بررسی ها نشان می دهد نه تنها بسیاری از افرادی که سهامشان را به بانک‌ها فروخته‌اند پولی برایشان واریز نشده یا مبلغ واریزی بسیار کمتر از ۳۰ درصد ارزش سهام عدالتشان بوده بلکه بسیاری از افرادی که از طریق کارگزاری‌ها سهامشان را فروخته‌اند نیز نتوانسته‌اند پولی دریافت کنند.

به گزارش جماران، بیش از دو ماه از آزاد سازی سهام عدالت با ابلاغ مقام معظم رهبری می‌گذرد و در این مدت اقدامات مناسبی برای انتخاب شیوه آزاد سازی و مشاهده دارایی‌ها در سازمان خصوصی سازی و شرکت سپرده گذاری انجام شد. در ابتدا بیش از یک ماه به تمامی ۴۹ میلیون سهام دار عدالت این مهلت داده شد که شیوه آزاد سازی سهامشان را انتخاب کنند.

 

پس از این انتخاب در ابتدا فروش ۳۰ درصد سهام عدالت از طریق بانک‌ها میسر شد و تعدادی از سهام داران به بانک برای فروش سهام عدالتشان وکالت دادند بعد از مدتی مهلت فروش از طریق بانک به پایان رسید و کارگزاری‌ها مسئول فروش سهام عدالت شدند به این صورت که مردم با مراجعه به سامانه سهام عدالت کارگزاری‌ها، سفارش فروش خود را ثبت می‌کنند و کارگزاری این سفارشات را تجمیع کرده و نهایتاً به فروش رسانده و مبلغ را به حساب آنها واریز می‌کنند.

 

اما رفته رفته مشکلات این سامانه‌ها معضلاتی را برای سهامداران ایجاد کرد. یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر که به خیال آمادگی سامانه‌ها و برای اینکه بتوانند مبلغ سهامشان را به یکی از زخم‌های اقتصادی‌شان بزنند به بانک و یا کارگزاری مراجعه کرده و درخواست فروش خود را ثبت کردند اما علی‌رغم ادعای رئیس شرکت سپرده گذاری مبنی بر واریز سهام عدالت به اکثر سهامداران با بررسی میدانی خبرنگار مهر، این نتیجه محرز شد که:

 

نه تنها بسیاری از افرادی که سهامشان را به بانک‌ها فروخته‌اند پولی برایشان واریز نشده یا مبلغ واریزی بسیار کمتر از ۳۰ درصد ارزش سهام عدالتشان بوده بلکه بسیاری از افرادی که از طریق کارگزاری‌ها سهامشان را فروخته‌اند نیز نتوانسته‌اند پولی دریافت کنند. مشکل دیگر نیز این بود که برخی حتی امکان ورود به سامانه کارگزاری‌ها را نداشتند و هنگام مراجعه پیغام «شماره تلفن نامعتبر است» را دریافت می‌کردند.

 

در عین حال، حسین فهیمی سخنگوی سهام عدالت گفت: کسانی که سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی داشتند باید حداقل ۲.۵ میلیون تومان دریافت کنند اگر مبالغ واریزی کمتر از این است باید بار دیگر به محلی که سفارش داده اند مراجعه کنند.

 

وی همچنین گفت:  اولویت ما در شرکت سپرده گذاری، حفاظت از وجوه دارایی‌های مردم است. در فروش سهام وسواس زیادی به خرج می‌دهیم که مبلغ مورد نظر حتماً به حساب همان فرد واریز شود بنابراین اگر به عنوان مثال شماره شبا اشتباه باشد، راکد باشد یا به دلیل دستورات قضائی مسدود شده باشد امکان واریز وجه وجود ندارد.

سخنگوی سهام عدالت ادامه داد: از مجموع بیش از یک میلیون نفری که سفارش فروش سهام عدالتشان را ثبت کرده‌اند، تنها ۳ هزار نفر دچار مشکل شدند یعنی شماره شبای‌شان به گونه‌ای است که امکان واریز وجه وجود ندارد (یا مسدود است یا راکد است و یا به دلایل دیگر نمی‌توان وجه را به حساب آنها واریز کرد) درباره این عزیزان، هم بانک‌ها و هم کارگزاری‌هایی که سفارش فروش را دریافت کرده‌اند تلاش می‌کنند از طریق تماس و ارتباط با آن سهامدار، اطلاعات صحیح دیگر از جمله حساب مطمئن را از او دریافت کنند.

 

فروش سهام عدالت افراد زیر ۱۸ سال از طریق ولی یا قیم قانونی

وی درباره نحوه فروش سهام عدالت افراد زیر ۱۸ سال، گفت: در راستای حفاظت از دارایی‌ها، یکی از دشواری‌ها افراد زیر ۱۸ سال است. دشواری کار اینجا است که فرد مورد نظر نمی‌تواند سفارش گذاری کند بلکه باید فرد دیگری از طرف او سفارش گذاری را انجام دهد بنابراین ما باید بدانیم فردی که سفارش را ثبت می‌کند آیا ولی یا قیم قانونی این شخص است یا خیر.

فهیمی اظهار داشت: برای فروش سهام عدالت هم این فرد زیر ۱۸ سال و هم ولی یا قیم او باید در سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند. بعد از احراز هویت، کارگزاری‌ها این امکان را دارند که اطلاعات سجام را مبنا قرار دهند و سفارش فروش را تأیید کنند.

