احمدعلی قنبرهراتی روز شنبه در بازدید از مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در استان البرز افزود: رسانه نقش بی بدیلی در ارتقای رشد و بالندگی و یا در انحطاط و ضعف جامعه دارند.
وی اظهار داشت: یکی از اقدامات برای موفقیت مدیران داشتن اطلاعات و آمار درست است و رسانه در درون جامعه حضور دارد به این دلیل می تواند این اطلاعات را به درستی منتقل کند.
وی با بیان اینکه مدیران باید اصحاب رسانه را به عنوان مشاوران خود بدانند، گفت: در صورتیکه اصحاب رسانه به عنوان مشاور در کنار مدیران باشند می توانند مدیران را در برنامه ریزی، سازماندهی و توسعه بخش های مختلف جامعه ایفای نقش کنند.
قنبرهراتی ادامه داد: امروزه توسعه پایدار در گرو توسعه فرهنگی است و وجود مشکلات و برخی مسایلی که جامعه را تحت الشعاع خود قرار داده به سختی می توانیم تا معضلی را در یک مقطعی حل کنیم.
وی افزود: ولی در کلان مساله باید به سمت فرهنگ عمومی برویم که جامع باشد که برای توسعه امور در حوزه کتابخوانی باید به دنبال افزایش سرانه مطالعه باشیم.
وی با تاکید بر لزوم آشنایی خانواده ها با فرهنگ مطالعه، بیان داشت: مطالعه در حوزه پژوهش نیز زمینه ساز بوده و نقشه راه برای افق بهتر است.
قنبرهراتی گفت: در توسعه پایدار نیز مسایل فرهنگی نقش مهمی دارد که مدیران باید به آن اعتقاد پیدا کنند.

***تعامل در دستگاه های هم خانواده
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز افزود: به ویژه در دستگاه های هم خانواده باید تعامل بیشتری وجود داشته باشد حتی پیوست مورد نظر را بنویسند تا بدانیم در یک افق روشن به کجا برسیم.
وی به تعبیر مقام معظم رهبری در خصوص اختصاص عبارت «ایران کوچک» برای کرج اشاره و اظهار داشت: ایران کوچک می تواند فرصت یا تهدید باشد که البته فرصت است زیرا تنوع فرهنگی در اقصی نقاط کشور در کرج یکجا وجود دارد و می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.
وی گفت: ایران کوچک این ظرفیت را دارد که توانایی های بالقوه را به بالفعل برساند که اگر رسید آن را باور داریم.
قنبرهراتی ادامه داد: برای این مهم دستگاه های فرهنگی در تعامل هم بوده و باید از موازی کاری دوری کنند و به سمت یک سند و یک برنامه کوتاه یا بلند مدت بروند.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف نیاز است تا در دستگاه های هم خانواده کارشناسان و معاونین دستگاه ها در کنار هم جمع شده تا نقشه راه صحیح برای این مهم ترسیم کرده که ریل گذاری است تا دستگاه ها بر روی آن حرکت کنند.
وی اظهار داشت: امروزه کتابخانه ها نقش بی بدیلی می توانند در زمینه فرهنگ سازی ایجاد کنند به طوریکه مقام معظم رهبری برای خادمین حوزه کتاب سخنان کارگشایی دارند که می فرمایند «کمال بشری هر جامعه ای در راستای کتاب تحقق می یابد».
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز گفت: توسعه در حوزه کتابخانه ها باید در 2 بخش سخت افزاری و نرم افزاری صورت گیرد که توسعه فضای کتابخانه ای در بخش سخت افزاری است که در استان به صورت جدی آن را دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه تعامل خوبی این بخش با سطح کلان استان همچون استاندار و فرمانداران دارد، افزود: من در نخستین قدم فعالیت در این حوزه برای توسعه فضای کتابخانه ای، همایش شهرداران و دهداران را برگزار کردم.
وی اظهار داشت: زمانیکه تعامل ایجاد شد و کتابخانه ها را از خودشان دانستند ارتقای فرهنگ کتابخوانی و نرم افزاری کتابخانه ها اتفاق می افتد.
قنبرهراتی اضافه کرد: به طوریکه هر ماهه 2 عنوان کتاب را برای ارتقای سطح اطلاعات مدیران به آنان معرفی می کنیم تا حداقل تلنگری برای سوق دادن آنان به سوی کتابخوانی باشد.
وی گفت: یکی دیگر از اقدامات برای ارتقای سطح کتابخوانی انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های مختلف همچون آموزش و پرورش، زندان ها، بهزیستی و حوزه علمیه است تا تمام آن ها به موضوع ترویج کتاب وارد شوند.
وی نخستین پایگاه برای ارتقای سطح کتابخوانی را خانواده ها عنوان کرد و افزود: اگر فرهنگ کتابخوانی در سنین کودکی نهادینه شود دیگر نگرنی برای سنین کهنسالی نداریم.

***مسئولان از ظرفیت رسانه ها غفلت نکنند
ریس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در استان البرز نیز در این دیدار گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید زیادی بر اهمیت اطلاع رسانی دارند و برای تحقق این مهم تقویت سواد رسانه ای مسئولان ضروری است.
اکبر بهاروند افزود: مسئولان با رسانه ها دوست باشند و آن ها را از خودشان بدانند و به عنوان یک ناظر برحق به آن ها نگاه کنند.
وی اظهار داشت: مدیری که به روز باشد در هر لحظه و هر مکانی و به هر خبرنگاری می تواند پاسخ دهد و بنا به تاکید رهبر انقلاب مسوولان به جز در مسایل امنیتی نظام که نیازمند هوشیاری و حفظ محدودیت ها است در سایرامور اطلاع رسانی شفاف داشته باشند.
وی گفت: بایستی پیوست اطلاع رسانی را در تمام امور ساری و جاری کنیم و اقدامات مجموعه نظام باید به سمع و نظر مردم برسد و تمام فعالیت ها در گوشه و کنار کشور را بدانند و آن زمان است که توسعه محقق می شود.
بهاروند ادامه داد: این اطلاع رسانی و نزدیکی با رسانه ها به عنوان پل ارتباطی با مردم موجب می شود که مسئولان بیشتر با مشکلات جامعه آشنا شوند.
وی با بیان اینکه پس از گذشت چند سال از تشکیل استان البرز، هنوز زیر ساختهای آن در قامت یک استان با کمبودهایی مواجه است افزود: توسعه استان البرز که مورد تاکید دولت و استاندار است در گرو همگرایی و دغدغه مندی مسوولان است.
در استان البرز 68 کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل وجود دارد.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.