عصر امروز مراسمی به مناسبت فرارسیدن هفته مهندس از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در مجموعه تالار همایش های وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این مراسم ضمن تبریک روز مهندس به مهندسین گفت: اولین سوالی که در چنین روزی به ذهن خطور می کند، این است که چرا یک روز به نام مهندس نامگذاری شده و چرا این روز جهانی بوده و در اکثر کشور های دنیا نظیر فرانسه، اسپانیا، هلند و...پاس داشته می شود؟ شاید در پاسخ بتوان گفت که تاریخ به ما آموخته که بزرگترین مشکلات بشری توسط مهندسان قابل حل است، به گونه ای که با گذشت زمان و مدرنیته شدن جوامع بشری، مهندسی در بخش های مختلف زندگی ورود کرده، به گونه ای که در اکثر دانشگاه های معتبر جهان، مهندسی در رشته های متفاوتی نظیر مهندسی پزشکی، مهندسی اقتصادی و مهندسی فرهنگ تدریس می شود.

وی افزود: در همین سرزمین خودمان نیز مهندسی قدمتی 5000 ساله دارد و مهندسین ایرانی در گذشته با کمترین امکانات و در بدترین شرایط ممکن، بهترین شرایط را برای زندگی فراهم کردند.

محمد طاهری ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان، 23 سال پیش در اسفند 74 همزمان با تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاسیس شد که از اهم اهداف قانونگذار در چنین سازمانی، بهبود خدمات مهندسی و به تبع آن، ارتقای کیفیت ساخت و ساز شهری و همچنین تنظیم و انتظام بخشیدن به امور حرفه ای مهندسان بود. جالب است بدانیم که با وجود 500 هزار نفر عضو مهندس در کشور، این آمار در دنیا رتبه سوم در جهان را دارد، لذا با توجه به این آمار اگر به خدمات مهندسی ارائه شده در بخش طراحی و نظارت نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که خدمات ارائه شده در این بخش تاحدود زیادی به کنترل درآمده است. ولی جای بسی تعجب دارد که باوجود این تعداد مهندس در کشور هنوز بخش عمده ای از ساخت و سازهای درون شهری توسط مهندسین انجام نمی شود. 

وی گفت: هرچند که قانونگذار صراحتاً در جای جای قانون در خصوص ارائه خدمات مهندسی و استفاده از مهندسین دارای صلاحیت تاکید ویژه ای داشته، اما عدم استفاده از توان مهندسین در این بخش، موجبات هدررفت منابع و سرمایه های ملی و همچنین کاهش عمر ساختمان ها شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در پایان گفت: لازم است به اطلاع اعضای محترم برسانم که با همدلی و همراهی اعضای هیأت مدیره دوره هشتم در ماه های اخیر توجه ویژه ای به استفاده از سازندگان ذیصلاح در ساخت و ساز شهری شده و آسیب ها در این بخش مورد شناسایی قرار گرفته است. لذا امید و باور دارم اگر نهادهای مدیریت شهری از جمله شورای شهر، شهرداری و نظام مهندسی با هم همکاری داشته باشند، شاهد این خواهیم بود که کلیه ساخت و سازهای شهری به زودی توسط مهندسین انجام شود. به نظر می رسد باید حضور وزیر محترم راه در این مراسم را مغتنم شمرد و مهم ترین دغدغه مهندسین در سال جاری را که همان عدم افزایش تعرفه خدمات نظام مهندسی را بازگو کرد. مطمئنم با تدابیری که وزیر محترم راه در این خصوص اندیشیدند، به زودی شاهد افزایش تعرفه خدمات نظام مهندسی حتی در سال جاری خواهیم بود.

