در آن زمان هم ماجرا این نبود که همه دو زانو نشسته باشند و توجه کنند آقای عالی نسب چه می‌گوید. همه‌ی گروه‌های زیاده خواه و رانت جو و فرصت طلب حداکثر فشار را می‌گذاشتند. یکبار مرحوم حاج احمد آقای خمینی که به نخست وزیری آمده بود به ایشان گفت به طور متوسط روزی سه شکایت و سعایت فقط از شما پیش امام می‌آید.

به گزارش جماران، دکتر فرشاد مؤمنی دستیار مرحوم میر مصطفی عالی نسب که در مراسم بزرگداشت استاد وی در مؤسسه دین و اقتصاد سخن می گفت با اشاره به این که آقای عالی نسب به شدت از رسانه ای و مطرح شدن خودش گریزان بود، گفت: با این حال آقای مهندس موسوی تعبیری در مورد ایشان به کار برده بود که لذت این تعریف تا آخر عمر با حاج آقا بود. هر چند وقت یکبار به من می‌گفتند یادت هست مهندس به من این را گفت؟

وی گفت: ماجرا این بود که در یکی از دیدارهای کمیسیون مشترکی که ایشان با ترکیه داشت آقای مهندس گفته بودند من دوست دارم جناب عالی هم در این سفر به دلایل متعدد با ما باشید. بعد از اینکه به آنجا رفتند زمانی که معرفی آقای عالی نسب رسیده بود آقای مهندس موسوی فرموده بودند که ایشان کسی است که بارها و بارها دولت ما را از پرتگاه‌های بسیار مهلک نجات داده است.

در آن دوره هم مبارزه‌ی خیلی جدّی بین توسعه خواهی و رانت خواهی و مفت خوارگی بود. در آن مبارزه آقای عالی نسب از جان خود مایه می‌گذاشت. فقط خدا می‌داند که چند ده بار من گفتم اگر این جلسه پنج دقیقه‌ی دیگر ادامه پیدا کند عالی نسب زنده بیرون نمی‌آید. آن گونه از جان مایه می‌گذاشت. خداوند ایشان را رحمت کند.

 

وی یادآور شد: در آن زمان هم ماجرا این نبود که همه دو زانو نشسته باشند و توجه کنند آقای عالی نسب چه می‌گوید. همه‌ی گروه‌های زیاده خواه و رانت جو و فرصت طلب حداکثر فشار را می‌گذاشتند. یکبار مرحوم حاج احمد آقای خمینی که به نخست وزیری آمده بود به ایشان گفت به طور متوسط روزی سه شکایت و سعایت فقط از شما پیش امام می‌آید. اما هر زمان که اختلاف آراء در مسائل اقتصادی پیش می‌آمد امام می‌گفتند نظر عالی نسب چیست، آن را اجرا کنید. تعبیر امام این بود که آقای نسب در اقتصاد ملا هست. همچنانکه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی معتقد بودند مرحوم عالی نسب در حوزه مسائل اقتصادی مجتهد هستند، عیناً همین نظر را هم امام خمینی‌ داشتند.

دکتر مؤمنی تأکید کرد در آن دوره هم مبارزه‌ی خیلی جدّی بین توسعه خواهی و رانت خواهی و مفت خوارگی بود. در آن مبارزه آقای عالی نسب از جان خود مایه می‌گذاشت. فقط خدا می‌داند که چند ده بار من گفتم اگر این جلسه پنج دقیقه‌ی دیگر ادامه پیدا کند عالی نسب زنده بیرون نمی‌آید. آن گونه از جان مایه می‌گذاشت. خداوند ایشان را رحمت کند.

وی افزود: خدا را شکر در کتاب «میر نامیرا» که ما به صورت یک کار پژوهشی تیمی با همکاری جمعی از دوستان عزیز و به سرپرستی آقای مکائیل عظیمی انجام دادیم گزارش به نسبت مبسوطی از عملکرد فردی و آثار وجودی ایشان را برای جامعه ارائه کردیم. باید از انتشارات نهادگرا و بخصوص آقای ایزدخواه عزیز در این زمینه سپاسگزاری کنم.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: صمیمانه می‌خواهم  عرض کنم که یک وجه شدت درخشندگی کارهایی که در دوره‌ی جنگ در حوزه اقتصاد به وجود آمد بخاطر آن بود که امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای ایشان قبول داشتند و آقای مهندس موسوی با تمام وجود دولت خودش را در خدمت رهنمودهای آقای عالی نسب قرار می‌داد.

وی گفت: آقای مهندس موسوی به واسطه‌ی انتخابی که کرد زخم‌های خیلی بزرگی از لحاظ جسمی، روحی و حیثیتی از گروه‌های رانت‌جو و زیاده طلب برداشت. انصاف این است که باید از پایمردی‌های آقای مهندس موسوی هم در این زمینه تقدیر کنیم.

این صاحب نظر اقتصاد ایران گفت: آنچه که ما را نجات خواهد داد اسلوب اندیشه ورزی بر محور و مدار توسعه و دورنگری است که من تا به امروز در عرصه‌ی نظر و عمل بدیلی برای آقای عالی نسب در سطح مدیریت اقتصادی کشور در این زمینه ندیدم. باورم این است که آقای عالی نسب فردی بود که بار نهادهای توسعه‌ای آن گونه که در شرق آسیا اتفاق افتاده بود را به دوش کشید. ان‌شاء الله خداوند روح ایشان را شاد کند. امیدوارم حکومت ما سطح دانایی خود را بالاتر ببرد و قابلیت پیدا کند که از اسلوب اندیشه ورزی برای اداره‌ی اقتصاد کشور بهره ببرد تا ما دچار بحران‌های کوچک و بزرگ نباشیم.

وی گفت: معمول و متداول اینکه پس از درگذشت یک انسان بزرگ ابتدا باید او را آن گونه که بود به جامعه معرفی کرد. این ضرورت برای استاد فقید مرحوم آقای عالی نسب نسبت به مشابه‌های خودشان خیلی بیشتر می‌شود به واسطه‌ی اینکه ایشان در طول عمر با برکت خود همواره مقیّد و مسرّ بودند که به هیچ وجه درباره‌ی وجوه شخصی خود و همین گونه خدماتی که به صورت یک فرد به جامعه کردند حتی المقدور صحبت نشود.

وی با بیان این که در این زمینه هنوز گفتنی‌های بسیار ضروری ناگفته بسیار زیاد است، گفت: اما در عین حال با کمال تأسف در دوره‌ی پس از رحلت ایشان اقتصاد و جامعه‌ی ایران دستخوش نابسامانی‌ها و تلاطم‌های کم سابقه و بعضاً بی‌سابقه‌ای شده است. بنابراین آرام آرام در عین حال که معرفی ایشان به عنوان یک اندیشه‌ورز بزرگ و قاعده‌گذار منحصر به فرد در تاریخ اقتصادی معاصر ایران، باید از میراث اندیشه‌ای و ذخیره‌ی دانایی به یادگار مانده از استاد فقید هم مدد بگیریم تا بتوانیم به نحو بایسته‌ای بفهمیم که منشأهای اصلی گرفتاری‌ها و بحران‌های اقتصادی- اجتماعی موجود کشور چیست. همچنین بتوانیم برای برون رفت از این شرایط آن گونه که سیره‌ی طیبه‌ی ایشان بود با ارائه‌ی سازوکارهای اجرایی عملیاتی متناسب با شرایط و اقتضائات امروز ایران گامی در جهت ارتقاء توانایی‌ها و بنیه‌ی اندیشه‌ای نظام تصمیم‌گیری کشور برداشته باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.