کربلا محزون و پوششی سیاه برتن دارد، رسول الله (ص )، علی مرتضی (ع) و فاطمه زهرا(س) نظاره گر حادثه ای عجیب در دشت تنهایی هستند، حسین (ع) طفل 6 ماهه در دست در میانه سپاهی بی شمار با لبانی خشک آب طلب می کند، تیرها می بارد، عباس علمدار و ساقی کودکان، پیکر مطهرش در گوشه ای از رزم تکه تکه است، آسمان از این همه بی وفایی شرم دارد.
رسول خدا (ص) درس اخلاق و انسانیت به امتش داده بود و انتظار داشت ، مهربان و رئوف باشند، از خصم بپرهیزند، با یکدیگر برادری پیشه کنند، در کنار ستایش خداوند و انجام کارهای نیک، اهل بیت پیامبر(ص) را گرامی بدارند.
پیامبر به امتش سفارش کرده بود که اهل بیت من در بین امت امانتدار هستند، با اهل بیت رسول الله(ص) مهربان باشند.
جاهلان دنیاپرست و خصم نادان چنان در گرداب قدرت موج می زدند و فراموش کرده بودند که راه را برچه کسی می بندند، آب را از چه کسانی دریغ می کنند، تیرها و تمام خصومتشان را برسرچه کسانی فرود می آورند.
ظهر عاشوراست، آسمان ها و زمین محزون است، فرزندان علی مرتضی (ع) و فاطمه زهرا (س) در محاصره تیرها خونین بال آسمانی می شوند و دشمن هلهله سرمی دهد ، حسین (ع) در میان دنیایی از تنهایی رو به آسمان، رسول الله (ص) و پدر و مادر را صدا می زند و ندای«هل مِن ناصر یَنصُرُنی» سر می دهد.
آری امت امانتدار خوبی نبود و در پس قدرت طلبی و دنیا طلبی اهل بیت رسول الله (ص ) را نشانه رفت، تمام خصم خود را سر اهل بیت رسول الله (ص) فرود آورد و در حرکتی ناجوانمردانه خود را خلیفه اسلام و وارث رسول الله (ص) قلمداد می کرد.
عاشورا پرده ای تاریک در دل تاریخ شد، سیاهی که نسل ها را محزون می کند و اشک ها بر دیدگان جاری می سازد، فریاد حسین از دل تاریخ می آید و آزادگان جهان همچنان ناله سرمی دهند که چرا عرشیان و خورشید تابناک امامت باید این طور برای جهل بشریت ذبح شوند.
حسین (ع) در اوج مظلومیش نهضتی برپا کرد که سال به سال گسترده این نهضت فراگیر می شود، سیدالشهدا (ع)
چنان بذر محبتی در دل ها کاشت که امروز عشق به آن حضرت در وجود میلیون ها انسان موج می زند.
اگر چه رخسار تابناک حسین (ع) در ظهر عاشورا غروب کرد اما رسم و آئین آن حضرت خورشیدی تابناک برای روشنایی دل های میلیون ها انسان عاشق شد.
حسین (ع) عشق به خوبی ها را در صحنه جنگ معنا بخشید ، نمازش نوید بخش فرداها شد و رفتار و کردارش به انسان ها خط و مشی دینداری و خدامحوری آموخت .
امام حسین (ع) عدالتخواه ، ظلم ستیز و قهرمان تاریخ شد، واقعه عظیم عاشورا پیام های اخلاقی، تاریخی، اعتقادی ، سیاسی بی شماری به بشریت داد.
آزادگی ،ایثار، توکل ، شجاعت، جوانمردی، وفا ، عزت و غیرت در کربلای عاشورایی به نمایش گذاشته شد و تحولی عظیم در بشریت به وجود آورد.
امروز پژوهشگران حوزه دینی، مهمترین عنصر در قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر می دانند و از حضرت اباعبدالله (ع) به عنوان شهید امر به معروف و نهی از منکر یاد می کنند.
استاد شهید مرتضی مطهری در این زمینه نوشته است که این قیام بزرگ 2 صفحه دارد ، یک صفحه سیاه و غم انگیز و مصیبت بار است و صفحه دیگر نورانی و سرشار از فضیلت، شجاعت و فداکاری است.
این استاد می افزاید: صفحه نخست بیشتر مورد توجه راویان و مردم قرار گرفته است در حالیکه صفحه دوم نیز باید برجسته شود تا عاشورا یک الگوی اخلاقی و تربیتی برای ما باشد.
شهید مطهری در نوشته هایش بر آشنایی صفات بسیار زیبای شخصیت امام حسین (ع) و سپس گریستن در سوگ از دست دادن او تاکید دارد.
حماسه ای که امام حسین (ع) در روز عاشورا خلق کرد در طول تاریخ بشریت بی نظیر است به همین دلیل است که ائمه (ع) سفارش کرده اند که هر سال در ایام محرم یاد و خاطره جانفشانی امام حسین (ع) و یاران با وفایش گرامی داشته شود.
