به گزارش ایرنا، بارش های پرحجم ابتدای امسال با وجود چهره سهمگینی که از خود به نمایش گذاشت ، اثرات و برکات زیادی در پی داشت به طوریکه در جان بسیاری از تالاب های خشکیده و بی جان کشور طراوت و شادابی دمیده شد و اغلب سفره های زیرزمینی نیز سیراب و غنی شد.
اما بدرفتاری ما با طبیعت و برخی اقدامات دیرینه و نادرست انسانی در طبیعت باعث شد تا باران های پربار در برخی از نقاط کشور همچون استان های گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان، کرمانشاه و فارس خساراتی بدنبال داشته باشد.
یکی از بیشترین خسارات در اثر سیل که همراه با فرسایش زیادی از حجم خاک های کشور بود را در استان لرستان شاهد بودیم و علاوه بر خسارات مناطق مسکونی ، بخش کشاورزی را تا حدود تخریب کرد.
**واکاوی سیل توسط دانشگاه تهران
رئیس انجمن علوم خاک کشور روز چهارشنبه درباره بارندگی های ابتدای امسال چنین می گوید: باران های نازل شده در بهار امسال یک نعمت بزرگ خداوندی است که می تواند خیلی از مشکلات را در کشورمان کاهش دهد ولی در کنار این نعمت خدادادی متاسفانه شاهد تلفاتی هم به خصوص در بخش انسانی بودیم.
منوچهر گرجی افزود: بعضی از این تلفات ناشی از رعایت نکردن بعضی از قوانین و ضوابط بود زیرا باید حریم رودخانه ها و طبیعت را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم، اما زمانیکه احترام نمی گذاریم طبیعت هم خشم می کند و تلفاتی را به ما وارد می کند.
وی اظهار داشت: بعضی از تلفات انسانی ناشی از رعایت نکردن به توصیه ها بود به طوریکه دولت تاکید بر تخلیه مناطقی می کرد ولی بعضی از مردم اصرار بر ماندن در منازلشان داشتند که این کار موجب تلفاتی شد.
گرجی یکی دیگر از تلفات مشهود و چشمگیر ناشی از سیل را در حوزه خاک برشمرد و گفت: در برآوردهای اولیه حدود یک و نیم میلیارد تن از خاک های کشورمان به صورت رسوب به سدها و یا رودخانه ها رفته است.
وی افزود: این رسوبات در بعضی مواقع می تواند جنبه های مثبتی هم داشته باشد ولی در بیشتر موارد جنبه های منفی دارد و در این بخش خسارت وارد می کند.
رئیس انجمن علوم خاک کشور ادامه داد: برای کاهش و برآورد این تلفات باید اقداماتی داشته باشیم که در این خصوص رئیس جمهوری نیز وارد عمل شده و نامه ای به رئیس دانشگاه تهران مبنی بر بررسی علمی سیل نوشتند.
وی گفت: بر اساس این نامه رئیس دانشگاه تهران بایستی با رایزنی با تمام مراجع ذیربط به یک جمع بندی در طول 6 ماه برسند که نقاط ضعف، اشکالات و ایرادات در کشور ما کجا بوده و چگونه باید عمل کنیم که اگر دوباره با چنین اتفاقی روبرو شدیم صدمات کمتری را شاهد باشیم و یا صدمات و تلفات به صفر برسد.
گفتنی است بر این اساس مسئولیت کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی در این موضوع بر عهده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گذاشته شده است.
**خسارت به 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور
گرجی اضافه کرد: در بخش کشاورزی بیش از 200 هزار هکتار از اراضی تحت تاثیر این سیل قرار گرفت که درصد زیادی از آن با تلفات شدیدی مواجه شد به طوریکه حداقل در سال جاری غیرقابل بازگشت بوده و محصولات از دست رفته است.
وی تصریح کرد: در بعضی از نقاط ممکن است با تمهیدات اندیشیده محصولات را بازیافت و به دست آورند ولی باید یک برنامه ریزی دقیقی شود و وزارت جهاد کشاورزی، تمام محققان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در تمام استان ها و در کل کشور کمک کنند و توصیه ها و دستورالعمل های مناسبی را برای احیای اراضی تخریب شده به کار گیرند و برای مدیریت رسوباتی که روی اراضی گذاشته شده، تمهیداتی اندیشیده شود.
وی اظهار امیدواری کرد که برنامه ریزی خوبی در این خصوص صورت گیرد که نتایج خیلی خوبی داشته باشد و در آینده هم شاهد چنین صحنه های دلخراشی نباشیم.
