نخستین نشست کارگروه مرکزی دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و روابط بین‌الملل برگزار شد.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به رفتار برخی منتقدان شورای مرکزی نسبت به سفر هیأتی از این شورا به آلمان گفت: برخی در فضای مجازی گفتند «آقای شورای مرکزی با پول چه کسی به این سفر رفته؟» اصلاً با پول شما رفته، مهم این است که چه دستاوردی داشته نه اینکه چقدر هزینه شده است. نباید اجازه دهیم که دیتای تنگ و زوایای بسته، روی حرکت جدی برای پیشبرد آینده مهندسین تأثیر بگذارد.

به گزارش خبرنگار جماران، روز گذشته، نخستین نشست کارگروه مرکزی دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و روابط بین‌الملل به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و با حضور نمایندگان رسمی  نظام مهندسی استانهای کشور برگزار شد.

فرهام مقدم راد«رئیس دبیرخانه» در این نشست گفت: امیدواریم که در دوره جدید هیأت مدیره بتوانیم در بحث صادرات خدمات فنی مهندسی به نتیجه خوبی برسیم. در دوره هیأت مدیره گذشته با تشکیل کمیسیون صدور خدمات در سازمان نظام مهندسی، ما کار خود را شروع و تلاش کردیم تا یک حرکت ملی را آغاز کنیم. به هر رو، بحث صدور خدمات در کشور، هرچند پراکنده اما درحال اجراست و تلاش ما این است که این کار به صورت مشترک توسط سازمان‌های خدمات مهندسی انجام شود نه اینکه مستقل صورت گیرد.

وی افزود: با گران شدن دلار و شرایطی که کشور دارد، قطعاً بحث خدمات فنی مهندسی تهدیدی است که می‌تواند با بحث صادرات، به فرصت تبدیل شود. بنابراین اگر کسی بتواند اقدام به صادرات خدمات فنی مهندسی کند، قطعاً فرصت خوبی برایش به منظور کسب آورده بیشتر خواهد بود. به همین دلیل ما باید بیشتر از گذشته در این رابطه تلاش کرده و حالا که شما عزیزان به نمایندگی از استان خودتان در این جلسه حضور پیدا کردید، می‌توانید با تشکیل کمیسیون یا کارگروه مربوطه، این موضوع را در استان خود پیگیری کنید.

رئیس دبیرخانه کارگروه دائمی توسعه صادرات فنی مهندسی در ادامه گفت: تجربه ما در تهران و در بحث صادرات خدمات فنی مهندسی نشان می‌دهد که جلسات مستمر هرچند توام با مشکلات باشد، اما به نتیجه خواهد رسید و این اعتقاد وجود دارد که جلسات مستمر می‌تواند مسائل و مشکلات را حل کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدوارم با وجود این کارگروه، بتوانیم جلسات ماهانه‌ای در استان‌ها داشته باشیم. در همین راستا، یک سایت برای دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی راه‌اندازی کردیم  و همچنین آمادگی خود را برای پیشبرد بحث آموزش اعلام می‌کنیم، کما اینکه قبلاً در 4 سطح دوره های آموزشی را برگزار کرده بودیم.

بهمن مومنی مقدم نیز در این نشست گفت: نظام مهندسی این ظرفیت و پتانسیل را دارد که بدون دریافت ریالی بودجه از دولت، اقدامات خوبی را در جهت آموزش و ترویج انجام داده و در موضوعات اقتصادی و اجتماعی کمک حال دولت باشد. باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود و قطعاً دولت نیز حمایت می‌کند. چرا که هزینه دخالت دولت در بخش اقتصادی بسیار بالا بوده و چاره‌ای جز واگذاری آن به بخش خصوصی از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان ندارد.

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: ما امیدواریم که از تولی‌گری و تصدی‌گری به مشارکت و جلب اعتماد عمومی برسیم و بتوانیم به کشور عزیزمان خدمت کنیم. اما باید بپذیریم که اندازه بنگاه‌های اقتصادی باید متناسب با رویکردی فراملی باشد چرا که قرار است رقابت صورت گیرد. اگر اندازه و سطح بنگاه‌های ما متناسب جنبه فراملی نباشد، موفقیت ممکن نیست. لذا سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، آمادگی خود را برای همکاری با این کارگروه اعلام می‌کند و این امیدواری وجود دارد که بتوان به ساختاری مناسب برای این کارگروه رسید و این جز با همدلی و مشارکت همه میسر نخواهد شد.

فرج‌الله رجبی نیز در این نشست گفت: ورود ما در بحث صدور خدمات فنی مهندسی، نباید کش‌دار شود، بلکه باید در این زمینه وارد یک حوزه عملیاتی شده و دستاوردی داشته باشیم. از نظر مسئولین مملکت ما، فعلاً زنده‌ترین بازار، بازار عراق و تنها کشوری که در منطقه پول دارد نیز این کشور است. عراق 150 میلیارد دلار چه در اقلیم کرد چه در نقاط دیگر پروژه تعریف کرده، لذا بهتر است که هر کدام از مهندسین به هر شکلی که می‌توانند به عراق رفته و مشغول اجرای پروژه‌ها شوند. تمرکز روی عراق از هر نظر برای ما مناسب است، زیرا برخلاف کشورهای دیگر فاصله ما با اولین شهر عراق بسیار کم است.

