به گزارش ایرنا، برگزاری پنج دوره انتخابات شورانگیز شوراهای اسلامی شهر و روستا بیانگر آن است که پیاده سازی این اصل قانون اساسی، مردم را به مشارکت در فعالیت های عمومی ترغیب کرده و بخشی از سرمایه های فکری و اجتماعی را به سمت مشارکت و فعالیت های عمومی در امور شهری و روستایی سرازیر کرده است.
از آنجا که شهرداری ها به عنوان نهادهای عمومی و دستگاه درآمد هزینه متکی بر مشارکت های عمومی و مردمی هستند در واقع سپردن زمام امور این دستگاه ها به خود مردم، این امکان را به وجود آورده تا مدنیت براساس خاستگاه اجتماعی شکل بگیرد.
با پیاده سازی این اصل ، اجرای پروژه های اجرایی و توجه به ظرافت های محیطی و زیباسازی محیط شهری در واقع از چهارچوب سخت وبی روح اداری به حالت قابل انعطاف سوق پیدا کرده بطوریکه در کلانشهری مانند کرج بسیاری از طرح های و برنامه ها براساس زیبا شناختی و توجه به فرهنگ عامه و خواسته ها و تمایلات روحی و روانی شهروندان شکل می گیرد.
همانطور که در بالا اشاره شد تشکل شورایی دارای کاستی هایی بوده که قابل چشم پوشی و اغماض نیست تا جایی که برخی افراد با سوء استفاده از این جایگاه در برخی مناطق شهری و روستایی به ساختار نظام شورایی خدشه وارد کرده لیکن در مجموع حرکت این تشکل ها به سمت قله های امید و بالندگی پیش می روند .
افزون براین مورد آنچه به عنوان کاستی در نظام شورایی کشور بارها مورد اشاره و تاکید کارشناسان و صاحبنظران قرار گرفته نبود مدیریت واحد شهری برای هماهنگی و همسویی دستگاه های اجرایی در محدوده یک شهر یا یک روستا بوده است.
گاهی ناهماهنگی ها سبب شده تا خسارات فراوانی به سرمایه های اجتماعی در قالب دوباره کاری ها یا موازی کاری ها به وجود آید.
به گفته محمود دادگو عضو چهار دوره شورای اسلامی شهر کرج، پیاده سازی مدیریت واحد شهری موجب انسجام بخشی در فعالیت های فرهنگی ، عمرانی و اداری در محدوده یک شهر می شود و از هزینه ها می کاهد.
وی می گوید: بارها برای تحقق این امر از مسئولان کشوری و مجموعه های تصمیم گیر و تصمیم ساز مانند مجلس شورای اسلامی درخواست کمک برای گره گشایی از مشکل شد اما بی نتیجه ماند.
این موضوع اکنون نیز توسط دیگر اعضای شوراهای اسلامی استان البرز تکرار می شود و از آن به عنوان تفویض اختیارات بیشتر به پارلمان های محلی نام برده می شود.
به هر حال امروز که ایران اسلامی در حصار ناجوانمردانه تحریم های اقتصادی دشمنان با رویکرد تهاجم فرهنگی و رسانه ای مواجه است ، زمان آن فرا رسیده تا مجال بیشتری به تشکل های مردم نهاد برای عرض اندام در عرصه های مختلف داده شود.
در این میان برای پیشگیری از تخلفات احتمالی، نگاه تیزبینانه و رصدگر دستگاه های نظارتی، ابزاری مناسب برای کنترل فعالیت ها و هماهنگی تشکل های اجتماعی مانند شوراهای اسلامی شهر و روستا است.
با نگاهی به وضعیت ساختاری و امکاناتی کلانشهر کرج که تا پیش از تشکیل شوراها از آن به عنوان کلان روستا نام برده می شد به ضوح اهمیت فعالیت و مدیریت شورایی در پیاده سازی و به سرانجام رساندن تعداد زیادی پروژه بزرگ و کوچک عمرانی و فرهنگی دیده می شود.
فعالیت چهار دوره مدیریت شورایی و اکنون دوره پنجم آن در کرج موید این نکته است که اگرچه این کلانشهر تا رسیدن به اهداف مطلوب فاصله زیادی دارد اما گام های خوبی طی 19 سال گذشته در آن برداشته شده است.
ساخت نخستین تقاطع غیر همسطح در چهار راه طالقانی و پس از آن تقاطع آزادگان و بلوار شورا در اواخر دهه 70و اوایل دهه 80 می توان کلید واژه عمران و اصول شهرسازی در این کلانشهر نام برد که در سایه تشکل شورایی شکل گرفت.
