رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران امروز در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنها پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار جماران، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، صبح امروز در نشست خبری که در این سازمان برگزار شد، حضور یافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 

در مورد 7 میلیارد تومان یکی از چک‌ها با جعل امضای بنده پاس شده و یکی دیگر از چک‌ها نیز اصلاً امضای من را ندارد

احمد خرم درباره تخلف 7 میلیارد تومانی که اخیراً در سازمان نظام مهندسی اتفاق افتاده، گفت: در مورد 7 میلیارد تومان یکی از چک‌ها با جعل امضای بنده پاس شده و یکی دیگر از چک‌ها نیز اصلاً امضای من را ندارد و امضای شخص دیگری است. با صحبتی که با متخلفین انجام شد و برخورد مثبتی که با آنها صورت گرفت، اعلام شد که اگر پول را برگردانید قطعاً در مجازات تخفیف خواهید داشت و تا الان تقریبا تمام پول بازگشته است. ما امروز سود بانکی سپرده های حق الزحمه را در یک حساب خاص که هزینه نمی شود، نگهداری می‌کنیم و از سه ماه قبل این کار را انجام می دهیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که موضوع تخلف ۴۰ میلیارد تومانی سابق و شائبه تخلف 7 میلیارد تومانی که در روزهای اخیر در سازمان نظام مهندسی مطرح شده، گفت: آن پرونده در قوه قضاییه در دست بررسی است و هنوز حکمی صادر نشده است. باید از قوه قضاییه بپرسید چرا پرونده چهار سال است در پرونده این سازمان گیر کرده است.

 

تهیه شناسنامه فنی ملکی ساختمان‌ها به عهده سازمان نظام مهندسی است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین درباره موضوع کنترل ساختمان اظهار کرد: تهیه شناسنامه فنی ملکی ساختمان‌ها به عهده سازمان نظام مهندسی است. آیین نامه کنترل و بازرسی ساختمان این مسئولیت را به شهرداری سپرده است. با آقای شهردار و معاون ایشان صحبت کردم و گفت مهم‌ترین بخش قضیه نیروی انسانی است، ما افراد لازم و همچنین هزینه کافی برای این موضوع نداریم، بنابراین زیر بار بازرسی ساختمان نخواهیم رفت. تلقی من این است که تصمیماتی که گرفته شده مطالعه اصولی نشده است.

وی افزود: ما ۴۰ سال است عادت داریم دور میز بنشنییم و کارشناسان بر سر یک موضوع بحث می کنند و آخر جلسه تصمیم می گیرند. در همه جای دنیا وقتی می خواهند در مورد یک موضوع تصمیم بگیرند تمام جنبه های اقتصادی، اجتماعی را در نظر می گیرند و به صورت همه جانبه مطالعه می کنند. اگر آیین نامه کنترل ساختمان از مسیر اصلی خود عبور می کرد هیچکس نمی توانست حرفی بزند. در مورد صنف مطمئنم مشورتی صورت نگرفته است.

 

در 23 سال اخیر، مقررات ملی ساختمان حاکم شده، نظارتها شکل گرفته، ساخت و ساز تا حدود زیادی استاندارد شده است

خرم ادامه داد: من صحبتی را با معاونت کارشناس ارشد حوزه ریاست جمهوری داشتم که شفاهی اعلام کردند نظر کارشناسی این است که ارجاع کار به عهده سازمان نظام مهندسی است. این موضوع هم در هفته های آینده اعلام رسمی خواهد شد. در مورد ارجاع کار متاسفانه بوی این موضوع می آید که بخشنامه کان لم یکن است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: ۲۳ سال از عمر سازمان نظام مهندسی می گذرد که طی این مدت تحولات جدی را شاهد هستیم که در بخش ساختمان و مسکن بروز کرده است. مقررات ملی ساختمان حاکم شده، نظارت ها شکل گرفته، ساخت و ساز تا حدود زیادی استاندارد شده است. قبل از انقلاب، بساز و بفروشها بزن و دررو کارمی کردند ولی امروز بساز و بفروشها در کلانشهرها ساختمانهای لاکچری می سازند و بسیاری از سازنده ها و طراحان از حد استاندارد فراتر رفته اند. ولی متاسفانه فضایی که برای نظام مهندسی ایجاد شده، مناسب نیست.