*** ذلت ناپذیری و استکبارستیزی فلسفه اصلی مکتب عاشورا
حجت الاسلام حسین میرزایی از کارشناسان مذهبی البرز می گوید: روح ماه محرم و عاشورای حسینی، استکبارستیزی و ذلت ناپذیری است یعنی امام حسین(ع) به شهادت رسیدند، اما زیر بار ظلم نرفتند.
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران نیز عاشورایی است ، شعار «ما اهل ذلت نیستیم» امام حسین(ع) همیشه باید در کشور زنده نگه داشته شود.
وی بیان داشت: محرم باید سنتی و اسلامی برگزار شود و تلاش شود حرام و خرافات در آن راه نیابد، زیرا اعمال محرم مانند عبادت است.
وی با تاکید بر اشاعه بیشتر امر به معروف و نهی از منکر در ایام محرم در کشور، خاطرنشان شد: فلسفه قیام عاشورا فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود که هر چه امروز در جامعه پر رنگ تر شود، معضلات اجتماعی کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: امام حسین(ع) که صحنه بزرگ عاشورا رقم زدند و حماسه جاویدان از خودگذشتگی در مسیر الهی را به ثبت رساندند، سعادت و خوشبختی را در تقوا و شهادت در راه خدا می دانستند و این باید الگودر جامعه ترویج و تقویت شود.
*** ماه محرم و زنده نگه داشتن دین اسلام
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی البرز می گوید: یکی از برکات مهم ماه های محرم و صفر زنده نگهداشتن دین مبین اسلام و برقراری حکومت دینی است.
حجت الاسلام سید عباس مسعودی اظهارداشت: عزاداری در ماه های محرم و صفر برای مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) فضائل و آثار روحی و معنوی چشمگیری دارد.
وی بیان داشت: درس های مهم ماه محرم شامل فداکاری، بصیرت افزایی، اخلاص و تبیین حقایق دین است.
مسعودی تصریح کرد: روحانیان، مداحان و سخنرانان رسالت سنگینی برای بیان ابعاد مختلف نهضت عاشورا و اهداف قیام امام حسین (ع) در ماه های محرم و صفر بر عهده دارند.
وی اضافه کرد: ماه های محرم و صفر بهترین فرصت برای افزایش غیرت دینی و روحیه ایثار و شجاعت بین قشرهای مختلف مردم به ویژه نسل جوان است.
مسعودی افزود: روحیه ایثارگری و شهادت طلبی نوعی مصونیت سازی نسل جوان کشور در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان است.
وی با اشاره به اینکه عاشورا درس آزادگی دارد، خاطرنشان شد:با وجود گذشت بیش ازیک هزار و 400 سال از واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش اما هنوز شیعیان جهان عزادار این واقعه هستند و هرچه می گذرد فرهنگ عاشورا گسترده تر می شود.
گوشه گوشه کربلا صحنه هایی محزون اما درس های بزرگی دارد از وفاداری حضرت ابوالفضل العباس (ع) ، مظلومیت حضرت علی اصغر(ع)، جوانمردی حضرت علی اکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) ، آزادگی حربن یزد ریاحی، شجاعت و وفاداری یاران امام و درس های آموزنده و حکیمانه حضرت سید الشهدا (ع) سراسر حکمت و انتقال مفاهیم معنایی برای بشریت است.
امروز در عاشورای دیگر ایران و جهان محزون و خونبار است، میلیون ها انسان آزاده بر سر و سینه می زنند و ندای مظلومیت و حق خواهی حسین (ع) را در تاریخ و برای فردا ها به ودیعه می گذارند.
خواسته امت اسلام در عاشورای دیگر ، تعجیل در ظهور فرزند سیدالشهدا (ع) یعنی حضرت مهدی موعود(عج )
است تا جهان از ظلم و ستم مستکبران زمان آسوده شود.
مردم استان البرز شب گذشته و امروز در سوگ سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند و نوجوانان و جوانان در میان سایر قشرها شور و حال خاصی به عاشورای حسینی بخشیدند.
عشق و دلدادگی هزاران عاشق و دلباخته حسین (ع) در ایران کوچک موج می زند و شعور و بصیرت امت ولایی صحنه های زیبایی از دلباختگی به خاندان رسول الله (ص ) به نمایش گذاشته است.
کوچه و پس کوچه ها ، خیابان ها ، شهرها و روستاهای البرز شور حسینی برپا شده و عاشقان و دلباختگان حضرت سیدالشهدا (ع) صحنه های عاشقی خلق می کنند.
دسته های سینه زن و زنجیر زن همچنان عزاداری می کنند و مظلومیت کربلای حسینی را فریاد می زنند.
البرزی ها با پخش غذاهای نذری از عزاداران و سوگواران پذیرایی می کنند، این آئین ها همچنان ادامه دارد.
در استان البرز بیش از 3 هزار هیات مذهبی فعالیت دارند.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.