به گزارش ایرنا، کامبیز عباسی روز یکشنبه در نشست برنامه ریزی توسعه و بکارگیری پهبادها در حوزه های مختلف عملیاتی بخش کشاورزی که در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی واقع در کرج برگزار شد، افزود: حوزه مکانیزاسیون کشاورزی یکی از بخش های مورد تاکید دولت است که از سال 92 تا کنون به عنوان یکی از محورهای فعالیت در بخش کشاورزی مورد حمایت قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: با این رویکرد سرمایه گذاری خوبی در این 6 سال در این بخش اتفاق افتاده است و این سال ها، دوران طلایی مکانیزاسیون کشاورزی بوده است.
وی گفت: در این سال ها در مجموع 75 میلیارد ریال سرمایه گذاری در این بخش اتفاق افتاده که سالانه حدود 12 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان ارایه شده است.
عباسی ادامه داد: 60 درصد درخواست کشاورزان برای دریافت تسهیلات، خرید تجهیزات و ابزار و ماشین آلات کشاورزی بوده است.
وی گفت: بخش کشاورزی و مکانیزاسیون توانست بخش عمده ای از نیازهای خود را در این حوزه پاسخگو باشد به طوریکه بیش از 120 هزار دستگاه تراکتور و بیش از 250 هزار انواع ادوات تخصصی و عمده بخش کشاورزی جذب شده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور افزود: این تسهیلات به توسعه مکانیزاسیون در حوزه های مختلف زراعت، باغبانی، دام، طیور، جنگل، مراتع، گلخانه ها و... اختصاص یافته است.

*** معرفی سالانه 18 تا 25 فناوری نوین در مکانیزاسیون کشاورزی
عباسی با بیان اینکه سرمایه گذاری خیلی خوبی در این بخش اتفاق افتاده، اظهار داشت: ارتقای فناوری های نوین در بخش کشاورزی یکی از تاکیدات برنامه توسعه فناوری نوین بوده است.
وی گفت: سالانه 18 تا 25 فناوری نوین در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی معرفی شد و به صورت الگویی و توسعه ای در بخش کشاورزی فناوری ها معرفی شد.
وی وضعیت فناوری در کشورمان را خوب ارزیابی کرد و افزود: بسیاری از فناوری ها بومی سازی و وارد گردونه تولید شده اند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور ادامه داد: یکی از این فناوری ها که سه تا چهار سالی است که به صورت رسمی کار را بر روی آن شروع کرده ایم بحث پهبادها در کشاورزی بوده است.
وی تصریح کرد: این پهبادها بیشتر در حوزه سمپاشی استفاده می شد که ابتدا مخالفت هایی برای آن بود ولی به عنوان متولی توسعه مکانیزاسیون متولی توسعه هستیم و هر جا احساس کنیم در فناوری یک گام به جلو هستیم حتما انجام می دهیم.
وی گفت: حمایت های جدی از بحث فناوری داشته باشیم و فقط ارتقای کمی بسنده نیست بلکه ارتقای کیفی هم باید توسعه یابد.
عباسی اضافه کرد: برای تشویق کشاورزان به خرید این دستگاه ها، بدون هیچگونه محدودیت اعتباری تا 80 درصد قیمت پهبادها را تسهیلات از 4 تا 15 درصد کارمزد ارایه می دهیم.
وی افزود: این تسهیلات به تمام نرخ های کارمزد پایین تر از نرخ متدوال شورای پول و اعتبار بدون محدودیت پرداخت می شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور بیان داشت: این تسهیلات برای هر تعداد پهبادی که مورد نیاز باشد به شرط اینکه کشاورزان خواهان استفاده از این دستگاه ها در حوزه سمپاشی باشند، ارایه می شود.

*** کاهش استفاده از سم در مزارع
عباسی گفت: به طور مرسوم در هر هکتار از اراضی کشاورزی 400 لیتر سمپاشی با استفاده از دستگاه های توربینی انجام می شود ولی در نظر داریم با استفاده از تکنولوژی پهبادها به سمت کاهش مصرف سم در اراضی باشیم.
وی یادآور شد که در 6 سال گذشته 20 هزار دستگاه سمپاشی توربینی ساخته و جذب شده است.
وی افزود: در این سال ها میزان استفاده از محلول سم در عملیات سمپاشی از 400 لیتر به 200 لیتر رسید و به دنبال این هستیم این 200 لیتر را در مناطق دیم به 40 تا 50 لیتر برسانیم.
این مقام مسئول ادامه داد: بخشی از این محلول به هدف که بیماری ها، آفات و علف هرز هستند، می خورد و مابقی به خاک و منابع زیرزمینی می رسد.
وی گفت: هرچقدر در مدیریت سم و محلول تلاش کنیم که این محلول ها به بافت هدف بخورد، مسایل زیست محیطی رعایت می شود.

