به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ علی فضلی عصر یکشنبه در آیین بزرگداشت عملیات کربلای پنج در هیات رزمندگان انصارالامام (ره) کرج با اشاره به اینکه قبل از پرداختن به عملیات کربلای پنج باید قدری به عملیات کربلای چهار پرداخت، افزود: قدری شبه افکنی و عملیات روانی در خصوص عملیات کربلای چهار در رسانه ها شده است.
وی اظهار داشت: برای عملیات کربلای چهار بیش از 6 ماه کار شد که از جمله این کارها آماده سازی، آموزش، تمرین و شناسایی بود که در بالاترین سطح از آمادگی برای کربلای چهار در حالی که عبور از رودخانه اروند، تصرف جزیره ام الرصاص و پیشروی به طرف جنوب بصره در طراحی کربلای چهار آمده بود اما رزمندگان اسلام در یک آزمون سخت و دشواری قرار گرفتند.
این جانباز هشت سال دفاع مقدس گفت: آن آزمون این بود که با همه آمادگی ها در کربلای چهار ما با عدم فتح مواجه شدیم و در آن عملیات شکست خوردیم.
وی افزود: امام (ره) توصیه ای فرمودند که ما نیز آن را چراغ راه خود قرار داده بودیم و فرموده بودند که «از باب ادای دین وظیفه و تکلیف به جبهه آمده اید، شکست و پیروزی برای کسی که به تکلیف عمل می کند معنا و مفهوم ندارد و در هر دو صورت چون به تکلیف عمل کرده اید پیروزید».
فرمانده لشکر 10 سید الشهدا (ع) در دوران دفاع مقدس ادامه داد: عملیات کوچک و بزرگ، غرب و شمال غرب و جنوب غرب ندارد، همه از تقدسی برخوردار است زیرا تکلیف در آن ساری و جاری است و در عین آمادگی کامل با عدم الفتح مواجه شدیم و دست خالی برگشتیم.
وی گفت: حالا که شکست خوردیم و دست خالی برگشتیم باید به خانه برگردیم یا به تکلیف عمل کنیم؟

***کربلای چهار عملیات اصلی بود
فضلی افزود: کربلای چهار عملیات اصلی ما بود اما چون به فاصله 2 هفته بعد، دور از ذهن و انتظار دشمن بود زیرا برخود می بالید که سپاه اسلام را شکست داده و در بغداد جشن گرفتند و فرماندهان و نیروهایشان به مرخصی رفته بودند ولی دور از همه تصورشان دژ نفوذناپذیرشان مورد هجمه قرار گرفت.
وی ادامه داد: وقتی از کربلای چهار برگشتیم جلسه ای در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء تشکیل شد و در آن جلسه نتایج عملیات کربلای چهار احصاء و برای عملیات بعدی برنامه ریزی شد.
سردار دوران دفاع مقدس گفت: در حالی برای کربلای پنج برنامه ریزی می شد که دشمن بر این تصور بود که ایران هر سال یک عملیات بزرگ انجام می دهد که عملیات کربلای چهار شکست خوردیم و عملیات بعدی سال آینده است و دشمن هیچ آمادگی برای عملیات کربلای پنج نداشت.
وی افزود: به یکباره ندای امام (ره) از جماران در این جلسه به گوش رسید که فرمودند «عزیزان من عملیات بعدی را انجام دهید».
وی ادامه داد: تا لحظاتی بعد هیچ راهکاری برای عملیات کربلای پنج دیده نمی شد ولی وقتی فرمان نورانی امام در جلسه فرماندهان دریافت شد فضای جلسه عوض شد و تمام فرماندهان اعلام آمادگی کردند و تصمیم نهایی بر عملیات شد.
فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) گفت: وقتی ماموریت ابلاغ شد آزمون سختی را پیش روی سپاه اسلام دیدم برای اینکه امکان رسیدن به عقبه دشمن در دژ شلمچه و رسیدن به جناح دشمن وجود نداشت و رزمندگان باید سینه به سینه دشمن می رفتند.
وی با بیان اینکه قهرمان شناسایی در این عملیات شهید کیانپور بود، افزود: جبهه ما جبهه عشق و جبهه داوطلبی بود و آمدن، ماندن و رفتن نیز داوطلبی بود.
