گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک اقتصاددان: مخالفین پاسخ دهند اگر FATF بد است چرا روسیه و ترکیه و چین عضو اصلی آن هستند؟/ به قول آقای ظریف احتمالا یک عده منافع دارند

این را کاملا قبول دارم که مشکل کنونی کشور تنها با تصویب لوایح FATF حل نمی شود ولی بی تردید تصویب نشدن آن یکی از نشانه های معیوب بودن سیستم تصمیم گیری ما است.

پایگاه خبری جماران: ماجرای پر چالش اف.ای.تی.اف هنوز به ایستگاه پایانی خود نرسیده است و منتظر نعیین تکلیف نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در همین زمینه، اخیرا محمد جواد ظریف در گفت و گویی به موضوع FATF پرداخت و گفت: «استیضاح و حتی سوال قوه قضائیه را به جان خریدم و گفتم fatf باید امضا و تصویب شود و نباید منافع اقتصادی برخی که منفعت می برند از خودتحریمی کشورمان بر منافع ملت مظلوم ایران ارجحیت پیدا کند. قاطعانه می گویم که عده ای با برنامه های شوم علیه fatf سمپاشی می کنند و دروغ می گویند».

در همین رابطه، یک اقتصاددان گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در قبال کنار گذاشتن FATF پاسخگو باشد. باید دید که اعضای این مجمع، مصلحت کدام نظام را تشخیص می دهند؟ آیا مصلحت ملت ایران را مدنظر قرار داده اند؟

مهدی پازوکی در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: مسئولان نظام تصمیم گیری کشور، باید تکلیف خود را یکبار برای همیشه مشخص کنند. باید روشن شود که آیا اراده ای برای این وجود دارد که با نظام بین الملل در چارچوب حفظ منافع ملی ارتباط داشته باشیم یا خیر؟

وی افزود: اگر برخی ها نمی خواهند ارتباطی میان ایران و کشورهای دیگر برقرار باشد، اشکالی ندارد آنها می توانند دور ایران سیم خاردار بکشند و به عصر کشاورزی سنتی بازگردند و تمامی تکنولوژی های روز دنیا را کنار بگذارند. با این کار قطعا تبدیل به کشوری عقب مانده در جهان خواهیم شد که نمونه اش را امروز در جهان داریم.

این اقتصاددان ادامه داد: به عنوان مثال، کره شمالی امروز کشوری بوده که با آنکه حتی بمب اتم دارد ولی در اکثر شاخص های مربوط به فلاکت و فقر در دنیا اول است. این یک انتخاب است. همین کره شمالی با اینکه تسلیحات نظامی زیادی دارد، ولی حتی یک شرکت بین المللی در خارج از خاک خود ندارد.

پازوکی گفت: ارتباط اقتصادی کره شمالی با دنیای خارج تقریبا قطع است. اگر کره شمالی را با همسایه خود یعنی کره جنوبی مقایسه کنیم که از نظر فرهنگی و جغرافیایی شباهت های زیادی دارند می بینیم که درآمد سرانه آنها اصلا قابل قیاس نیست. در واقع رفاه مردم دو کشور و نقشی که ارزش پول آنها دارد قابل مقایسه باهم نیست.

او اظهار داشت: شاید کره جنوبی ایده آلی برای مثال زدن نباشد، اما بی تردید در مقایسه با کره شمالی پیشرفته تر و جلوتر است. ضمن اینکه این کشور جزو 20 کشور برتر اقتصادی دنیا است. پس سوالی که باید از مخالفین FATF پرسیده شود این است که آیا می خواهید با دنیا ارتباط داشته باشیم؟ احتمالا پاسخ مثبت می دهند. برای اینکه بتوانیم با جهان و حتی کشورهای منطقه تجارت کنیم دیگر با روش های سنتی نظیر ردو بدل چمدانی پول ممکن نیست.

پازوکی ادامه داد: سیستم بانکی ما باید بتواند با سیستم بانکی کشور طرف تجارت، گشایش اعتبار کند. امروز حتی کشور چین که یکی از کشورهای عمده تجاری ما است، پول ما را نمی دهد. این را از قول رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نقل می کنم. بنابراین در وضعیت فعلی اگر چین بخواهد حواله یورویی برای ما صادر کند، 20 درصد هزینه دریافت می کند. ما با تصویب نکردن FATF  خودتحریمی انجام می دهیم و واقعا دلیل این مخالفت ها را نمی فهمم.

وی بیان کرد: حق ما نیست که امروز با بانک های زیرپله ای چین در ارتباط باشیم. حق ما این است که با جامعه جهانی ارتباطی متناسب برقرار کنیم. متاسفانه تا اسم جامعه جهانی می آید یک عده فکر می کنند که مقصود آمریکا است. ضمن اینکه آمریکا نیز در معادلات جهانی تاثیرگذار است. مخالفین برجام و FATF ببینند که وقتی ما برجام را پذیرفتیم شاخص نرخ اقتصاد ایران مثبت شد و نرخ تورم و بیکاری کاهنده تر شد.