11111

همچنین وزیر راه و شهرسازی در این مراسم ضمن تبریک روز مهندس گفت: به نظر می رسد که بحث مهم ما در این مراسم، بحث تعرفه خدمات نظام مهندسی باشد. فکر می کنم مهم ترین اولویت بزرگ امروز جامعه مهندسی و خود ما، گشایش در ساخت و ساز در کشور و رونق بخشیدن به آن باشد. میزان پروانه های صادر شده ساختمان در مقایسه با تعداد مهندسینی که به عنوان یک جامعه نیم میلیونی در کشور حضور دارند، نسبتی بسیار ضعیف است که بایستی با روان سازی و اصلاح سیاست ها برای تولید مسکن و فضاهایی که باید در کشور برای شتاب گرفتن عمران مسکن، توجه بیشتری به آن داشته باشیم.

وی افزود: ما باید اطمینان داشته باشیم که کار ساخت و ساز توسط اهلش انجام می شود، بدین معنا که توسط مهندسین انجام شود و نه غیر مهندسین، این اصل موضوع ماست، در حقیقت ما باید دو محور را مدنظر داشته باشیم، یکی روان سازی و گسترش فعالیت ساخت و ساز و دیگری کنترل دقیق و قاطع برای جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه ساخت و ساز است. ما باید این دو محور را با جدیت تمام دنبال کنیم و در امتداد این سیاست، مشاغل و حرفه هایی هستند که باید در صنعت ساخت وساز به کار گرفته شوند. 

وزیر راه در ادامه گفت: از آنجا که امروز افرادی که فاقد صلاحیت و مهارت هستند، آیتم های ساخت و ساز را انجام می دهند و جامعه مهندسی ما نظارت دقیقی انجام نمی دهد، رنجش را مردم می برند. چرا که ضرر عدم رعایت استاندارد و کیفیت لازم به آنها خواهند رسید و این موضوع برای جامعه نظام مهندسی بدنامی می آورد. بنابراین ما در این راستا باید حتما حرفه ها و مشاغل را ساماندهی کنیم.

وی بیان کرد: نمی شود که هرکسی بدون اینکه دارای گرید فعالیت در یک رشته مهارتی باشد، در عرصه ساخت و ساز فعالیت کند. بنابراین ما بر اساس اختیارات و وظایفی که داریم این موضوع را ساماندهی خواهیم کرد. نکته مهم دیگر، اطمینان از عدالت در توزیع کار در میان جامعه مهندسین و تنظیم تعرفه متناسب با شرایط منطقه است. تعیین تعرفه باید تابع ضوابط و مقرراتی باشد و با نقش آفرینی که خود سازمان نظام مهندسی در هر استان انجام خواهد داد باید تعرفه ها را تنظیم کرد و نباید به گونه ای باشد که گفته شود قیمت ها افزایش پیدا کرده اما تعرفه ها ثابت مانده است.

محمد اسلامی گفت: تعرفه ها باید در هر استان بر اساس ضوابطی که به زودی اعلام خواهد شد، تعیین شود. نکته دیگر که بازهم مرتبط با خانواده نظام مهندسی بوده، این است که ما نیازمند دگرگونی در دانش و مهارت مهندسین هستیم. ما به فرآیند رشد پایداری نیاز داریم که دانش و مهارت مهندسی همراه با مستندسازی و ارزش گذاری بر بهترین تجاربی که توسط مهندسان صورت می گیرد را روزافزون در کشور گسترش داده و پرورش نسل را از تجارب برتر ادامه دهیم.

وی ادامه داد: کل یافته های مهندسی ما در یک دوره غفلت تاریخی، به یغما برده شد و ما به جای یک کشور پیشتاز و پیش رو در نظام مهندسی، تبدیل به وارد کننده دانش نظام مهندسی شدیم در صورتی که دانش مهندسی از ما به اروپا و سایر کشور ها منتقل شده بود. ما نیاز داریم که جامعه مهندسی غیر از مباحث علمی و آکادمیک، در بخش حرفه ای کارهای متفاوتی انجام دهد. یک بخش در درون خود وزارت خانه است که مسئولیت قانونی برای تدوین ضوابط و معیارها نظامات فنی را دارد. ما بایستی تحولی در تولید و عرضه و استقرار ضوابط و مقررات ساخت و ساز ایجاد کنیم که بتوانیم قابلیت اجرا و اثربخشی آن را ارتقا دهیم و در بخش دیگر، تبدیل کردن دانش مهندسی به دانش فناورانه به صورت اثربخش است که بتواند ساخت و سازها را با بهینه سازی انجام دهد.

