مهدی قرائیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایجاد گرمای موضعی از طریق بخاری های باغی نقش موثر در تعدیل دمای هوای باغ و جلوگیری از سرمازدگی در اثر کاهش محسوس دما در روزهای آینده دارد.
وی ادامه داد: باغداران می توانند با داشتن یک ظرف مناسب حاوی گازوئیل و روشن کردن آتش با ایجاد حرارت به عنوان یک راهکار از سرمازدگی در کوتاه مدت جلوگیری کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: کاهش دما و سرمازدگی از سه شنبه تا پنجشنبه این هفته از نوع تشعشعی است و ایجاد حرارت و گرما در زمان مناسب در کاهش خسارت و پیشگیری از سرمازدگی موثر است.
وی در توضیح توده های تشعشعی هوای سرد، ابراز داشت: توده هوای سرد به صورت تشعشعی همراه با ابر و باد وارد منطقه می شود و تا زمانی که باد و ابر وجود دارد سرمازدگی رخ نمی دهد، اما نزدیک بامداد با کنار رفتن ابرها و متوقف شدن وزش باد، سرمازدگی رخ می دهد که در این حالت اثر سرمازدگی روز بعد مشخص می شود.
وی یادآور شد: ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر، آبیاری به موقع مزرعه ها و باغ ها قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط نقش موثر در کاهش سرمازدگی دارد.
وی با بیان این که بهبود شرایط تغذیه گیاه موجب افزایش تاب آوری گیاه در شرایط سخت می شود، اظهار داشت: توجه به تغذیه گیاهان و درختان نقش موثری در کاهش خسارت های ناشی از سرمازدگی دارد.
قرائیان خاطرنشان کرد: اصلاح رقم درختان و استفاده از رقم های دیرگل ده و ایجاد سایه بان باغی از دیگر راهکار بلندمدت برای پیشگیری از خسارت های ناشی از سرمازدگی است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سایه بان باغی از سرمازدگی و آفتاب سوختگی درختان جلوگیری می کند و در شرایط کم آبی و خشکسالی با ایجاد سایه از میزان تبخیر و تعرق در فصل گرم و می کاهد.
به گزارش ایرنا، دمای هوا از اواخر وقت سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاری به طور میانگین بین پنج تا هشت درجه کاهش می یابد.
ضرورت دارد، تامین سوخت، کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه ها در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها و محافظت از تاسیسات و مراقبت از سامانه های آبیاری تحت فشار در باغ ها، مزرعه ها و مناطق کوهپایه ای مورد توجه قرار بگیرد.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.