مهدی رازجویان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بارندگی های اخیر بیشتر در مناطق جلگه ای و پایین دست اتفاق افتاد که کمترین میزان ارتباط با کاهش پوشش گیاهی جنگل های مازندران دارد.
وی با تاکید بر اینکه نمی توان کاهش پوشش گیاهی را در ایجاد سیلاب ها نادیده گرفت، افزود: سیل و بارندگی شدید اخیر بیشتر مربوط به انسداد رودخانه ها بر اثر بهره برداری انسانی بوده و عملا با بالا دست ارتباطی بر قرار نمی کند.
معاو امور عمرانی استاندار مازندران اظهار داشت: بستن دهانه رودخانه ها و آبراه ها توسط ساکنان محلی در منطقه موجب شد که حجم عظیم اب با موانع بسیاری در مسیر مواجه شود.
به گفته رازجویان حجم آب نیز به اندازه ای بود که کارشناسان نیز هیچگونه مدیریتی برای آن متصور نشدند و بر اساس گزارشها این میزان بارندگی در 30 سال اخیر بی سابقه بود.
وی همچنین چاله بودن جغرافیای مناطق جلگه ای شرق و مرکز استان را از دیگر عوامل تجمع آب در این مناطق عنوان کرد که منجر به اشاعه به مناطق مسکونی شد.
او افزود: در حال حاضر به دلیل هم سطح نبودن زمین های کشاورزی مناطق مرکزی استان شاهد تداوم آبگرفتگی در این مناطق هستیم و با کمک مردم سعی در تخلیه آب از زمین های کشاورزی به آبروها و رودخانه ها از طریق پمپ های مکنده داریم.
معاوه عمرانی استاندار مازندران همچنین اعلام کرد که تا خروج کامل سیلاب از مازندران چندین روز زمان خواهد برد.
**500 واحد مسکونی بر اثر سیل اخیر تخریب شدند
معاون عمرانی استاندار مازندران اعلام کرد: بر اثر سیلاب اخیر 500 واحد مسکونی استان به صورت کامل تخریب و غیر قابل استفاده شدند.
رازجویان اظهار داشت: این تعداد واحد مسکونی بیشتر در شهرستان های جویبار، نکا ، ساری ،میاندرود بود و در حال حاضر این افراد در منزل بستگانشان در حال سکونت هستند.
وی با بیان اینکه هنوز جمع بندی کاملی از میزان خسارت چه از لحاظ عددی و چه از لحاظ ریالی انجام نشد، افزود: سیل اخیر به 6 هزار و 300 واحد مسکونی نیز خسارت وارد کرد که امکان دارد این امار هم در روزهای آینده افزایش یابد.
وی تخریب شدن 6 پل اصلی ، 60 دهنه پل آبرو و بیش از 700 سردهنه زراعی استان را از دیگر خسارات سیلاب اخیر عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان خسارت به بخش کشاورزی ، باغی و مسکونی بود و خوشبختانه خسارات جانی زیادی درپی نداشت.
باران شدید در مازندران از یکشنبه(26 اسفند سال گذشته) هفته پیش آغاز شد و چند روز ادامه داشت که حجم زیاد بارش ، سر ریز آب رودخانه و جاری شدن آن در مزارع و منازل مردم تا کنون خسارات زیادی به ساکنین این منطقه زد.
بارش باران بی سابقه که بر اساس گزارش هواشناسی در سه دهه اخیر بی سابقه بود ، در برخی مناطق استان به بیش از 100 میلیمتر رسید که خسارت سنگینی به تاسیسات عمومی و ساکنین طول مسیر سیلاب زد.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.