رئیس انجمن علوم خاک کشور در خصوص میزان خسارت و احیای اراضی خسارت دیده کشاورزی، گفت: این خسارت بستگی به میزان، نوع و کیفیت رسوب دارد.
وی افزود: در بعضی جاها اگر رسوبات کم باشد و به نسبت کیفیت مناسبی داشته باشد حتی می تواند از این فرصت برای اصلاح خاک ها استفاده شود ولی در مواردی که بیش از 30 سانتی متر تا نیم متر رسوب گذاشته شده باشد به طور قطع باید این رسوب به شکل مناسبی از زمین خارج شود و یکسری اصلاحات و دستورالعمل های فنی که موسسه تحقیقات خاک و آب آن را تهیه کرده و یکسری سازمان های جهاد کشاورزی استان های مربوطه این دستورالعمل ها را در اختیار دارند، استفاده کنند و آن را به کار بگیرند تا خاک به سرعت و تا سال آینده احیاء شود ولی ممکن است تا 2 یا سه سال آینده به طول بیانجامد.
**نتیجه تحقیقات علل سیل و راهکارها به کتابخانه ها نرود
رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در خصوص انتخاب رئیس دانشگاه تهران از سوی رئیس جمهوری برای بررسی علل سیل امسال، گفت: یکی از کارگروه ها برای بررسی علل سیل کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی است.
حسین گلدانساز ادامه داد: تعدادی از اساتید این دانشگاه در این کارگروه مشغول فعالیت هستند تا اطلاعات لازم را جمع آوری کنند که در این راستا بازدیدهایی از مناطق سیل زده داشته و دارند و آمادگی داریم برای اینکه آنچه که به لحاظ علمی و اجرایی به ذهن همکاران متخصص کشاورزی و منابع طبیعی می رسد دریافت و جمع بندی کنیم و در اختیار رئیس دانشگاه تهران خواهیم گذاشت.
وی افزود: بخشی از کار مربوط به مسایل شهری و عمرانی است ولی بخش قابل توجهی از کار مربوط به منابع طبیعی و تخریب جنگل ها، مراتع، باغات و مزارع است که در این مجموعه کار خواهد شد.
رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بیان داشت: امیدوارم نتایج خوبی از این تحقیقات بیرون بیاید و مسئولان نیز به نتایج آن عمل کنند.
**بارندگی ها کشور را از صدمات خشکسالی نجات داد
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بارندگی های اخیر کشور را از صدمات شدید خشکسالی نجات داد.
علیمراد اکبری افزود: در سال زراعی جاری (98-97) بارندگی های خوبی در کشور اتفاق افتاد و کشور را از یک شرایط بد خشکسالی نجات داد.
وی اظهار داشت: ضمن اینکه آسیب هایی هم به جان و مال مردم و به بخش کشاورزی وارد شد به طوریکه آمارها نشان می دهد حدود 14 هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی خسارت وارد شده که حدود 50 درصد آن در بخش زراعت، حدود 30 درصد آن در بخش آب و خاک و مابقی در بخش آبزیان، طیور و دام است.
وی گفت: میزان بارندگی واقع شده در کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب آب از مهرماه سال گذشته تا کنون در کشور گزارش شده است که نشان می دهد خیلی از منابع آبی که در گذشته از دست داده بودیم شامل چشمه ها، رودخانه ها، تالاب ها و... در حال احیاء شدن هستند.
وی افزود: در بازدیدی که از تالاب هامون داشتیم این تالاب وضعیت مناسبی دارد و بیش از 35 درصد تالاب آکنده از آب است و سبز شده و روح جدیدی به منطقه دمیده شده است.
وی اضافه کرد: این وضعیت را در دیگر تالاب های کشور داریم به طوریکه در بازدید از تالاب هورالعظیم که داشتیم بیشتر هور آبگیری شده است و شرایط خشکسالی را هم از نظر مسایل زیست محیطی و هم از نظر میزان منابع آب برای مدتی در آینده تغییر داده است.
اکبری گفت: طبیعی است که در این مسیر به منابع خاک مقداری آسیب وارد شده است و مقداری از منابع خاک شست و شو و فرسایش پیدا کرده اند که اکنون میزان دقیق آن را نمی شود، بیان کرد.
وی ادامه داد: به موسسات تحقیقاتی خاک و آب و انجمن علوم خاک توصیه کردم که ظرفیت های مثبت و منفی به وجود آمده را به خصوص از منظر خاک و آسیب های وارده بررسی کنند.
وی افزود: پوشش گیاهی ناشی از بارندگی های اخیر در آینده به غنای خاک کشاورزی کمک می کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: به طور قطع در بعضی از حوزه ها به خصوص حوزه لرستان فرسایش بسیار سنگین بوده است ولی در مجموع ارزش این منابع آبی در کشور به مراتب بیشتر از خسران آن است.