این کلانشهر که در دهه 40 تا 50 حدود 150 هزار نفر جمعیت داشت به واسطه سیل جمعیت مهاجر اکنون شمار ساکنان آن از حدود یک میلیون و 800 هزار نفر فراتر رفته و سکونتگاه های رسمی وصله این شهر شده است.
با این وجود ناهمگونی در ساخت وساز ها و وجود بیش از یک هزار هکتار بافت فرسوده و غیر مقاوم شهری در کرج ، پرونده گسترده ای از کار و فعالیت روی میز مدیریت شهری با محوریت شورای اسلامی شهر گذاشته و بخش عمده نشست ها و تصمیم گیری ها برای ایجاد فاصله با کلان روستایی و اتخاذ برنامه ها برای همگونی با یک شهر جدید با سیمای نوین صرف می شود.
اکنون به لطف سازوکارهای تشکل شورایی بیش از 54 تقاطع غیر همسطح در مناطق مختلف کرج ساخته یا در دست احداث است و فعالیت های عمرانی با تکیه بر سرمایه های درونی بدون اتکا به حمایت دولت در این شهر پیش می رود و حتی مدیریت شهری کرج در بخشی از امور مهم مانند ساخت بزرگراه ها همیار دولت شده است.
راه اندازی بخشی از قطار شهری و احداث 15 کیلومتر تونل خط 2 قطار شهری با وجود مشکلات اعتباری بخش دیگری از کارنامه قابل دفاع مدیریت شورایی در کرج به شمار می رود.
از دیگر سو زمینه سازی برای جذب سرمایه های بخش خصوصی گام دیگری است که تشکل شورایی در مناطق مختلف استان البرز و سایر مناطق کشور مانند شهر مقدس مشهد به آن اهتمام دارد.
آنطور که حاج مهدی قاسمی عضو شورای شهر کرج می گوید: امروز با وجود مشکلات اقتصادی ، مدیریت شهری کرج بخش عمده ای از پروژه های بزرگ راه سازی مانند توسعه بزرگراه تهران - کرج ، بزرگراه شمالی کرج و تقاطع حصارک بر روی آزاد راه کرج - قزوین را برعهده گرفته است.
فرج الله ایلیات عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: بزرگراه شمالی کرج با لحاظ کردن جدیدترین فنون مهندسی به طول 17 کیلومتر در دست ساخت است و عزم خود را برای به سرانجام رساندن این پروژه جزم کرده ایم.
پروژه بزرگ قطار شهری کرج که با وجود محدودیت های مالی شهرداری و مشکلات اقتصادی کشور از سال 85 کلید خورد امروز با تکیه بر توانایی داخلی 15 کیلومتر از تونل این پروژه که 27 کیلومتر طول دارد، حفاری شده است.
به گفته محمدحسین خلیلی اردکانی عضو شورای اسلامی شهر کرج در صورت تامین 30 هزار میلیارد ریال این پروژه را ظرف سه سال نهایی خواهیم کرد.
هرچند مدیریت شهری کرج با بضاعت مالی کم درصدد است تا امسال با اختصاص یک هزار میلیارد ریال بخش دیگری از این پروژه را به سرانجام برساند اما گستردگی کار بیانگر تلاش و همت وصف ناپذیر مجموعه مهندسان و مدیران در استان البرز است.
آنچه در این میان مورد تاکید است ضرورت تفویض اختیارات بیشتر به پارلمان های محلی است که صبح سه شنبه دهم اردیبهشت ماه در همایش روز شورا ها در استانداری البرز از سوی برخی از اعضا و روسای این پارلمان محلی مورد واکاوی قرار گرفت.
طبق این اظهارات، شوراهای اسلامی که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی تشکیل ، گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است که افزایش اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت.
بنابر این نهاد مردمی شورای اسلامی به عنوان رکن اساسی در حل مشکلات مردم در مناطق مختلف شهری و روستایی باید دارای اختیاراتی باشد تا بتواند سطح رضایتمندی را هرچه بیشتر افزایش دهد.
رئیس شورای اسلامی استان البرز گفت: شوراها یکی از ارکان تصمیم گیری است که باید بسیاری از مدیران و مسئولان به این رویکرد توجه ویژه داشته باشند.
نادرایزدبین افزود: در اصل 101 قانون برای جلوگیری از تبعیض دراجرای پروژه های عمرانی شوراهای عالی ، استانها، بخش ، شهر و روستا تشکیل شد.
وی ادامه داد: قوانین مجلس یکی از مشکلات امروز در شوراهای اسلامی به شمار می رود که در برخی از مواقع مدیریت شهری را دچار چالش می کند.
ایزدبین گفت: ارزش های معاملاتی یکی از این چالش ها است که باید تدابیر جدی در این زمینه به خرج داد.