*** اعطای 18 میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی
عباسی ادامه داد: برای سال جاری 18 میلیارد ریال برای تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی به استان ها در حوزه مکانیزاسیون ابلاغ کردیم و استان ها می توانند مبتنی بر سامانه ماشین های که عرضه کنندگان در آن قرار دارند و امیدواریم تعداد آن ها بیشتر شود، اعلام نیاز کنند.
وی گفت: در نظر داریم تا بتوانیم مسایل و کاربری های جدید پهبادهای غیرنظامی را به بخش کشاورزی معرفی کنیم تا کشاورزان بتوانند استفاده بیشتری را از این کالا ببرند و این موضوع در بخش کشاورزی نهادینه شود.
وی خاطرنشان کرد که با استفاده از این دستگاه ها، گردش مالی خوبی در این حوزه خواهیم داشت و با وجود تهدیدات و تحریم های ظالمانه کشور چاره ای نداریم به جز تکیه کردن بر دانش بومی نداریم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور با اشاره به هجوم اخیر ملخها به اراضی کشاورزی کشور گفت: این دستگاه ها در مبارزه با ملخ ها هم استفاده می شود و هیچ کمبودی برای سمپاشی نداریم و اکنون 2 تا 2.5 برابر ظرفیت سمپاش ها افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا با خرد جمعی این دانش نوین را در عرصه مکانیزاسیون کشاورزی گسترش دهیم، افزود: به دنبال بکارگیری عملی در کاربرد هستیم و امیدواریم یک فعل و انفعالی در محصولات کشاورزی با استفاده از این دستگاه داشته باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد که از پهباد در مناطقی استفاده کنیم که مشکل ورود به مزرعه و باغ وجود دارد که از جمله این اراضی، شالیزارها، باغات سنتی و نخلستان ها می باشد.
عباسی ادامه داد: در کشور 2.5 میلیون هکتار اراضی باغی و 13.5 میلیون هکتار اراضی زراعی وجود دارد که یکی از اهداف استفاده از پهبادها در باغات سنتی که ورود به این اراضی سخت است.
وی تصریح کرد: در کشور 500 تا 550 هزار هکتار شالیزار وجود د ارد که در شرایط مرطوب با درجه رطوبت بالا، مدیریت سمپاشی و عدم رفتن سم به داخل سایر منابع خیلی مهم است.
وی گفت: در 2 سال گذشته برای مبارزه با زنجره خرما خیلی مشکل داشتیم زیرا درخت خرما بسیار بلند بوده و ارتفاعی بالغ بر 18 متر دارد که استفاده از لانسی برای سمپاشی بسیار سخت بوده و استفاده از هواپیما برای سمپاشی نیز عوارض جانبی زیادی دارد.
عباسی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از این پهبادها در حوزه پاشنده ها اعم از سمپاشی، محلول پاشی، هورمون پاشی، گرد پاشی و گودگرد پاشی بیشتر استفاده کنیم.
وی افزود: در حوزه شیلات هم برای استخرهای پرورش ماهی و حوضچه های پرورش ماهی برای غذادهی از این دستگاه استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه با ورود تعداد محدودی از این فناوری به بخش کشاورزی اکنون با تقاضای زیادی مواجه هستیم به طوریکه اکنون بیش از 400 تقاضای خرید کشاورزان را از این دستگاه ها داریم.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور افزود: قیمت این دستگاه ها از 500 میلیون ریال تا یک هزار و 300 میلیون ریال و حتی فراتر است و می خواهیم بدانیم دلیل این نوسان قیمت و این جو زیادی که بین حداقل و حداکثر قیمت در حوزه پهبادها هست، چیست.
در نخستین نشست برنامه ریزی توسعه و بکارگیری پهبادها در حوزه های مختلف عملیاتی بخش کشاورزی 14 شرکت تولید کننده پهبادهای کشاورزی حضور داشتند.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.