این اقتصاددان ادامه داد: در اواخر سال 96 که آمریکا از برجام خارج شد، این روند معکوس شد. این مسأله نشان می دهد که برجام به نفع منافع ملی ایران بود. اتفاقا اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه که امروز متحد آمریکا هستند، از ابتدا مخالف برجام بودند. به نظرم اگر در چارچوب منافع ملی ایران بیندیشیم، می گوییم که مخالفین داخلی برجام در زمین دشمن بازی کردند.

وی گفت: قرار نبوده که ما عضو اصلی FATF شویم. 35 کشور جهان عضو اصلی این کنوانسیون هستند و 187 کشور نیز با آن همکاری می کنند. ما قرار بود عضو همکار FATF باشیم. نکته جالب توجه این است که بزرگترین شرکای تجاری ما نظیر روسیه، چین و ترکیه عضو اصلی FATF هستند.

پازوکی مطرح کرد: مقر fatf در فرانسه قرار دارد. هدف از تشکیل چنین نهادی این بود که مقررات سفت و سخت تری برای مقابله با تروریسم و پولشویی وضع شود. اتفاقا امروز اقتصاد ایران از پول های کثیف رنج می برد. فسادی که در اقتصاد ایران ریشه دوانیده و بخش های گوناگون را در برگرفته است، به دلیل نبود شفافیت است. بنابراین اگر سیستم شفاف باشد به نفع ایران است.

او افزود: در روزهای گذشته آقای ظریف با یک روزنامه مصاحبه ای داشته و درآن گفته برخی کسانی که با FATF مخالف هستند، منافع دارند. هیچ تردیدی وجود ندارد از اینکه FATF ما را به سمت شفافیت می برد. وقتی می بینم که ما خود قربانی تروریسم در دنیا هستیم دلیل مخالفت ها را متوجه نمی شوم.

وی بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در قبال کنار گذاشتن FATF پاسخگو باشد. باید دید که اعضای این مجمع، مصلحت کدام نظام را تشخیص می دهند؟ آیا مصلحت ملت ایران را مدنظر قرار داده اند؟ در دنیای واقعی هیچ تصمیمی وجود ندارد که هزینه نداشته باشد. از آنجا که بخشی از مدیران کلان، دنیا را ندیده اند، فکر می کنند همه دنیا در ایران خلاصه می شود و گمان می برند اگر از جامعه جهانی دور شویم، به نفع ما است. در حالی که چنین وضعی به نفع دشمنان است.

این استاد دانشگاه گفت: اگر تنها 10 درصد سرمایه ایرانیان خارج کشور وارد اقتصاد ایران شود، اقتصاد ما دگرگون می شود و بی تردید بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد. اما مشکل اینجاست که آنها نمی توانند سرمایه ای وارد ایران کنند. امروز هیچ کدام از بانک های کشورهای مختلف حاضر نیستند با بانک های ایرانی کار کنند.

وی بیان کرد: نمی خواهم تمام مشکلات را به تصویب نکردن FATF نسبت دهم؛ چرا که بخشی از آن به مدیریت ما برمی گردد. اگر مدیریت صحیحی وجود داشته باشد، تنها منافع ملی را ملاک قرار می دهد. مخالفین پاسخ دهند اگر پیوستن به FATF بد است چرا روسیه و ترکیه و چین عضو اصلی اش هستند؟ به قول آقای ظریف احتمالا یک عده منافع دارند. به نظرم عده ای هم جهالت اقتصادی دارند. این را کاملا قبول دارم که مشکل کنونی کشور تنها با تصویب لوایح FATF حل نمی شود ولی بی تردید تصویب نشدن آن یکی از نشانه های معیوب بودن سیستم تصمیم گیری ما است.

او گفت: اگر فرض کنیم آقای بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده و آمریکا به برجام بازگشته، برای اینکه سیستم بانکی ما بتواند با سایر بانک های جهان ارتباط داشته باشد، باید مقررات بین المللی را پاس بدارد. ارتباط با دنیا به نفع ما است. اگر سیستم بانکی ما با پولشویی مقابله می کرد هیچ گاه پرونده های مالی کلان در کشور مطرح نمی شد. دیگر شاهد نبودیم که 3 میلیارد پول به حساب یکی از وزرای آقای احمدی نژاد واریز شود. اگر سیستم بانکی درستی داشتیم باید حساب بانکی چنین افرادی بلاک می شد.

این اقتصاددان گفت: اسرائیل، عربستان سعودی و کشورهای مرتجع منطقه به دنبال منزوی کردن ایران هستند و برخی ها در داخل نیز در زمین آنها بازی می کنند. هر کجا ما مذاکره کردیم به نفع مان تمام شده است. بروید و ببینید کسانی که به قول آقای ظریف با FATF مخالف هستند و منافع دارند، در چه مناطقی سکونت دارند؟ قبلا در کجا ساکن بودند و امروز کجا قرار دارند؟ امروز تمام دارایی و زندگی اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان مشخص است اما دارایی یک مقام جمهوری اسلامی معلوم نیست.

وی در پایان گفت: همین که حرف از شفافیت زده می شود یک عده می گویند می خواهند اطلاعات نظامی ما را استخراج کنند. در حالی که شفافیت داشتن از نظر مالی به هیچ وجه ربطی به مسائل دیگر ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.