رئیس انجمن سم و کود ایران در نشست مطبوعاتی خود با ارباب جراید و خبرگزاری ها با بیان اینکه این انجمن در سال ۱۳۸۰ و با عضویت ۴۶ کارخانه تاسیس و اکنون بیش از ۸۰۰۰ کارگر در این ۴۶ کارخانه مشغول بکار هستند افزود: از آنجایی که در کیفیت سم تولید شده در داخل هم رده با کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال فعالیت هستیم اما مافیای واردات از کشورهای چین و هند به دلیل اینکه تولیدات خود را پایین تر از قیمت تمام شده داخلی عرضه میکنند، این صنعت را به نابودی کشانده و ما را با مشکل جدی روبرو کرده اند.

وی در خصوص تفاوت کیفیت سم داخلی و خارجی اظهار داشت : تکنیکال ها و امکانات بسته بندی سم، وارداتی بوده و با ارز آزاد تامین می شود اما سموم وارداتی با ارز دولتی وارد می شوند و همین مسئله باعث می‌شود با وجود کیفیت بسیار بالا و دارا بودن استاندارد های سازمان جهانی خوار و بار،. همچنان بازار در اختیار افت کش های چینی و هندی باشد که بهیچ وجه کیفیت مورد تایید کارشناسان را نداشته و تبعات آن بر سلامت غذایی جامعه بسیار نگران کننده است.

گیل آبادی

گیل آبادی به قوانین مشکل ساز حوزه صنعت تولید اشاره کرد و افزود : قوانین در روی کاغذ به نفع تولید کننده اما در نهایت مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. متاسفانه مدیران مربوطه بدون توجه به شعار سال در حمایت از تولید کننده داخلی عمل می کنند بطوری که سازمان حمایت از زیر مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی، مستقلا در واردات افت کش از چین و هند با برندهای مختلف اقدام می‌کند.

وی تشریح کرد :ازسویی قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز که برای ما معافیت قانونی دارد باید در تولید نهایی سم اعمال شود و این مسئله باعث افزایش قیمت تمام شده سم خواهد شد.

رئیس انجمن سم و کود ایران اخذ تعهد نامه های محضری خارج از قاعده از سوی وزارت کشاورزی و بانک مرکزی را نیز مزید بر علت دانست و ادامه داد : تاخیر سامانه جامع واردات نیز نتوانسته تا مشکل واردات تکنیکال های مورد نیاز صنعت ما را تامین کند.

وی در آماری، شرایط حوزه کشاورزی کشور را تشریح کرد و افزود :از ۱۲ میلیون هکتار سطح زیر کشت در کشور، ۸۳ میلیون تن محصول زراعی برداشت می شود و از دو میلیون و چهارصد هزار هکتار باغات، ۲۱ میلیون محصول باغی بدست می آید که اگر سموم و افت کش های مورد نیاز به موقع و با کیفیت مورد تایید استانداردهای جهانی تامین نشود، امنیت غذایی کشور به خطر خواهد افتاد.

 

 

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1002779
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.