وی گفت: در حوضه رودخانه کشکان که تاسیسات آبگیری و تنظیم آب نداشتیم کاری نمی شد کرد ولی در حوضه کرخه و دز مدیریت به خوبی انجام شد و همه عوامل اعم از ملی و استانی کمک کردند.
اکبری ادامه داد: مدیریت طوری است که خسران و خسارتش به مراتب کمتر از چیزی بود که انتظار می رفت، با اینکه یکسری خسارت ها هم داشت و این سیل در بعضی از حوزه ها به طور مثال کشکان که بعضی از متخصصان می گویند دوره برگشت سیل در آن هزار ساله بوده است.
وی اضافه کرد: در بعضی از حوزه ها نیز دوره برگشت بیش از 100 ساله بود که طبیعت سیل بود و این رفتار مناطق خشک و نیمه خشک دنیا است و کشور ما هم از این رفتار تبعیت می کند و امکان دارد بعضی از سال ها خشکسالی و بعضی از سال ها ترسالی داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: معنی این بارندگی ها این نیست که به صورت 100 درصدی به دوره ترسالی ورود کرده ایم ولی رفتار مناطق خشک و نیمه خشک این است که خشکسالی ها و ترسالی ها دارد.
وی گفت: در 10 تا 15 سال گذشته اثرات خشکسالی و دامنه خشکسالی نسبت به سنوات گذشته خیلی بیشتر بوده و از آن آسیب هایی دیدیم.
وی افزود: اثرات این آب و سیل و منابع آبی که در کشور خلق شد یک نعمت الهی بود که به مراتب تا 90 درصد ارزش داشته و 10 درصد خسارت زده است.
اکبری بیان داشت: منابع و سدهای ما به طور متوسط حدود 80 درصد پر و بیشتر تالاب ها آبگیری شده و حیات دیگری به کشور ما دمیده و کشور را از خشکسالی نجات داد.
وی اظهار داشت: اگر چند سال دیگر خشکسالی‌ها ادامه داشت، مدیریتش خیلی سخت می شد با اینکه در سال های گذشته هم خشکسالی داشتیم و مدیریت شد.
وی یادآور شد که به طور مثال در بحث تولید در سال های گذشته در گندم با اینکه خشکسالی شدید داشتیم ولی وارد کننده نبودیم و در بحث شکر هم در آستانه خودکفایی در شرایط خشکسالی قرار گرفتیم.
اکبری افزود: در بحث روغن ما وابستگی 95 درصدی داشتیم که اکنون به کمتر از 80 درصد رسیده است که تمام اینها نکات مثبتی است که در مدیریت آب انجام شده است.
وی گفت: با این وجود امسال پیش بینی می شود تولیدات ما رقم معناداری باشد.
**افزایش نزولات نویدبخش رونق تولید است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: افزایش نزولات جوی در سال زراعی جاری نوید بخش رونق تولید در عرصه های کشاورزی و باغی استان و سایر مناطق کشور است.
سید مجید موسوی اظهار داشت: تأمین آب مورد نیاز اراضی زیر کشت غلات ، دانه های روغنی و باغات به خصوص در دشت های ساوجبلاغ ، نظرآباد، کرج و اشتهارد و همچنین در مناطق نیمه دیم و پهنه های شهرستان طالقان و بخش آسارا منجر به افزایش تولید زراعی و باغی بین 10 تا 15 درصدی در این مناطق خواهد شد.
وی اظهار داشت: این بارندگی ها در تقویت منابع آبی زیرزمینی و آب های سطحی وحق آبه های زراعی وباغی که منجر به تامین آب کافی و به موقع کشت های زراعی وباغی خواهد شد، نقش موثری خواهد داشت.
موسوی اضافه کرد: رشد رویشی کافی، افزایش مدت زمان پنجه زنی غلات به دلیل خنکی هوا و تأمین رطوبت به خصوص برای مزارع دیرکاشت و رشد رویشی مناسب ، زیربنای افزایش تولید و عملکرد بالای محصول می باشد.
وی افزود: یکی دیگر از محاسن این بارندگی ها، تعویق روند رشد رویشی محصولات زراعی و باغی و در نتیجه کاهش خطر خسارات سرمای دیررس بهاره (عدم سرما زدگی بهاره) است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بیان داشت: تعویق در ریزش ، فعالیت و خسارت آفت سن مادر در مراحل اولیه رشد بهاره گندم و تأمین آب و صرفه جویی درمنابع آبی زیر زمینی و انرژی استحصال از دیگر مزایای این بارندگی ها به شمار می رود.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.