وی افزود: ما نگران آینده همکاران در نظام مهندسی هستیم، چرا که وزیر محترم راه و شهرسازی اعلام کرده که تنها 6 درصد مهندسان ما شاغل هستند، بنابراین باید آنها را درگیر پروژه‌های مختلف کنیم. ما باید سازوکارهایی را ایجاد کرده تا بتوانیم به تشکیل هسته‌های کاملاً حقوقی برای ورود به این مسأله کمک کرده باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رفتار برخی منتقدان شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در فضای مجازی گفت: اگر در دوره ای قرار نداشتیم که قرار بود اصلاحاتی در سازمان نظام مهندسی اتفاق بیفتد، به هیچ عنوان زیر بار انتقاد از سفر یک هیأت نظام مهندسی به آلمان نمی‌رفتم. زیرا اگر در جامعه مهندسی قرار باشد به هر مسأله این‌گونه نگاه کنند، دیگر تکلیف همه مشخص است. ما به آلمان رفته بودیم تا قراردادی با آنها امضا کنیم که مطابق آن برای 25 مهندس ما دوره‌ای بگذارند تا بعد از اینکه آنها به کشور بازگشتند، برای سایر مهندسان دوره بگذارند.

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور با اشاره به حضور آبرومندانه هیأت مذاکره کننده با آلمان‌ها، بار دیگر رفتار منتقدین در فضای مجازی را در خور شأن جامعه مهندسی ندانست و گفت: برخی در فضای مجازی گفتند «آقای شورای مرکزی با پول چه کسی به این سفر رفته؟» اصلاً با پول شما رفته، مهم این است که چه دستاوردی داشته نه اینکه چقدر هزینه شده است. نباید اجازه دهیم که دیتای تنگ و زوایای بسته، روی حرکت جدی برای پیشبرد آینده مهندسین تأثیر بگذارد.

وی در پایان بیان کرد: اگر ما نتوانیم در بازارهای مجاور کشور ورود پیدا کنیم، حتماً یکی از مقصران آن، سازمان‌های نظام مهندسی هستند. به همین دلیل از اینکه از ما سوال شود نگران نیستیم، ولی بی تردید از اینکه بی‌خاصیت قلمداد شویم، نگران خواهیم بود.

در پایان این نشست، بیانیه‌ای به عنوان اختتامیه قرائت شد که متن آن بدین شرح است:

در سایه الطاف الهی و به همت دبیرخانه دائمی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و روابط بین‌الملل سازمان نظام مهندسی ساختمان و با حمایت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان‌های کشور، اولین نشست کارگروه مرکزی دبیرخانه دائمی، با حضور نمایندگان رسمی سازمان‌های نظام مهندسی به میزبانی سازمان نظام مهندسی استان تهران به عنوان دبیرخانه دائمی در تاریخ نهم بهمن ماه 97 برگزار و تصمیمات زیر اتخاذ گردید؛

1-اعضای کارگروه، حمایت ارزشمند خود را از شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور در تأسیس دبیرخانه دائمی، اعلام و برحسب وحدت رویه و هماهنگی کامل استان ها بر کلیه امور بین‌المللی با مدیریت دبیرخانه دائمی تأکید نمودند.

2-اعضای کارگروه به ضرورت تشکیل کارگروه صادرات خدمات فنی مهندسی در سازمان هر استان و انعکاس تصمیمات آن به دبیرخانه دائمی تاکید نمودند.

3-اعضای کارگروه مصوب نمودند که جلسات کارگروه مرکزی به صورت دوماه یکبار به میزبانی یکی از سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها برگزار شود.

4-اعضای کارگروه ضمن تأکید بر توانمندسازی اعضای حقیقی و حقوقی سازمان نظام مهندسی ساختمان‌های کشور، با تاکید بر ورود به بازارهای بین المللی، پرورش مهندسان بین‌المللی در این راستا را متذکر گردیدند و مقرر نمودند برنامه‌های آموزشی دبیرخانه با تناسب و شتاب بیشتری به مدیریت دبیرخانه برگزار شود.

5-اعضای کارگروه مقرر گردیدند که یک نسخه از پیشنهادات واصله داخلی و خارجی به سازمان‌های استان‌ها در خصوص موضوع صادرات به دبیرخانه دائمی ارسال و تصمیمات لازم باهماهنگی سایر استان ها اتخاذ گردد.

6-اعضای کارگروه در خصوص برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مرتبط با توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی، هماهنگی های لازم را با دبیرخانه دائمی خواهند داشت.

7-اعضای کارگروه مصوب نمودند لینکی به عنوان دبیرخانه دائمی در سایت سازمان‌های نظام مهندسی هر استان، پیش بینی و اخبار و اطلاعیه‌ها به طور مستمر به اطلاع کلیه اعضا رسانده شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.