به گزارش ایرنا، سید مجید موسوی روز سه شنبه در همایش زکات منطقه 2 کشور که در موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: البرز کمتر از نیم درصد سطح اراضی کشاورزی کشور را دارد ولی 2 درصد تولیدات کشاورزی و دامی را به خود اختصاص داده است .
وی ادامه داد: این امر بیانگر آن است که کشاورزان و دامداران استان بهره وری بالایی از آب و خاک دارند.
موسوی اظهار داشت: بهره وری مناسب از آب و نهاده های کشاورزی در استان البرز منجر به تولید محصولات با بیش از 33 هزار میلیارد ریال ارزش اقتصادی شده است.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار و عملکرد ارایه شده رسمی از سوی وزارت جهاد کشاورزی میانگین عملکرد محصولات زراعی در هکتار 6.2 تن بوده اما در البرز بیش از 22 تن است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز بیان داشت : میانگین عملکرد محصولات باغی کشور در هر هکتار 7.2 تن است در حالیکه در البرز به حدود 20 تن می رسد.
موسوی گفت: کشاورزان البرزی با توان که دارند از یافته های موسسات تحقیقاتی نیز به خوبی بهره می برند به طوریکه یکی از کشاورزان پیشرو استان سال زراعی گذشته موفق به برداشت بیش از 13 تن گندم در هکتار شد.
« میانگین تولید این محصول در هر هکتار در سطح کشور به حدود 4 تن می رسد.»
وی اظهار داشت: در تولید شیر البرز رکورددار است و در استفاده از مکانیزاسیون ، آبیاری تحت فشار و تولید نهال شناسه دار رتبه اول کشور را داریم.
موسوی از دیگر رتبه ها و دستاوردهای بهره برداران و کشاورزان البرزی را مقام اول تولید گندم درکشور، رتبه اول عملکرد محصول جو آبی کشور، رتبه دوم عملکرد تولید ذرت ، رتبه اول تولید گل لاله ، رتبه سوم تولید تخم مرغ، رتبه هفتم تولید شیر، رتبه اول تولید نهال شناسه دار، رتبه دوم تولید قارچ خوراکی، رتبه دوم تولید هلو و شلیل و میوه های هسته دار عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه البرز تولید کننده هسته مرکزی محصولات زراعی در کشور به لحاظ کیفیت می باشد، اضافه کرد: کمیت و کیفیت بالای محصولات کشاورزی استان منجر به رونق صادرات نیز شده به طوریکه در سال گذشته 7 هزار کانتینر با ظرفیت هر کانیتر 20 تن به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد و پیش بینی می کنیم این عدد تا پایان سالجاری به 10 هزار کانتینر برسد.
وی گفت: کشاوزران البرزی علاوه بر اینکه در تولید محصولات در کشور سرآمد هستند در کنار آن، به فریضه مهم زکات هم توجه داشته و خواهند داشت.
موسوی یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان را خروج حجم عظیمی از آب های استان برای شرب تهران دانست و افزود: بیش از 750 میلیون مترمکعب ازمنابع آبی البرز از استان خارج می شود به همین دلیل رویکرد کشاورزان به استفاده از آب چاه و به تبع آن خالی شدن سفره های زیرزمینی می رود.
وی اظهار داشت: تا قبل از این، سهم آب کشاورزی با استفاده از کانال ها به مزارع می رسید ولی اکنون این کانال ها بلااستفاده مانده اند.

***جمع آوری 100 میلیارد ریال زکات در البرز
حجت الاسلام ابوالفضل زارعی نژاد، رئیس شورای زکات استان البرز در ادامه این همایش گفت که در هشت ماه گذشته 100 میلیارد ریال زکات در این استان از کشاورزان، دامداران و خیرین جمع آوری شده است.
وی افزود: برای ترویج و توسعه زکات در سه بخش فرهنگ سازی در جامعه با اعزام مبلغ، تشکیل کارگروه زکات و برگزاری همایش های روستایی فعالیت کردیم.
وی در خصوص هزینه کرد زکات جمع آوری شده، اظهار داشت: تا کنون 77 درصد زکات جذب شده صرف امور نیازمندان شده و 23 درصد را نیز در امور پروژه های عمرانی همچون ساخت خانه عالم، مسجد و حوزه علمیه هزینه کردیم.
زارعی نژاد گفت: این مبلغ در مجموع منجر به اجرای 13 پروژه درمانی، 104 پروژه خانه عالم، 8 مورد مرمت و احداث مسکن نیازمند شده است.
در همایش زکات منطقه 2 کشور از مودیان برتر زکات استان البرز تجلیل شد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.