پورمحمودی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که قسمت عمده ای از این روند صعودی بورس به علت رشد نقدینگی است، به علت اینکه نقدینگی بالا است،انتظارات تورمی را بالا برده است و مشخصا ایران یک تورم را در فصل پائیز و زمستان خواهد داشت، پس در این روند صعودی بازار نباید از انتظارات تورمی غافل شویم.

جی پلاس؛ کارشناسان معتقدند انتظارات تورمی، گزارش مثبت شرکت ها، کاهش ریسک‌هایی مانند انتخابات و افزایش نرخ‌های جهانی از عوامل مهم تغییر روند بورس هستند.

بازار چند مدتی است که سبز رنگ شده و دیگر خبری از صف های طولانی فروش یا فشار عرضه نیست! گویا بورس از وضعیت بحرانی خود خارج شده  اما حالا چه چیزی بورس را نجات داده است؟ در پاسخ به این پرسش به گفت و گو با کارشناسان می پردازیم:

امید پورمحمودی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که دلیل روند صعودی بازار چیست؟ گفت: قسمتی عمده ای از این روند صعودی به علت رشد نقدینگی است، به علت اینکه نقدینگی بالا است،انتظارات تورمی را بالا برده است و مشخصا ایران یک تورم را در فصل پائیز و زمستان خواهد داشت، پس در این روند صعودی بازار نباید از انتظارات تورمی غافل شویم.

وی افزود: مورد دومی که بیشتر باید روی آن تامل کنیم، گزارش های سالانه شرکت هاست که در اردیبهشت و خرداد آمده اند، یعنی قیمت ها پایین تر از ارزش گفته شده در گزارش ها بود، حال بعد از تاخیر یکی دو ماه گزارشات خودشان را در قیمت ها نشان دادند و در بیشتر شرکت ها گزارش ها خوبی را داشتیم و اکثر سهام هایی که در حال رشد و سود هستند، پس از بازشدن در مجامع شان در خرداد ماه ضررها ی 50 یا 60 درصدی کرده اند.

بورس در حال بازگشت به جای خودش است!

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:هر زمانی که یک ریزش ایجاد اتفاق می‌افتد، معمولا دو سوم آن جبران می‌شود، سهمی که حدود ۶۰ درصد اصلاح کرده باشد باید حدود ۴۰ درصد رشد کند، بنابراین اتفاق خیلی عجیبی در بازار سرمایه کشور در حال حاضر رخ نداده است، به دلیل اینکه بورس یک ریزشی را تجربه کرده حال با این رشد به جای عادی خود در حال بازگشت است، پس این صعود طبیعی است و بورس در حال بازگشت به جایی است که قرار بوده باشد.

محمود پور تشریح کرد: از نظر فاندامنتال همه چیز برای رشد بورس آماده است، البته که هنوز تعدادی از سهم ها به سمت رشد حرکت نکردند. در کل از نظر فاندامنتال و اخبار همه چیز مثبت است و خود این اخبار در روند صعودی بازار نقش خوبی را ایفا می کند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: رئیس بانک مرکزی عوض شد ودولت جدیدی هم انتخاب شده است، بنابراین این دولت جدید در اوایل کار خود برای اینکه دید مثبتی را به دولت خود ایجاد کند دست به حمایت از بازار سرمایه می زند، به اضافه اینکه افزایش نرخ دلار هم خودش به عنوان یکی از عوامل صعودی شناخته می شود، هم به افزایش انتظارات تورمی دامن می زند.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم ترین عامل برای روند صعودی بازار را چه می دانید؟ تصریح کرد: گزارش های مجامع و انتظار تورمی را مهم ترین عامل ها در این روند صعودی می دانیم.

روند صعودی به علت کاهش ریسک های موجود

علی شورابی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علت های روند صعودی بورس گفت: بزرگترین عاملی که باعث رشد بورس شده است، کاهش ریسک های بازار است، در چند ماه قبل ما یک ریسک ریاست جمهوری را داشتیم، سهامداران کاندیدا و برنامه هایشان را نمی شناختند،همین امر باعث می شد یک ریسکی را همه متحمل شوند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: یک ریسک دیگر بازار ریسک برجام بود که می گفتند که قرار است برجام این هفته یا هفته دیگر به نتیجه برسد، این قضیه باعث شد پول های نقد پارک بمانند و سرمایه گذاری نشود تا نتیجه برجام مشخص شود و مردم از این ابهام بیرون بیایند. ریسک برجام برداشته شد یعنی برجامی که اگر امضاءهم شود ثمرات اش سال آینده قابل برداشت است.

وی افزود: چون این دو عامل یعنی برجام و انتخابات برداشته شده اند، وضیت بازار بهتر می شود، مبحث مهم دیگر در روند صعودی بازار سرمایه انتظارات تورمی است، چون چاپ پول زیادی را در فصل بهار داشتیم این امر باعث افزایش تورم در ماه آینده می شود.

شورابی در پاسخ به این پرسش که آیا سودآوری شرکت ها در این روند صعودی نقش داشته اند؟ در چندین ماه گذشته ما گزارش های فوق العاده را از شرکت ها دریافت کردیم و از هر سمتی که بررسی کنیم، افزایش نرخ های جهانی تاثیر خودش را در گزارش شرکت ها گذاشته است.

وی گفت: اما این گزارش های خوب نمی تواند دلیل سرمایه گذاری افراد باشد، چون از ماه های گذشته هم شاهد این گزارش ها بودیم، دلیل عمده صعود بازار سرمایه را می توان کاهش ریسک هایی را هم چون برجام و انتخابات دانست و در این زمان که این ریسک ها کاهش پیدا می کنند گزارش های شرکت ها می تواند اطمینان بیشتری را برای معامله در کنارآن کاهش ریسک به سهامداران بدهد.

در پایان با توجه به نظر کارشناس ها می توانیم بگوییم که دلیل رشد خوب شاخص به علت انتظارات تورمی، گزارش مثبت شرکت ها، کاهش ریسک هایی مانند انتخابات و افزایش نرخ های جهانی است، به نطرمی رسد وزن انتظارت تورمی دربهبود وضعیت بازار سرمایه نسبت به سایرین سنگین تر باشد، به هر حال امیدواریم این روند خوب در بورس ادامه پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.