رئیس شورای اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: اگر تفویض اختیار به شوراها و مدیریت شهری بیشتر شود و نمایندگان به بعد ملی بپردازند و تصمیم گیری کنند بهتر می توان از این پارلمان محلی برای خدمت رسانی به مردم استفاده کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز نیز گفت: شوراها برخاسته از بطن مردم است که مدیریت شهری از جمله حوزه های مهم اجرایی به آن محول شده است.
علی درویش پور افزود: رضایت مندی مردم منتج به اقتدار کشور می شود بنابراین با انسجام هرچه بیشتر و همراهی در این پارلمان های محلی باید برای خدمتگزاری به مردم تلاش کرد.
معاون استاندار البرز خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در شهرها شاهد آن هستیم افزایش جمعیت حاشیه نشین حتی بیشتر از شهرها است و 90 درصد سوالات مردم متوجه مدیریت شهری می شود.
درویش پور گفت: شوراها به عنوان سازمان های دولتی تلقی نمی شوند و این پارلمان های محلی زیر بیرق نظام اسلامی با خدمات دهی مناسب می توانند سطح رضایتمندی مردم را افزایش دهند.
وی یادآورشد: امروز به تعامل و همراهی هرچه بیشتر بین دستگاه های اجرایی و پارلمان ها برای جلب رضایت مندی مردم نیاز داریم.
** مدیران موظف به اجرایی کردن مصوبات شوراها هستند
استاندار البرز در نشست اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در کرج با اشاره به اهمیت شور و مشورت در قرآن کریم گفت: نهاد مردمی شورا در سال 78 کارخود را آغاز کرد و مدیران موظف هستند تصمیمات قانونی شوراهای اسلامی را براساس قانون مصوب شده اجرا کنند.
وی ادامه داد: شهرداری ها، اعضای شورای اسلامی شهر با برنامه ریزی به همراه دستگاه های اجرایی نهایت تلاش خود را برای توسعه بکارگیرند تا از این مهم مردم چه بیشتر بهره مند شوند.
شهبازی گفت: با توجه به اینکه سال جاری سالی سخت ازنظر اقتصادی و درآمد است هر دستگاه باید براساس پتانسیل ها و ظرفیت های خود نهایت بهره برداری را داشته باشد.
وی با اشاره به وجود 109 عضو شورای اسلامی شهر دراستان البرز ادامه داد: کمترین اختلافات را دراین حوزه در استان البرز شاهد بودیم .
وی اضافه کرد: مردم اختلافات را در نهاد شورای اسلامی برنمی تابند و این موضوعات دراین نهاد مهم مورد انتظار نیست.
شهبازی ادامه داد: وظیفه شوراها خدمت رسانی به مردم است و استانداری با استفاده از ابزارهای قانونی خود همراهی لازم را با شوراها برای جلب رضایت آحاد مختلف مردم خواهد داشت.
وی یادآورشد: براساس آمار و گزارش ها کمترین مشکلات را در شوراهای اسلامی استان البرز داشته ایم و همکاری های خوبی ازسوی مدیریت شهری صورت گرفته است.
استاندارالبرز به وقوع بحران سیل در فروردین ماه سال جاری دراستان البرز اشاره کرد و افزود: براساس رصد فعالیت ها و گزارش های مدیریت های شهری استان البرز اقدامات خوب و پیشگیرانه ای صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته چهار هزار میلیارد ریال ارزش افزوده دراختیار شهرداری های قرار گرفت که دستگاه های نظارتی هزینه کرد این ارزش افزوده را با رعایت قانون مدنظر دارند.
شهبازی در ادامه به اختلافات شوراها با شهرداری ها اشاره کرد و ادامه داد: شوراهایی که با شهرداری ها مشکل دارند ظرف 10 روز آینده باید ازسوی معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری البرز در هیات اختلاف مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: اگرچه در تلاش هستیم تا ازمطرح شدن پرونده ای درهیات های اختلاف با اقدامات پیشگیرانه جلوگیری شود.
استاندارالبرز تاکید کرد: انتظارمی رود انسجام و هماهنگی بین نهادها ،دستگاه های اجرایی مختلف کمافی سابق دراین استان استمرار یابد.
وی اظهار داشت: بنابراین لازم است همگان با تصمیمات ناشی از خرد جمعی و با رعایت صلاح مردم آینده خوبی را برای رشد و توسعه این استان رقم بزنیم .
با این اوصاف کارشناسان معتقدند که دایره وظایف شوراها باید گسترده تر و امور اجرایی و فرهنگی شهرها و روستاها به مردم واگذار شود تا میزان مشارکت های عمومی و تعلق خاطر به شهر و بزرن بیشتر شود.
استان البرز 109 شورای شهری و حدود 200 شورای اسلامی روستایی دارد.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.