به گزارش ایرنا، بررسی نقشه های توپوگرافی زمین بیانگر آن است که فلات ایران تحت تاثیر فشار اقیانوس ها دچار چین خوردگی فراوان شده که نتیجه آن به ایجاد گسل های زلزله انجامیده است.
این گسل ها هر چند وقت بار براثر جریان مواد درونی زمین به حرکت درآمده و حوادث مهیب و ناگواری مانند زلزله ها ی بم ، رودبار و منجیل و کرمانشاه رقم زده است.
با این اوصاف اگرچه بسیاری از راه های مقابله با زلزله و دیگر حوادث طبیعی هزینه بر بوده اما در این میان آموزش و آگاهی بخشی آن هم از طریق مدرسه و مکان های عمومی ارزان ترین و ساده ترین راه مقابله با این حوادث است .
براین اساس هر ساله مانور زلزله در مدارس کشور برگزار می شود تا دامنه آموزش های امداد و نجات در پی حوادثی چون زلزله که با خسارت های فراوانی همراه است، گسترش یابد.
تجارب نشان می دهد بسیاری از حادثه دیدگان در زمان فرار از آوار دچار آسیب جسمی شده و روانه بیمارستان می شوند موضوعی که با آموزش پناه گیری مناسب می توان از آن پیشگیری کرد.
یکی از راه های مهم کاهش خسارات ناشی از وقوع زلزله ارتقاء آمادگی دانش آموزان درمدارس است.
دانش آموزان چه در محیط مدرسه و چه درمنزل از جمله گروه های جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند لذا آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی این عزیزان در برابر زلزله به عنوان حلقه گمشده در چرخه مدیریت بحران زلزله در کشور اجتناب ناپذیر و امری ضروری است.
با توجه به اینکه دولت در بخش مدیریت بحران دارای منابع محدودی از نظر نیرو و امکانات است ، بنابر این با آموزش و برگزاری مانورهای هدفمند برای دانش آموزان می توان آسیب ها را کاهش داد.
** نقش مانور در کاهش مخاطرات زلزله
مدیرکل آموزش و پرورش البرز می گوید: به طور کلی تمرین زلزله مجموعه ای از راهکارهای مناسب است که قبل از وقوع زلزله به منظور بالا بردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است.
سالار قاسمی اظهارداشت: در واقع مانور شبیه سازی شرایط بحرانی است و مجموعه ای از تمرین ها و ممارست ها به شمار می رود که برای ارزیابی برنامه ها و مقابله با حوادث و بلایا از جمله زلزله در تمام مکان ها از جمله در مدارس استفاده می شود.
وی خاطرنشان کرد: در مانورها دانش آموزان در شرایط حادثه قرار گرفته و چگونگی پناه گیری را می آموزند .
وی یادآورشد: آموزه ها و آموخته هایی که در مانور ها در مدارس ارائه و تمرین می شوند، می تواند گره گشای مشکلات زمان وقوع زلزله باشد.
قاسمی گفت: جدی گرفتن، هدفمند بودن، تداوم و استمرار مانور های زلزله در مدارس و افزایش کیفی و کمی آنها به ویژه در مناطق و نقاط زلزله خیز همواره می تواند به عنوان یک موضوع مهم در برنامه های مسئولین مراکز آموزشی قرار گیرد.

** البرز میزبان تمرین زلزله مدارس کشور
کارشناس مرکز پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی گفت: بیستمین تمرین سراسری زلزله و ایمنی مدارس روز هفتم آذر ماه جاری به میزبانی البرز برگزار می شود.
علی احسان سیف افزود: دراین مانور که به صورت نمادین و با شرکت نیروهای امدادی در مدرسه فاطمه پزشکی کرج برگزار می شود، دانش آموزان با روش های امداد و نجات، حمل مصدوم، اطفای حریق، خروج اضطراری، پناه گیری و چگونگی مقابله با کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله آشنا خواهند شد.
وی بیان داشت : این مانور با حضور ادارات و نیروهای امدادی فوریت های پزشکی، آتش نشانی، جمعیت هلال احمر و همکاری اداره کل آموزش و پرورش البرز به اجرا در می آید.
سیف با اشاره به اینکه آموزش بیشترین تاثیر را در کاهش خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع زلزله را دارد، یادآورشد: اجرای مانورهای آموزشی در مدارس به منظور آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان با پدیده های طبیعی است زیرا با آموزش به دانش آموزان به عنوان پیام رسانان فرهنگی، خانواده ها و سایر اقشار جامعه با راه های مقابله با زلزله آشنا می شوند.
سیف گفت: این مانور با هدف ارتقای سطح آمادگی دانش آموزان در زمان بروز حادثه و کاهش آسیب های ناشی از وقوع زلزله به صورت همزمان در همه مدارس کشور عملیاتی می شود.
وی افزود: ساکنان محله های مجاور مدارس نیز در این مانور مشارکت می کنند تا دامنه خدمات آموزشی در زمینه زلزله توسعه یابد.
** رعایت نکات ایمنی در زلزله
معاون پرورشی آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج و مربی امداد و نجات به برخی نکات در زمان زلزله اشاره کرد و گفت: دانش آموزان هنگام وقوع زلزله در داخل کلاس باید به زیر میزها پناه بگیرند.
فرهاد منظوری با اشاره به اینکه مانور در مدارس باید به صورت برنامه همیشگی ،مستمر و مداوم باشد، افزود: این مانور باید بطورواقعی وجدی اجرا شود و در واقع شبیه سازی زلزله های گذشته باشد.
وی اضافه کرد: با تکرار و استمرار این مانورها، ترس ناشی از ناگهانی بودن زلزله و پیامدهای آن که بیشتر اضطراب ، شوک و دلهره در بین دانش آموزان می باشد از بین می رود.
