به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، دکتر راغفر در همایش کار و محرومیت در گفتمان امام گفت: حضرت امام عبارتی دارند که شاید در تاریخ حمایت های کارگری بی نظیر باشد، امام می فرمایند خدا هم کارگر و هم مبدا کار است صحیفه امام، جلد 7 صفحه 172-176 هیچ تعبیری نمی تواند براهمیت نقش کار و کارگر تا این حد موجز و عمیق باشد. در واقع تأکید ایشان بر حمایت از کارکران دلیل اینست که دریافته اند نیروی کار اصلی ترین عامل خلق ثروت در جامعه است.

وی با اشاره به این که گفتمان مبارزه با فقر، گفتمان دهه نخست انقلاب است، افزود: تردیدی نیست که مقصود از کار تنها کسب درآمد نیست بلکه کار هویت انسان را شکل می دهد و بیکاری منشاء بسیاری از آسیب های روحی و اجتماعی است.

این محقق اشتغال و تامین اجتماعی اظهار کرد: فقدان هویتی که از بیکاری ناشی می شود عامل اصلی سرخوردگی هاست و منجر به گرایش به جرم ، اعتیاد ، فروپاشی خانواده ها و در میان قشر تحصیلکرده سبب فرار مغزها خواهد شد که به مثابه خروج خون از بدن انسان است و سبب مرگ جوامع می شود.

دکتر راغفر در بخش دیگری از سخنان خود با نقل خاطره ای از امام گفت: در سال 56 خاطرم هست در یکی از نوارهایی که از امام شنیدم که ایشان در واکنش به یخ زدن یک بی خانمان در خیابان، این مضمون را خطاب به شاه طرح کرده بودند که ای آقای شاه یا تو می دانی یا نمی دانی؛ اگر می دانی و کاری انجام نمی دهی معزولی و اگر هم نمی دانی بازهم معزولی! رفع محرومیت از دیدگاه امام، مشروعیت نظام را تحت شعاع قرار می دهد.

وی متذکر شد: از سیره امام این برداشت می شود که در جامعه ای که فقر شدید و مسکنت وجود دارد، داشتن غنای تکاثری نامشروع است و حذف فوری آن مسوولیت حکومت اسلامی است. برای اینکه در این مسیر با شعارزدگی اتکا نکنیم باید حذف اشکال محرومیت و آسیب های شدید اجتماعی همراه با حذف غنای تکاثری باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به قوانین مختلف مبارزه با فقر و فساد در کشور گفت: طبق آمارهای رسمی هم اکنون 575 نفر ، 82هزار میلیارد تومان معوقات بانکی که با نرخ های پایین عمدتا 4درصد بوده است، را بر عهده دارند که تاکنون به بازپرداخت آن اقدام نکرده اند و و مبالغ کلان دیگری هم از این وامهای کم بهره که البته بازپرداخت می شوند اما به جای آنکه به کارخانجات و بخش تولید اختصاص یابد به افرادی با زد و بند سیاسی پرداخت شده که عمدتا صرف سفته بازی و دلالی و خرید و فروش زمین و ارز و.. شده است؛ دلالی هایی که تبعات آن هم اکنون دامنگیر جامعه شده است.

دکتر راغفر با خاطر نشان کردن این نکته که کسانی که دیون معوقه بانکی دارند، مجرم هستند؛ تاکید کرد: این افراد نه تنها جرم اقتصادی بلکه جرم سیاسی و اجتماعی دارند. در تمام دنیا با جرایم فساد همانند جرایم جنایی برخورد می شود؛ چراکه اینها پایه های عدالت اجتماعی را در جامعه سست می کنند و سبب بروز بی عدالتی و شیوع بی اعتمادی و معضلات اجتماعی می شوند.

وی با اذعان به اینکه شناسایی این کانون های ویروسی برای نظام کاملا آسان است، ادامه داد: این افراد از لحاظ سیاسی نیز مجرم شناخته می شوند چراکه مشروعیت نظام را زیر سوال می برند. البته باید توجه داشت که مداخله سیاست و قدرت در قوانین و روابط اقتصادی سبب بروز این جرایم است و شناسایی آنها تنها نیاز به یک اراده قوی دارد.

این استاد اقتصاد، با بیان اینکه 56 درصد درآمدهای ارزی کشور در دولتهای نهم و دهم محقق شد، گفت: متاسفانه از درآمدهای ارزی به دست آمده به نحو مطلوبی استفاده نشد و هم اکنون شاهد بروز بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور هستیم. یکی از از اصلی ترین عوامل بازتولید ثروت و فقر در جامعه، تورم است که سبب هرچه بیشتر شدن فاصله غنی و فقیر خواهد شد.

وی افزود: وظیفه وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی با توجه به اینکه تلفیقی از 3 وزارتخانه است بسیار سنگین است اما فقط دربخش رفاه، این وزارت خانه مسوول تحقق عدالت اجتماعی است. جالب است که بخش رفاه به عنوان یک وزارتخانه در دولتی شکل گرفته که ادعای عدالت اجتماعی نداشت و در دولتی در وزارت کار تلفیق شد که ادعای عدالت خواهی داشت.

این پژوهشگر سیاست گذاری کاهش فقر و نابرابری با بیان اینکه تامین نیازهای کارگران نیز از وظایف وزارت کار است ، افزود: علاوه بر حل معضل بیکاری، تامین مسکن کارگری که یکی از دغدغه‌های مهم کارگران است، باید در دستور کار برنامه های این وزارتخانه قرار گیرد.

ایشان در پایان با اشاره به اصلاح نظام سلامت از سوی دولت فعلی ، متذکر شد: این موضوع در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم پس از 36 سال محقق شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.