با توجه به انتشار اخباری مبنی بر حذف 4 صفر از پول ملی و تبدیل واحد پول کشورمان به تومان، ابهاماتی در ذهن برخی افراد شکل گرفته که باعث نگرانی آنها شده است.

با حذف صفرهای پول ملی، آیا از ارزش دارایی مردم کاسته می‌شود؟

به گزارش جماران، در همین رابطه، رئیس بانک مرکزی اخیراً در گفت و گویی اعلام کرد: «در نظر داریم 4 صفر را از پول را حذف کنیم، که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود، حذف 4 صفر به این معنا است که به جای 10 هزار تومان گفته شود 10 تومان.»

وی همچنین از ارسال لایحه حذف چهار صفر از پول ملی به دولت خبرداد و گفت: «امیدوار است این لایحه هرچه زودتر به سرانجام برسد.»

اما یکی از سوالات ایجاد شده برای برخی افراد، بحث میزان دارایی‌هاست و اینکه آیا با حذف صفرهای پول ملی از ارزش دارایی آنها کاسته خواهد شد؟ یا اینکه چه تضمینی وجود دارد که با حذف صفرهای پول ملی، مشکلات دیگری ایجاد نشود.

حذف صفر تنها ضریب تبدیل کالا به واحد پول را آسان‌تر می‌کند

محمد خوش چهره در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در این رابطه گفت: این طرح هنگام بروز مشکلات در یک اقتصاد بیمار مطرح می‌شود؛ در چنین حالتی، کشورها برای حفظ ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی و کاهش هزینه‌های خود به اجرای این طرح اقدام می‌کنند؛ اما در ایران با توجه به کاهش ارزش پول در سال‌های اخیر، حذف صفر از پول بیشتر جنبه نمایشی داشته و تاثیر اساسی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که حذف صفرهای پول می‌تواند چه فایده‌ای داشته باشد، گفت: کاستن از تعداد صفرهای پول، تنها ضریب تبدیل کالا به واحد پول را آسان‌تر می‌کند و در صورتی که مجموعه اقداماتی در اقتصاد غیرمولد رخ ندهد، حذف صفر از پول تاثیرگذار نیست، حتی ممکن است موجب افزایش ضریب تورم نیز شود.

مسئولان اقتصادی به فکر حل مسائل اساسی کشور باشند

خوش چهره با بیان اینکه در شرایط فعلی حذف صفرهای پول را مناسب نمی‌داند، گفت: مطمئنم حتی در صورتی که اجرای این طرح موفقیت‌آمیز باشد، نتیجه اقتصادی برای کشور در بر نخواهد داشت. لذا باید به مسئولان اقتصادی کشور توصیه کرد تا به فکر حل مسائل اساسی کشور باشند. چرا که اگر در این طرح، جامع‌نگری وجود نداشته باشد به دلیل آثار روانی، منجر به افزایش تورم می‌شود.

همچنین مهدی تقوی یکی دیگر از اقتصاددانان در گفت و گو با خبرنگار جماران، در این‌باره اظهار کرد: حذف صفر از پول، پیامد چندانی برای اقتصاد ایران ندارد و معلوم نیست چنین اقدامی چه دلیلی دارد. تنها فایده آن در این است که از حجم مقدار اسکناس در گردش کاسته شده و اندازه اسکناس‌ها کوچکتر خواهد شد و از حقوق افراد نیز صفرها برداشته شده و در قالب حقوق جدید پرداخت می‌شود. بنابراین، چندان تفاوتی در اقتصاد ایجاد نمی‌شود و من نمی‌دانم که دلیل آن چیست؟

