پایگاه خبری جماران: به نظر می رسد ریشه اعتراضات دو روز گذشته در بازار این است که با تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات برخی از کالاها کسب و کار عده ای که مشغول واردات هستند به هم می خورد. دلیل آن خیلی روشن است: وقتی واردات این کالاها ممنوع شود دیگر نمی توانند ارز 4200 تومانی دریافت کنند. پس یا باید به سراغ کالاهای مشابه داخلی بروند، که ظاهرا تمایلی ندارند و یا به هر دلیلی نمی خواهند این کار را انجام دهند، یا باید به صورت قاچاق این کالاها را وارد کنند و بفروشند؛ که خیلی از آنها الآن نیز مشغول فروش کالاهای قاچاق هستند.

وقتی می خواهند کالای قاچاق بفروشند و ارز رسمی هم ندارند باید از ارز غیر رسمی استفاده کنند. طبیعتا دیگر رانت فاصله ارز 4200 تومانی و هشت هزار تومانی هم در اختیارشان نیست و باید دلار قاچاق هشت هزار تومانی تأمین و کالای قاچاق وارد کنند و هزینه های آن را بدهند و بفروشند.

با این اتفاق کسب و کار و منافع آنها به خطر می افتد و طبیعی است که اعتراض می کنند. به نظر می رسد سرچشمه اصلی این اعتراضات همین باشد که واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد ممنوع شده و در واقع رانت دلار ارزان قطع شده است.

به نظر بنده دولت باید خیلی صریح و روشن باید برای مردم سیاست ها و برنامه های خود را توضیح دهد. همچنین لازم است با معترضین جلسات مناظره ای برگزار شود تا کاملا شفاف شود که اعتراض به چیست. آیا اعتراض به ممنوعیت واردات است؟ آیا اعتراض به این است که ارز 4200 تومانی به آنها نخواهند داد؟  

اولین قدم شفاف سازی است. اگر شفاف سازی صورت بگیرد، آن گاه می توان از سیاست ها دفاع کرد و اگر ایرادی هم در آنها وجود دارد برطرف شود. حداقل فایده  فضای شفاف سازی و دعوت به مناظره این است که اگر افراد حاضر به شرکت در آن و بیان حرف و اعتراض خود نشدند معلوم است پشت پرده ای دارد که نمی خواهند بیان شود. 

اقدامی که وزیر ارتباطات انجام داد و لیست افراد و شرکت هایی که ارز 4200 تومانی در اختیار دارند را منتشر کرد باعث شد که دیگر کسی حرفی برای گفتن نداشته باشد. شبیه این اقدامات باید در دستور کار وزارت صنعت و بانک مرکزی قرار بگیرد و باور کنند که چاره ای جز شفاف سازی نیست. به نظر می رسد مطالبه اصلی رسانه ها، کارشناسان و فعالان فضای مجازی از بانک مرکزی این باشد که لیست واردکنندگان کالاهای مصرفی و سرمایه ای را منتشر کند و بگوید من در این ماه این مقدار ارز برای واردات این کالاها در اختیار این شرکت ها قرار داده ام. به مردم هم کاملا توضیح داده شود که ورود کالاهایی ممنوع شده که مشابه تولید داخلی آنها را داریم.

کمترین فایده این کار این است که اگر واردکنندگان جنس های خود را به بازار نداده اند و یا با تفاوت های فاحشی دارند عرضه می کنند رسانه ها می توانند آنها را رسوا کنند. مهمترین اثر شفافیت این است  که روشن شود که چه افرادی ارز گرفته اند و با چه قیمتی کالا را وارد کرده اند و با چه قیمتی می فروشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.