 

مبارزه با فساد و تبعیض اولاً اراده عمومی می خواهد و ثانیا طرح و برنامه لازم دارد

خرم با اشاره به موضوع مبارزه با فساد و تبعیض گفت: به نظر من اراده جدی مبنی بر مبارزه با فساد و تبعیض و طرحی برای پیشگیری از فساد و تبعیض در کشور وجود ندارد؛ این قوه، آن قوه را محکوم می کند، همه همدیگر را محکوم می کنند که دیگری وظیفه خودش را انجام نداده است. مبارزه با فساد و تبعیض اولاً اراده عمومی می خواهد و ثانیاً طرح و برنامه لازم دارد که وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: ما در وزارت راه و ترابری سابق، مناقصه الکترونیکی ETS را پیاده کردیم و اگر کسی به طور غیرمجاز وارد سیستم می شد تمام سیستم آلارم داد. ولی متاسفانه با رفتن دولت هشتم و آمدن دولت نهم بساط  ETS برچیده شد. دومین راهکار این است که فرآیندها را سرعت ببخشیم. سابقا حدود ۵۰ روز تا ۶ ماه طول می کشید تا یک ناظر حق الزحمه خود را دریافت کند که از این مساله فساد ایجاد می شود.

 

هزینه متوسط زندگی شهری پنج میلیون تومان است و اگر کسی کمتر بگیرد باید انتظار داشت که تخلف کند

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم این فاصله زمانی ۵۰ روز را کوتاه کنیم. در سومین جلسه که یک ماه پیش برگزار شد به این جمع بندی رسیدیم که حق الزحمه می تواند به روز پرداخت شود که الان حدود سه هفته است این اتفاق افتاده و دستمزدها به روز پرداخت می شود. زمانی ارایه گواهی نامه طول می کشید؛ چرا که نان بعضی افراد در این بود که یک روزه صادر نشود.

خرم ادامه داد: استفاده از افراد سالم هم بسیار مهم است. عامل بعدی این است که معیشت افراد را تامین کنیم. اگر این کار را نکنیم دچار فساد می شود. الان هزینه متوسط زندگی شهری پنج میلیون تومان است و اگر کسی کمتر بگیرد باید انتظار داشت که تخلف کند. یعنی ما با تامین نکردن معیشت زمینه تخلف را باز کرده ایم. عامل دیگر این است که دستگاههای نظارتی که متاسفانه فساد در آن اپیدمی شده باید سالم سازی شود. وزیر دادگستری انگلیس سه ماه قبل اعلام کرده بود در ۴۰ سال گذشته یکی از قضات ما تخلف داشته که به تذکر کتبی و درج در پرونده منتهی شده و به حکم قضایی نرسیده است. ما در ایران طی یک سال ۱۶۸ قاضی مان اخراج شدند، ۵۸۰ قاضی حکم قضایی گرفتند و تعدادی بیشتر با عدم صلاحیت قضاوت و وکالت، بازخرید شدند.

 

در انتخابات جدید نظام مهندسی روشن نشده که سازمان چه خدماتی به اعضا می دهد

وی درباره انتخابات سازمان نظام مهندسی که 12 مهرماه برگزار می شود، گفت: انتخابات به صورت الکترونیکی است. قبل از انتخابات، هیات نظارت باید کار احراز صلاحیتها را انجام دهد. بعضاً از جاهایی به هیات اجرایی نظارت فشار می آید که هنوز کارش را انجام نداده است. البته هیات اجرایی این اختیار را دارد که با بررسی ها عدم صلاحیت بزند ولی خواست ما از هیات اجرایی این است که با دقت انجام شود و با کسی برخورد سیاسی صورت نگیرد. در انتخابات جدید روشن نشده که سازمان چه خدماتی به اعضا می دهد.

احمد خرم گفت: مهم‌ترین خدمتی که می توانیم انجام بدهیم بسترسازی اشتغال برای افراد دارای پروانه است. سازمان نظام مهندسی پروانه اشتغال صادر می کند و صلاحیت افراد را بررسی می کند. دومین موضوع که حق اعضا می باشد آموزشهای مهارتی است که باید این آموزشهای سه تا شش ماهه ارائه شود، اما متاسفانه انجام نمی شود. ما در حال تاسیس یک پژوهشکده هستیم که کار مطالعاتی و آموزشی ارائه دهیم. با دانشگاه علمی کاربردی هم صحبتهایی داشته ایم. با معاونت فناوری ریاست جمهوری هم گفت و گو کرده ایم. همچنین هفته آینده آموزشهای مهارتی شروع می شود که مهندسان با کار آشنا شوند.