اصلاح قیمت‌ها باید مطابق با حذف صفرهای پول باشد

وی در پاسخ به سوالی دیگر که آیا این نگرانی به‌جاست که افراد احساس کنند با حذف این صفرهای پول، از ارزش حقوقی که دریافت می‌کنند کاسته می‌شود، گفت: نه، زیرا از نظر اقتصادی هیچ فرقی نمی‌کند و شما روزنامه‌نگاران مسئول هستید که این مسأله را در رسانه‌ها بازگو کنید. هر فرد همان مقدار پولی را که به عنوان حقوق و مزایا می‌گرفته، دریافت می‌کند با این تفاوت که 4 صفر آن حذف می‌شود.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که بازاریان یا افرادی که می‌خواهند قیمت‌های اجناس خود را اصلاح کنند، این کار را دقیق بر مبنای حذف صفرها انجام دهند، گفت: تولیدکنندگان و بازاریان باید این کار را انجام دهند و قیمت‌ها را با لحاظ نمودن حذف صفرها از واحد پول ملی تعیین کنند. لذا اگر اصلاح قیمتی آنها با حذف صفرهای پول ملی مطابقت نداشت، اولین کاری که باید انجام شود این است که خود مردم نباید بخرند.

حذف صفر پول نباید منجر به رکود بیشتر در کشور شود

وی در ادامه، با اشاره به تجربه گذشته که پس از نوسان قیمت دلار و بالارفتن قیمت‌ها، قیمت‌ها دیگر با کاهش قیمت دلار پایین نیامد، گفت: باید نهادی در کشور وجود داشته باشد که کنترل کند. زیرا هنوز در بازار افرادی پیدا می‌شوند که می‌گویند به من چه ربطی دارد که دلار پایین آمده، من نرخ کالای خود را می‌گویم. در حقیقت باید نهاد ناظری وجود داشته باشد که با حذف صفر از واحد پول ملی، قیمت‌ها دقیقاً مطابق با این تغییرات اصلاح شوند.

تقوی با بیان اینکه حذف صفر پول نباید منجر به رکود بیشتر در کشور شود، گفت: مگر اینکه عده‌ای فرصت طلب از چنین موقعیتی سوءاستفاده کنند و از طرف دیگر نیز بانک مرکزی نتواند آنها را کنترل کند. در چنین حالتی امکان بروز رکود بیشتر در کشور نامحتمل نخواهد بود.

حذف صفرهای پول، اثر اقتصادی چندانی ندارد

این اقتصاددان در ادامه با اشاره به اینکه باید قبل از حذف صفرها از پول ملی، تدابیر قبلی به کار گرفته شود، گفت: یکی از دلایل این کار از سوی دولت می‌تواند به این خاطر باشد که چاپ اسکناس برای دولت به دلیل حجم بالا هزینه‌زا بوده است. بنابراین با حذف صفرهای پول ملی، حجم پول برای مبادله‌ها کمتر خواهد شد.

وی گفت: نکته مهم اینجاست که تجربه حذف صفر از پول ملی باید در کشورهایی اتفاق بیفتد که دارای نرخ تورم پایینی هستند، اما نرخ‌های تورم در کشور ما بالاست و هر چه تورم بالا می‌رود میزان پولی که برای خرید کالا نیاز است، افزایش پیدا می‌کند. در چنین حالتی حذف صفرهای پول، اثر اقتصادی چندانی ندارد.

با حذف صفر از پول ملی، هیچ تغییری در زندگی مردم رخ نمی‌دهد

این اقتصاددان در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مردم با این اقدام پولدارتر می‌شوند یا فقیرتر، گفت: هیچ تغییری در زندگی آنها رخ نمی‌دهد. برای نمونه، حذف صفرهای پول از حقوقی که من دریافت می‌کنم چیزی نمی‌کاهد و مبلغی که به من می‌دهند به اندازه همان پولی خواهد بود که در گذشته می‌گرفتم.

بنابراین گزارش، هیأت دولت پارسال هم طرح تغییر واحد پول ملی ایران از ریال به تومان را تصویب کرده بود، اما این لایحه هنوز در مجلس تصویب نشده است.

همچنین این طرح قبلاً نیز در قالب یک پیشنهاد در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده و رئیس آن کمیسیون درباره آن گفته بود: «محاسبات و نگهداری حساب‌‌ها از طریق حذف چهار صفر از پول ملی کشور، «ساده‌تر» و «فضای روانی بهتری» ایجاد می‌شود.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.