رئیس شرکت سپرده گذاری مرکزی در پاسخ به این سوال که وقتی این افراد نمی‌توانند شماره تلفن همراه به نام داشته باشند چگونه می‌توانند سهامشان را بفروشند، گفت: در ثبت سجام افراد زیر ۱۸ سال، نیازی نیست که خودشان شماره تلفن همراه به نام داشته باشند بلکه هنگام ثبت نام سامانه سجام با توجه به تاریخ تولد فرد از شما قبول می‌کند که شماره همراه ولی یا قیم را وارد کنید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شرکت سپرده گذاری برنامه‌ای دارد که سهامداران عدالت بتوانند دارایی به فروش رفته خودشان را ببینند، گفت: کسانی که ۳۰ درصد دارایی‌شان را یک جا سفارش فروش می‌دهند، نمی‌دانند سبد دارایی‌شان به چه میزان و به چه قیمتی فروخته شده است. اما کسانی که با مراجعه به سامانه کارگزاری‌ها تعداد نماد در یک سهم را انتخاب می‌کنند قادر هستند وضعیت فروش خودشان را مشاهده کنند بنابراین آنهایی که علاقه‌مندند قیمت به فروش رفته دارایی‌شان را ببینند به جای فروش یکجا ۳۰ درصد، فروش در هر نماد را انتخاب کنند و توصیه ما نیز این است که اگر کسی قصد فروش سهام عدالت خود را دارد از این طریق اقدام کند.

 

کارگزاری‌ها مصلحت سهامداران را در فروش سهام عدالت در نظر می‌گیرند

فهیمی ادامه داد: مردم اطمینان داشته باشند که یکی از اولویت‌های اصلی کارگزاری‌ها رعایت مصلحت سهامداران سهام عدالت است به همین جهت تلاش می‌کنند تا در بهترین شرایط بازار، سهام عدالت آنها را به فروش برسانند.

سخنگوی سهام عدالت تصریح کرد: به طور خلاصه می‌توان بیان کرد، کسانی که سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی داشتند باید حدود ۲.۵ میلیون تومان و کسانی که سهام عدالت یک میلیون تومانی داشتند باید مبلغ ۵ میلیون تومان دریافت کنند اگر مبالغ واریز شده کمتر از این بوده است باید بار دیگر به آن محلی که سفارش داده‌اند مراجعه کنند.

 

چرا مبلغ سهام عدالت برخی با تأخیر واریز شد؟

رئیس فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی  در پاسخ به سوال که چرا فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها با تأخیرهای بعضاً یک ماهه همراه شده است، گفت: وقتی تقاضای فروش سهام عدالت از طرف یک کارگزاری داده می‌شود باید خریداری برای آن وجود داشته باشد به عنوان مثال اگر بازار منفی باشد کسی نیست که آن سهم را بخرد و کارگزار هم زیر بازار نمی‌فروشد بنابراین اینکه بر اساس تابلو به فروش می‌رود یا خیر به بازار بستگی دارد و هرگاه کارگزاری بتواند سهام را بفروشد به حساب سهامداران واریز می‌شود.

 

بروز حادثه برای یکی از کارگزاری‌های بزرگ کشور

رئیس فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت بورس درباره مشکل به وجود آمده برای یکی از کارگزاری گفت: برای یکی از کارگزاری‌ها مشکل خاصی افتاد و زیرساخت‌های ذخیره سازی‌شان دچار مشکلاتی شد. این کارگزاری زیر ساخت مناسبی را فراهم کرده بود اما بر اثر یک حادثه هم دستگاه اصلی و هم دستگاه بک آپ‌شان از کار افتاد البته باید این مشکل رفع شود.

وی ادامه داد: زیر ساخت‌ها در حال رشد است قابل توجه است که در اردیبهشت و خرداد جمعاً بیش از ۴ میلیون ثبت نام وجود داشته است اما برنامه ریزی ها برای ثبت نام‌های بسیار کمتر از این بوده است. در هر حال بخش زیادی از این مشکلات سهم کارگزاری‌ها بوده و می‌طلبد متناسب به آن زیر ساخت رشد کند.

ماهیار درباره ارتقا هسته معاملات بورس نیز گفت: ارتقا هسته در حیطه وظایف شرکت مدیریت فناوری بورس است اما در حوزه پس از معاملات خوشبختانه سامانه‌ای بومی در حال تست است و درصدد هستیم به وسیله چند صندوق سرمایه گذاری تست گرم داشته باشیم و به زودی شامل بهره برداری از اولین سامانه بومی پس از معاملات خواهیم بود

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1457019
  • منبع: مهر
  • نسخه چاپی
  • نظرات
    3

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ایران

    پول سهام چرا نمیدن ما که خودمون بازاریم سهام فروختیم دارن قطره قطره پول میریزین ....دروغ ...دروغ بسه دیگه

    پاسخ
  • حسین

    خیلی وقت فروش زدم سهام عدالت ولی کارگزاری مفید مثل گداها پول میریزی حساب ادم. پول نیازه یک جا پول بدین و از طرفی خیلی ها نمیتونن سهام بفروشن چون سامانه ها ویرایش اطلاعات شماره و غیره.... ندارن اگر هم دارن الحمدالله کار نمیکنه ....ممنون که مسئولین خوبی داریم خدایا از ما نگیریش

    پاسخ
  • ناشناس

    اقای فهیمی اشکارا دروغ می گوید به هیچ کسی پولی واریز نشده نه از بانک ویا از کار گزاری به دروغ هر روز ارزش سهام را بالا می برند تا مردم سرگران بشوند

    پاسخ