به گزارش ایرنا، حامد رضایی روز دوشنبه در همایش روز جهانی خاک که در موسسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: از کل اراضی آبی کشور فقط یک میلیون و 200 هزار هکتار بدون محدودیت آبی شناخته شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: خاک به عنوان یک زیست بوم منافع و اهمیت زیادی برای انسان دارد و باید از آن به خوبی بهره برداری شود.
رضایی اظهار داشت: خاک محلی به عنوان مخزن نگهداری آب و مواد خام است که سازه های فیزیکی و ساخته های بشری و ابنیه را برروی آن بنا می گذاریم و حتی تمام تولیدات زیستی از طریق خاک انجام می شود.
وی گفت: تنوع زیستی، غذایی ، منبع ژنتیک و الیاف از مزیت های خاک است و اگر به خاک به عنوان زیست بوم آسیب برسانیم به رفاه خودمان آسیب وارد کرده ایم .
این محقق ادامه داد خاک به عنوان مهمترین بستر تولید 95 درصد غذای انسان را تامین می کند و محلی برای تامین چوب، الیاف و اقلیم است و این در حالی است که با تغییرات جمعیتی باید متناسب با نیازها از این منبع به خوبی استفاده کرد.
وی تاکید کرد: باید به بحث حفظ خاک و کیفیت آن در افزایش مراحل تولید توجه داشته باشیم به طوریکه تغییر الگوی غذایی که امروزه با آن مواجه هستیم نیاز ما را به خاک بیشتر می کند.
رضایی افزود: در کل کشور 18 میلیون و 500 هزار هکتار اراضی در گردونه کشت داریم که هشت میلیون هکتار آن آبی ، 4.2 میلیون هکتارآیش و 6.3 میلیون هکتار دیم است.
معاون موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور ادامه داد: خاک کشور ما مطلوب نیست زیرا ما سه برابر ظرفیت زیستی از آن بهره برداری می کنیم.
رضایی با اشاره به اینکه ایران تنوع زیستی خوبی دارد، گفت: توجه به تغییرات دما و اقلیم ضروری است، نباید نسبت به واکنش‌ها و فرایندهای خاک بی‌توجهی شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه در کشور با آلودگی گسترش ‌یافته و عمومی خاک مواجه نیستیم، گفت: در برخی مناطق لکه‌هایی وجود دارد.
این محقق با اشاره به اینکه در البرز طبق مطالعات انجام‌شده آلودگی شکل یافته عمومی گزارش نشده است، گفت: حتی میزان آلودگی خاک در زمین‌های این استان پایین‌تر از سطح استاندارد است.
رضایی یادآور شد: یکی از نکاتی که در کیفیت خاک تاثیرگذار است بحث استفاده از کودهای شیمیایی آلی و زیستی است که با پیگیری های انجام شده از سال 1393 به بعد تمام کودهای مورد استفاده در کشور باید ثبت و شماره شناسایی داشته باشند.
قائم‌مقام موسسه تحقیقات خاک و آب در بخش دیگری با تأکید بر اینکه سیستم منسجمی برای نظارت بر کنترل کیفیت محصولات کودی وجود نداشته است، گفت: خوشبختانه از سال 93 اقدامات مناسبی در این حوزه انجام‌شده است.
رضایی ادامه داد: تاکنون 9 هزار و 800 برند تولید محصولات کودی به ما مراجعه کرده‌اند که بخش مهمی از آن‌ها در مراحل مختلف دریافت مجوز هستند اما تعدادی نیز به دلیل بالا بودن میزان عناصر سنگین و یا کم بودن میزان عناصر غذایی مورد تائید قرار نگرفته‌اند.
وی گفت: تا کنون عمده دیدگاه ما به خدمات تامینی بوده و به فکر این بوده ایم این خاک برای ما غذا و محصولات بیشتری تولید کند در حالیکه باید به ابعاد دیگری همچون ابعاد تنظیمی آن هم توجه کنیم.
رضایی در ادامه با اشاره به تصویب لایحه خاک در مجلس شورای اسلامی و فرستادن آن به شورای نگهبان اظهار امیدواری کرد که این لایحه کمک بزرگی به خاک کشور بکند.
در این همایش از خادمین خاک استان البرز تجلیل شد.
12 آذرماه به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.