 

فضای مناسبی برای سازمان نظام مهندسی وجود ندارد

رئیس سازمان نظام‌مهندسی گفت: متاسفانه فضای مناسبی برای سازمان نظام مهندسی وجود ندارد، در مقایسه نظام مهندسی ساختمان و نظام پزشکی می‌بینیم که متولی امر آن بخش یعنی وزارت بهداشت به صورت تمام قد از نظام پزشکی پشتیبانی می‌کند، به طوری که در مساله اخیر درباره پرداخت هزینه‌ها به صورت نقد و عدم استفاده از دستگاه پوز در مطب‌ها برای فرارهای مالیاتی، دیدیم که وزارت بهداشت از پزشکان حمایت کرد هرچند که یک تخلف در حال انجام است.

خرم افزود: این اقدام وزارت بهداشت به این دلیل بود که تخلف کردن عادی نباشد و اعلام کرد که سازمان امور مالیاتی به کار خود بپردازد و معتقدیم قانون نباید در زندگی افراد کنکاش کند. در کشورهای دیگر هم اینگونه مسائل وجود دارد و بنده تمام هزینه‌های مراحل درمانم در آلمان را به صورت نقدی پرداخت کردم.

 

به جای روشنگری عادت به افشاگری داریم و این سیستم باید اصلاح شود

رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران با بیان اینکه عادت داریم مسائل منفی را برجسته کنیم اظهار داشت:‌ به جای روشنگری عادت به افشاگری داریم و این سیستم باید اصلاح شود. در تلاشیم از هر تریبونی یکدیگر را متهم کنیم که این اقدامات امیدها را به یأس تبدیل می‌کند.

وی بیان کرد: در زمان اوایل انقلاب بساز و بفروشان به صورت «بزن دررو»  کار می‌کردند اما امروز می‌توان گفت به استانداردها نزدیک شده‌اند و حتی در کلانشهرها شاهد این هستیم که انبوه‌سازان ساختمان‌های لاکچری می‌سازند و حتی از حد آیین‌نامه‌های استاندارد داخلی هم فراتر رفته‌اند.

 

پرداخت پنج درصد حق الزحمه مهندسان ناظر در قانون آمده است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران با بیان اینکه عادت داریم مسائل منفی را برجسته کنیم اظهار داشت:‌ به جای روشنگری عادت به افشاگری داریم و این سیستم باید اصلاح شود. در تلاشیم از هر تریبونی یکدیگر را متهم کنیم که این اقدامات امیدها را به یأس تبدیل می‌کند.

 

خرم ادامه داد: دیدیم که در موضوع پنج درصد حق الزحمه مهندسان ناظر چه جو منفی‌ای علیه سازمان نظام مهندسی و مهندسان کشور ایجاد شد و گفتند مهندسان دست در جیب مردم می‌کنند. این در حالی است که پرداخت پنج درصد حق الزحمه مهندسان ناظر در قانون آمده است.

وی با بیان اینکه درباره این موضوع از وزیر راه و شهرسازی درخواست آتش‌بس کردیم، گفت: قرار بر این شد کمیسیونی تشکیل شود که در آن پنج عضو از وزارتخانه و پنج عضو از سازمان نظام مهندسی حضور داشته باشند اما تنها سه جلسه برگزار شد و مابقی جلسات تعطیل شد. این در حالی بود که جلسات باید هفتگی برگزار می‌شد.

 

اگر معیشت افراد تامین نشود بروز فساد در آن سیستم طبیعی است

وی ادامه داد: این موضوع هم مانند سایر موضوعات بلاتکلیف باقی ماند و حاضر به برگزاری مابقی جلسات نشدند.

رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه فساد در دستگاه‌های نظارتی اپیدمی شده است، گفت: هر چه  سرعت انجام کارها کندتر شود امکان بروز فساد در آن بیشتر است. زمانی پرداخت حق الزحمه مهندسان تا 6 ماه طول می‌کشید که با طولانی شدن آن مهندس ناچار بود پولی را پرداخت کند تا حق الزحمه آن را زودتر بپردازند. در جلسه اول توانستیم این مدت زمان را به 30 روز کاهش دهیم و در جلسه بعد به دو هفته رسید و امروز حق‌الزحمه مهندسان به روز پرداخته شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های مبارزه با فساد استفاده از عوامل سالم است، گفت:‌ اگر معیشت افراد تامین نشود بروز فساد در آن سیستم طبیعی است در حال حاضر هزینه متوسط شهری پنج میلیون تومان است حال اگر حقوق افراد کمتر از این باشد مشخص است که احتمال بروز فساد وجود دارد.

