عباس سلطانیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در کرج اظهار داشت: مهمترین موضوع در هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم را انتخاب رشته آگاهانه تحصیلی تشکیل می دهد که طبق برنامه سالانه کاری مشاوران تحصیلی در مدارس کشور در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از افت تحصیلی، بیکاری در آینده و نارضایتی شغلی، دانش آموزان و خانواده هایشان باید به موضوع هدایت تحصیلی نگاهی آگاهانه و تخصصی داشته باشند، یادآور شد: فرآیند هدایت تحصیلی یکی از مباحث جدی نظام آموزش‌ و پرورش است.
وی تصریح کرد: شکوفایی استعداد، شناسایی رغبت و علایق دانش آموزان از جمله شاخص های مهم در بحث هدایت تحصیلی را تشکیل می دهند که ضرورت دارد دانش آموزان به آگاهی لازم برای انتخاب رشته تحصیلی مورد نظر در پایه نهم دست پیدا کنند.
سلطانیان خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی بر اساس چهار رکن استعداد و علاقه دانش آموزان، امکانات موجود در آموزش‌ و پرورش و نیاز جامعه انجام می شود.
وی اضافه کرد: کمیته های هدایت تحصیلی نیز با هدف آگاهی بخشی به دانش آموزان و اولیای آنان در اداره های مشاوره آموزش و پرورش استان ها از آغاز سال تحصیلی 98-97 فعالیت کاری خود را در این بخش مهم شروع کردند.
وی گفت: این کمیته ها در راستای سازماندهی ،چگونگی ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان و کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته آگاهانه در دستور کاری و اجرایی قرار گرفتند.
وی بیان داشت: هدایت تحصیلی طی چهار سال گذشته بر اساس اسناد فرادستی و سند تحول بنیادین با تغییراتی روبرو شده که لازم است اطلاعات کامل شیوه نامه هدایت تحصیلی به دانش آموزان و والدین انتقال داده می شود.
وی از فرآیندی بودن هدایت تحصیلی، تغییر شاخص های هدایت تحصیلی، کسب شایستگی های علمی و تخصصی دانش آموزان از تمامی دروس سال های قبل و توزیع متوازن دانش آموزان در رشته و شاخه های تحصیلی متناسب با نیاز کشور به عنوان ویژگی های آیین نامه هدایت تحصیلی یاد کرد.
وی تاکید کرد: دانش آموزان در پایه دهم متوسطه دوره دوم در شاخه نظری که شامل رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و شاخه فنی حرفه ای و کاردانش است ادامه تحصیل می دهند.
14 میلیون دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می کنند.
2819//6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.