وزیر راه افزود: ما نیازمند متناسب سازی هزینه ها و جلوگیری از هزینه های بی رویه در احداثات بناها هستیم. متاسفانه هنوز معلوم نیست که ساخت و ساز ما بر اساس روندی سنتی است یا صنعتی و بیشتر جنبه ای تلفیقی دارد و هزینه تخلفاتی که در این راستا صورت می گیرد را مردمی که مصرف کننده هستند، می پردازند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید اثربخشی کنترل فنی و ساختمان را با تحولی که در روند و شکل و چگونگی ارائه ضوابط و معیارهای فنی صورت گرفته و با همکاری و نقش آفرینی نظام مهندسی در سراسر کشور فراهم کنیم.

اسلامی گفت: می توانیم امیدوار باشیم که با نقش آفرینی که مرکز تحقیقات در معاونت مسکن و شهرسازی انجام می دهند، پایه گذار معیار و ضوابطی متفاوت باشند که نه تنها در داخل کشور بلکه بتوان از آن برای صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز استفاده کرد و این موضوع برای ما بسیار مهم است، چرا که می تواند کار آمدی نظام ساخت و ساز را در کشور گسترش داده و سطح ما را به یک برتری برساند.

وی ادامه داد: یکی از تاکیدات مقام محترم ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری بحث سیاست های ما در حوزه مسکن برای شتاب بخشیدن به عرضه آن است و یکی از وظایفی که به ما در وزارت خانه سپرده شده «تعادل بخشی به عرضه و تقاضای مسکن» است. این کار نیازمند کاهش نیاز به مسکن در جامعه است که با هر آماری که نگاه کنیم می بینیم نیاز به تامین مسکن به ویژه برای خانه اولی ها با رشد و تقاضای روزافزون مواجه است.

وزیر راه گفت: جلوگیری از رکود در تولید مسکن و بی پاسخ ماندن تقاضا در این بخش، وظیفه تاکیدی ماست، چرا که افزایش تقاضا موجبات طولانی شدن دوره انتظار برای خانوارها را به منظور خرید مسکن فراهم کرده است. از این رو ما باید سیاست های عرضه مسکن و مشوق های آن را شتاب دهیم.

وی در پایان گفت: محور دوم حرف هایم مربوط به بازآفرینی شهری است که ما باید بر اساس آن، بتوانیم حاشیه نشینی و بافت های فرسوده را تبدیل به سکونت گاه های باکیفیت کنیم. لذا می توان با اعطای تسهیلات در تمام شهرها رونق ساخت و ساز در این بافت ها را ایجاد کرد. سازمان های نظام مهندسی و مهندسین ما می توانند در تمام استان های کشور مطابق برنامه های اعلام شده برای ساخت واحدهای مسکونی مشارکت کنند و تولید مسکن را برای اقشار جامعه هدف در این محلات 207 گانه که اولویت ما در سال 97 است، تسهیل کنند.

3333

سیدعلیرضا میرجعفری«دبیر این مراسم» نیز در پایان با قرائت بیانیه ای  در قالب سخنی با  رسانه ها گفت: 3 نکته در این بیانیه مطرح است، نخست اینکه مهندسان هرگز امضا فروش نبوده و نیستند. بنابراین بهتر است رسانه ها این عبارت را از خروجی خود حذف کنند. دوم اینکه امنیت اجتماعی و روانی جامعه، مدیون مهندسان است و سوم آنکه مظلوم ترین قشر در جامعه مهندسان هستند، زیرا تعرفه خدماتشان طی دوسال گذشته تغییری نکرده است. بنابراین از رسانه ها می خواهم این صدای مظلومیت را به گوش مسئولین برسانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.