 

برای جلوگیری از فساد باید تمام سیستم‌ها آی‌تی محور شوند

خرم همچنین درباره فساد در کشور گفت: مساله مبارزه با فساد و تبعیض یک معضل کلی در کشور است و هیچ اراده‌ای برای مبارزه با فساد در هیچ دستگاه و حتی بخشی از دولت وجود ندارد و همواره این قوه تقصیر را گردن قوه دیگری می‌اندازد. متاسفانه در این مسأله، با آنکه یکدیگر را محکوم می‌کنیم اما هیچ طرح و برنامه‌ای برای پیشگیری از فساد نداریم.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از فساد باید تمام سیستم‌ها آی‌تی محور شوند، گفت: با توجه به حجم تولید اطلاعات و سرعت ارتباطات نباید از شیوه‌های سنتی استفاده شود و باید تمام عملیات بر پایه آی‌تی باشد. در سال 82 این اقدام را در وزارت راه و ترابری انجام دادم اما با آمدن دولت نهم بساط ای‌تی‌اس برچیده شد و همه کارهای ما تعطیل شد. بنابراین انتظار تخلف در مزایده ها و مناقصه‌ها وجود دارد چراکه هنوز هم نیروی انسانی در انجام امور دخالت دارند.

 

در ایران 17 میلیون پرونده در دستگاه قضا وجود دارد

خرم با بیان اینکه وزیر دادگستری انگلیس دو ماه پیش اعلام کرد که در 40 سال گذشته تنها یکی از قضات این کشور مرتکب تخلف شد که آن هم به حکم قضائی نرسید، ادامه داد: حال اینکه در یک سال گذشته در ایران 168 قاضی اخراج شدند 580 قاضی حکم قضائی گرفتند و بیشتر از این تعداد قاضی بازخرید شده‌اند که بازخرید آنها با عدم صلاحیت قضاوت و وکالت بوده است.

وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق گفته وزیر دادگستری فرانسه تعداد پرونده‌ها در این کشور زیر هزار پرونده در دستگاه قضاست، گفت: در ایران به صورت رسمی اعلام شد که 17 میلیون پرونده در دستگاه قضا وجود دارد. به عبارت دیگر به طور میانگین در هر خانواده‌ای دو پرونده قضائی در طول 10 سال گذشته وجود داشته که این نشان‌دهنده عدم روحیه سازش بین ایرانی‌هاست.

رئیس سازمان نظام مهندسی درباره اختلاس 40 میلیارد تومانی که در سال‌های گذشته در سازمان نظام مهندسی اتفاق افتاد،‌ گفت: چهار سال است که این پرونده در دستگاه قضا گیر کرده است و هنوز هم در حال بررسی است. این پول در بانک بلوکه شده اما سود آن را دریافت می‌کنیم و برای موضوعات اشتغال مهندسان این سود هزینه می‌شود.

 

احتمالا در مورد ارجاع کار به مهندسان ابلاغیه آقای آخوندی کان لم یکن می‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه نمی‌توان امضافروشی را انکار کرد، گفت: در حال حاضر شرایط محدود شده که ناظر حقوقی بتواند هر چه می‌تواند قرارداد منعقد کند و ممکن است یک شرکت 100 قرارداد منعقد کرده باشد و یک شرکت هیچ کاری برای انجام نداشته باشد. این شرایطی است که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده است.

وی افزود: در ماه گذشته چهار هزار و 50 ارجاع کار داشتیم که 50 مورد از آن انتخابی بوده و مهندسان پروژه‌هایی با متراژ کم را قبول نمی‌کند و ما کاری از دستمان برنمی‌آید. ‌امضافروشی وجود دارد برای پیشگیری از آن باید اقداماتی انجام شود.

خرم با بیان اینکه درباره بحث ارجاع کار و ابلاغیه‌ای که وزیر راه و شهرسازی اخیرا ارسال کرده با معاونت حقوقی رئیس جمهور مذاکراتی داشتیم، گفت: این معاونت به صورت شفاهی اعلام کرده که موضوعات درباره ارجاع کار برعهده سازمان نظام مهندسی است و درباره این مساله به صورت رسمی هفته آینده موضوعات را اعلام می‌کنیم. احتمالا در مورد ارجاع کار به مهندسان ابلاغیه آقای آخوندی کان لم یکن می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.