دکتر حسین عسکری روزشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اشرف الدین حسینی نوه آیت الله شیخ محمدتقی برغانی (شهید ثالث) است.
نسیم شمال یا به قول رایج، سید اشرف ­الدین گیلانی به جهت فقر ناشی از اختلافات خانوادگی در تقسیم ارث، تا مدت ها نام و نسب واقعی خود را مخفی نگه داشته بود.
او در محرم 1289 هجری قمری در شهر قزوین پا به عرصه گیتی نهاد، پدرش آقاعبدالله برغانی امام جمعه وقت قزوین و فرزند آیت الله شیخ محمدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث و مادرش سیده زهرا خانم نام داشت.
اشرف الدین با استناد به مدارکی نویافته، ادعا می ­کرد خاندان برغانی که ریشه در روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز دارد، از سادات هستند و اصرار داشت که عالمان این خاندان باید رنگ عمامه خود را تغییر دهند. او در پاسخ به اعتراض برادر بزرگترش می­ گفت: «من انتساب به ام خواهم کرد و سلسله نسبی خود را از مادر خواهم گرفت که سیده و اولاد پیامبر است.» همین دیدگاه موجب شده که نسیم شمال در برخی منابع، سید پنداشته شود.
پدرنسیم شمال در زمان حیات و در آغازین روزهای تولد، نام «شمس­ الدین» برای او برگزید، مادرش اما پس از مرگِ پدر، نام «اشرف ­الدین» بر وی نهاد، به دنبال درگذشت پدر، سهم ارث اشرف­ الدین و مادرش را غصب کردند و روزگار دشواری برای او و مادرش پدیدار شد.
مادر اشرف ­الدین به ناچار به عقد سیداحمد قزوینی درآمد و اشرف ­الدین چندی در کنار آنان روزگار گذراند تا اینکه میرزا محمدتقی شهیدی برادر اشرف ­الدین، سرپرستی وی را عهده­ دار شد و اشرف را به مدرسه صالحیه قزوین فرستاد.
او مقدمات ادبیات عرب و علوم اسلامی تا دوره سطح را از شیخ عبدالرحیم قزوینی، ملاعلی طارمی و محمدعلی برغانی صالحی فراگرفت. در حدود سال 1305 قمری به توصیه میرزا علی ­نقی برغانی صالحی ملقب به مدرس ­الطف نوه شیخ محمدصالح برغانی که متولی موقوفات جدخویش در ایران و عراق بود، برای ادامه تحصیل راهی عتبات شد.
در مدرسه حسین ­خان قزوینی شهر کربلا از درس میرزا علامه برغانی صالحی و میرزا علی­ نقی برغانی صالحی بهره ­مند شد.
حدود سال 1310 قمری به قزوین بازگشت و پس از ورود به قزوین و مرگ مادر، اشرف ­الدین تمام گرفتاری ­ها و فقر و درماندگی خود را از چشم خانواده پدری و برادر بزرگ خود می ­دید.
در آن زمان، بیست ­و یک سال تمام داشت. چهار سال در قزوین لب فروبست و دم درکشید، پس از آن عازم زنجان شد و مبانی عرفان و حکمت و ریاضیات را نزد میرزا مسگر زنجانی آموخت سپس به تبریز کوچید و در حدود سال 1313­ قمری به قزوین بازگشت و در مدرسه صالحیه مشغول تدریس گشت. آن مدرسه که یکی از مراکز تجمع آزادی ­خواهان و مشروطه ­طلبان بود، مسیر زندگی اشرف ­الدین را تغییر داد و او را به سیاست کشاند.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.