وی بیان داشت: در هر محیط آموزشی از جمله دانشگاه، مدارس، مهد های کودک و منزل می توان مانور را با حداقل امکانات و بر اساس توانمندی های فرهنگی، محیطی و مالی اجرا کرد.
** توصیه های ایمنی به دانش آموزان
مدیر سازمان دانش آموزی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: یکی از کارهای مهم آن است که خود را آماده کنیم تا در صورت وقوع زلزله، بدانیم باید چه کار کنیم.
محسن صادقیان ادامه داد: 20 کارگاه آموزشی برای مدیران مدارس با هدف آموزش نکات کلیدی و دقت در افزایش ایمنی مدارس در البرز با توجه به میزبانی این استان در مانور سراسری زلزله در مدارس کشور ،در دستور کاری قرار گرفت.

** گسترش مشارکت محله محور
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: مانور زلزله وایمنی در مدارس با همکاری دستگاه های اجرایی استان همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.
مهدی مهرورافزود: دراجرای این مانور علاوه بر دانش آموزان و معلمان مدارس ، مردم محلات اطراف مدارس نیز مشارکت کنند.
وی گفت: مانور زلزله و ایمنی سال 97 درمدارس البرز با رویکرد مشارکت مردم محله و استفاده ازظرفیت مدارس به اجرا درمی آید.
مهرور بیان داشت: با برگزاری این مانورها سطح آگاهی افراد درهنگام وقوع زلزله بالا رفته و واکنش هوشیارانه نسبت به مسائل بحران زا دربین مردم افزایش می یابد.
وی یادآورشد: این مانور باحضور دستگاه های امدادی هلال احمر، نیروی انتظامی ، مرکز فوریت های پزشکی، آتش نشانی و دیگر دستگاه های خدمات رسان برگزارمی شود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز با اشاره به اینکه البرز یک هزارو200 مدرسه دولتی و800 مدرسه غیر دولتی دارد، خاطر نشان کرد: جمعیت داتش آموزی البرز از جمعیت بسیاری از استان های کشور بالاتر است، لذا باید از این ویژگی مهم در عرصه گسترش آموزش های ایمنی در البرز بهره گرفت.
** تشکیل کانون های دانش آموزی هلال احمر
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز اظهارداشت: تشکیل کانون های دانش آموزی هلال احمر باعث افزایش تاب آوری و رسیدن به جامعه ایمن می‌شود.
ناصر چرخسازبا اشاره به اینکه انتخابات کانون های دانش‌آموزی در دبیرستان های این استان برگزار می شود، یادآورشد: دانش آموزان علاقه‌‌ مند به فعالیت‌های بشردوستانه جمعیت هلال احمر با عضویت در این کانون ها، انتخاباتی را برای تعیین اعضای شورا برگزار می‌کنند.
وی هدف از تشکیل کانون‌های دانش‌آموزی در مدارس را آموزش در سنین پایین و یاری رساندن در حوادث برشمرد و یادآورشد: دانش آموزانی که در کانون هلال احمر عضو می شوند پانسمان و بانداژ، شکستگی و آتل بندی، حمل مصدوم، حمایت حیاتی پایه، احیای قلبی و ریوی، اسکان اضطراری و پناهگیری و تخلیه اضطراری را آموزش می‌بینند تا بتوانند اولین یاری گر خانواده خود در حوادث باشند.
وی یادآورشد: مربیان جمعیت هلال احمر با حضور در مدارس در قالب طرح دادرس اقدام به آموزش تئوری و عملی کمک های اولیه، اسکان اضطراری، حمل مصدوم را به دانش‌آموزان و کارکنان مدارس می کنند.
وی ادامه داد: مانور زلزله در واقع یک تمرین برای ارزیابی آمادگی مردم در هنگام زلزله است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: برگزاری مانور زلزله، بخشی از فعالیت های آموزشی دانش آموزان است
علی کاظمی اظهارداشت: برگزاری مانور، بهانه ای برای اموزش امداد رسانی و کمک به حادثه دیدگان و همچنین ارتقا سطح ایمنی دانش اموزان در مواقع بحرانی است.
وی تصریح کرد: برگزاری مانور زلزله سبب ثبت یک خاطره شیرین در ذهن دانش آموزان خواهد شد و دانش آموزان به عنوان حاملان فرهنگی، مهارت های کسب کرده را به خانواده و بعد جامعه، بدون تحمیل هیچ گونه هزینه سنگینی منتقل می کنند.
وی خاطرنشان شد: مانور زلزله به خوبی مطلب درسی دانش آموزان را که در خصوص زلزله آموخته اند به آنها تفهیم می کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشی با بیان اینکه مانور زلزله یک بار در طول سال تحصیلی برگزار می شود، ادامه داد: هر دانش اموز دوره متوسطه به طور طبیعی طی 6 دوره تحصیلی در جریان برگزاری مانور زلزله و امداد و نجات قرار خواهد گرفت و آنچه را که آموخته طی این 6 دوره می تواند به دیگران نیز منتقل کند.
وی گفت: مانور زلزله برای دانش آموزان یک تمرین است که در آن یاد می گیرند در هنگام وقوع زلزله چه کارهایی را با سرعت بالا انجام دهند و همچنین با فلسفه امداد و نجات شناخت عملی پیدا می کنند.
وی یادآورشد: هرساله زنگ مانور سراسری زلزله در مدارس به صدا در می آید تا بیش از 14 میلیون دانش آموز بار دیگر بداند که آموزش در پیشگیری از حوادث چه نقش مهم و پررنگی دارد.
استان البرز 450 هزار دانش آموز دارد.
2819/6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.