وی اظهار داشت: برای کربلای پنج در حالی که به رزمندگان لشکر 10 گفتیم آزاد هستید بروید ولی یک نفر هم برای رفتن داوطلب نشد و همه بر عهد و پیمان خود ماندند که بیش از 10 هزار رزمنده بودند.
فضلی گفت: تمام داشته های امام (ره) این رزمندگان بودند که پای کار آمده بودند.
وی اضافه کرد: در کربلای پنج به تمام اهداف خود رسید و علیرغم اینکه جغرافیای کوچکی داشت ولی نبرد غیرقابل توصیفی بود زیرا به قدری تجهیزات از عراق نابود شد که غیرقابل وصف بود ضمن اینکه کشته ها و زخمی ها زیادی از دشمن برجای ماند.
این جانباز هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: نزدیک 85 تا 90 درصد از رزمندگان عملیات کربلای چهار و پنچ دریادلان بسیجی بودند، همان ها که در معامله با خدا و در پیش مرگ شدن از هم سبقه می گرفتند.
وی گفت: شما تمام مستکبران را از عشق ورزیتان به اسلام، به قرآن و به امامت و ولایت به حیرت واداشته اید .
فرمانده دانشگاه پاسداری امام حسین (ع) افزود: دشمنان فتنه ها کردند که آخرین آن سال 96 بود و فکر می کردند حالا که گرانی و مشکلات و تورم وجود دارد مردم با انقلابشان و با خون های مقدس شهدا رفتار دیگری می کنند.
وی اظهار داشت: بسیجیان و مردم توطئه های آن ها را در نطفه ناکام گذاشتند.
وی گفت: دشمنان می خواستند 22 بهمن سال بعد را نبینیم اما به کوری چشم همه ی آن ها فرزندان امام و امت امام انقلاب را به بلوغ چهل سالگی رساندند.
فضلی بیان داشت: امروز جبهه مقاومت به یمن هشت سال دفاع مقدس هویت پیدا کرده است در حالیکه قصد شومشان آمدن به ایران بود و باید در تهران، کرمانشاه و همدان می جنگیدیم.
سردار فضلی در این مراسم به صورت خلاصه شرح عملیات حدود سه ماهه کربلای پنج را نیز ارایه کرد.
عملیات کربلای پنج در تاریخ 19 دی سال 1365 با رمز «یا زهرا» در منطقه شلمچه و شرق بصره با وجود وضعیت سخت روزها و کمبود تجهیزات و پس از شکست در عملیات کربلای چهار آغاز شد.
قوای رزمی ایران بر اساس موجودی 200 گردان نیرو بود که قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به عنوان قرارگاه مرکزی، قرارگاه های کربلا، نجف و قدس که تحت فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) هدایت نیروهای زیر را بر عهده داشتند.
همچنین گردان مستقل 38 زرهی ذوالفقار، تیپ 20 زرهی رمضان و تیپ توپخانه 15 خرداد تحت امر قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) بودند که در مجموع 24 گردان توپخانه، آماده آتش وجود داشت و در جریان عملیات نیز قرارگاه عملیاتی نوح و تیپ های مستقل 110 خاتم الانبیاء (ص) و 22 بدر نیز به نیروهای عمل کننده ملحق شدند.
می توان گفت عملیات کربلای پنج در میان 90 عملیات دفاع مقدس شدیدترین و گسترده ترین عملیات بود.
در این عملیات که تا ششم فروردین ماه سال 1366 ادامه یافت، 30 هزار نفر از رزمندگان ایرانی شهید و یا مجروح شدند.
همچنین در این عملیات 81 تیپ و گردان مستقل دشمن منهدم و 24 تیپ و گردان مستقل نیز آسیب کلی دیدند و تعداد 40 هزار نفر کشته یا زخمی و 270 نفر نیز اسیر شدند.
نتایج عملیات کربلای پنج:
عبور از موانع نفوذ ناپذیر دشمن در شرق بصره و حضور در حومه این شهر به گونه ای اهمیت یافت که متعاقب این عملیات موقعیت سیاسی و نظامی عراق تضعیف شد و در نتیجه حملات گسترده این کشور به مراکز اقتصادی، صنعتی و مسکونی ایران بار دیگر آغاز شد.
اوضاع جبهه های نبرد به سود قوای نظامی ایران تثبیت شد و سپاه پاسداران یکی از ارزنده ترین تجارب نظامی خود را کسب کرد.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.