علیرضا شریفی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ظهر امروز آب تا پل بداغ آباد واقع در محدوده شهرستان مبارکه در 60 کیلومتری غرب اصفهان رسید.
وی اضافه کرد: دریچه های سد زاینده رود از روز سه شنبه به مدت 10 روز بازگشایی و آب در زاینده رود به منظور آبیاری باغ ها و تغذیه چاه های غرب اصفهان جاری شد.
مدیر آب و فاضلاب شهرستان مبارکه با اشاره به تاخیر یک روزه آب برای رسیدن به این شهرستان گفت: حجم بالای آب باعث تخریب بخشی از دیواره دریاچه ذوب آهن شده بود که این مشکل شب گذشته برطرف شد.
وی افزود: خشکی 11 ماهه رودخانه و خشکی زمین هم از دیگر دلایل تاخیر و دیر رسیدن آب به این منطقه محسوب می شود.
شریفی با بیان اینکه آب رودخانه تا پنجشنبه هفته آینده در بستر رودخانه جریان دارد گفت: با توجه به حجم آب موجود پشت سد احتمال تمدید مهلت استفاده از آب وجود ندارد.
وی با بیان اینکه برنامه دیگری برای بازگشایی آب در سال آبی جاری وجود ندارد ، افزود: هدف از بازگشایی و افزایش حجم خروجی دریچه های سد زاینده رود ، رساندن آب به باغ ها و تغذیه چاه های کشاورزی زرین شهر، مبارکه و فلاورجان است.
افزایش خروجی سد زاینده رود با حجم 30 میلیون متر مکعب در یک دوره 10 روزه به منظور آبیاری و پایداری باغ های فلاورجان، لنجان، مبارکه، نجف آباد و خمینی شهر در نهایت تا پایان هفته آینده ادامه دارد.
این میزان آب فقط مانع خشکی کامل درختان شده و برای افزایش محصول کفایت نمی کند.
این حجم از رها سازی با تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود و با پیگیری صنف کشاورزان استان اصفهان محقق شد.
میزان کنونی آب ذخیره شده در سد زاینده رود بالغ بر 280 میلیون متر مکعب است که این میزان در سال گذشته 320 میلیون متر مکعب بود.
باغ های پنج شهرستان غرب اصفهان افزون بر 17 هزار هکتار است.
ت 7150 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.