مناطق مختلف خبر داد و گفت: در این مطالعات که از نقشه‌های ماهواره‌ای و چاه‌های پیزومتری(بررسی مداوم سطح آب‌های زیرزمینی) استفاده شده است، در مقایسه با سال‌های قبل و بلند مدت مشخص شد که فرونشست در برخی نقاط استان بین 29 تا 30 سانتیمتر و به طور متوسط بین سه تا چهار سانتیمتر است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین فرونشست را در حول و حوش جاده قدیم، تنکمان و مرکز دشت هشتگرد و مناطقی چون نظرآباد شاهد هستیم.

نقدی ادامه داد: در هر حال فرونشست در برخی مناطق استان چشمگیر و نگران کننده است و ممکن است باعث رخدادهای بدی همچون ایجاد فروچاله و از بین رفتن تأسیسات زیربنایی شود.

مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه‌ای البرز در خصوص فرونشست در مناطق شهری البرز هم اعلام کرد: ما در برخی مناطق شهری مانند مهرشهر، کمالشهر و محمدشهر با فرونشست چهار تا شش سانتیمتری مواجه هستیم، این یک زنگ خطر جدی است که باید به آن توجه شود.

نقدی خاطرنشان کرد: برداشت زیاد آب این وضعیت را به دنبال داشته است، در سال‌های نه چندان دور سطح آب در مهرشهر بر روی عمق پنج متری زمین قرار داشت اما الان به خاطر برداشت‌های بی رویه این عمق حداقل 50 متر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید موضوع فرونشست زمین در اطراف تاسیساتی چون نیروگاه منتظرقائم در فردیس و فرودگاه پیام هم باید با جزئیات بیشتر بررسی شود.

این مسئول با بیان اینکه هر تنشی در استان البرز بر روی پایتخت اثر خواهد گذاشت گفت: یکی از راه‌های کاهش میزان فرونشست زمین در البرز، کم کردن تکیه استان بر منابع آب زیرزمینی است بنابراین باید سهم البرز از دو سد طالقان و امیرکبیر بیشتر شود، لازم است همه مسئولان مرتبط این موضوع را به صورت جدی دنبال کنند.

نقدی بر لزوم اصلاح الگوی کشت در کشاورزی، توجه به صنایع کم‌آب‌بر، بازچرخانی آب و خودداری از کشت زیاد سبزی و صیفی در استان و انجام یک کشت در سال تأکید کرد و گفت: در کنار آن مردم هم باید به عنوان مهمترین ذینفعان مشارکتی جدی در این بخش داشته باشند و اگر حفر چاه غیرمجاز و یا تخلفاتی از این دست را می‌بینند به آب منطقه‌ای گزارش دهند.

وی در پایان اعلام کرد: باید به صورت جدی به موضوع فرونشست زمین در البرز توجه شود تا شاهد حوادث ناگوار در این بخش نباشیم.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.